أقسام الوصول السريع ( مربع البحث )

أخر الاخبار

رواية عامر وريحانه حصريه وجديده وكامله جميع الفصول في مدونة أصل للمعلومات والروايات

 رواية عامر وريحانه حصريه وجديده وكامله جميع الفصول في مدونة أصل للمعلومات والروايات 




رواية عامر وريحانه حصريه وجديده وكامله جميع الفصول في مدونة أصل للمعلومات والروايات 


انتِ متخلفه، في حد يحب ابوه

_اعمل ايه غصب عني مش بأيدي، بعدين احنا فرق السن بينا مش كبير وهو مش ابويا الحقيقي.

قولت ده حسيت بـ قلم على وشي من ياسمين صاحبتي


_اااااه بتضربيني يا ياسمين.


_لا بفوقك، عشان ده ابوكِ حتى لو مش الحقيقي فـهو ابوكِ، فاهمه يعني ايه ابوكِ.


رديت بعياط:

_والله غصب عني يا ياسمين غصب عني بحبه وبغير عليه..


_تاني هتقولي بحبه، بصي يا حبيبتى الحب الأول في حياة البنت بيبقى ابوها، يعني ممكن تكوني بتحبيه حب بنت لأبوها.


_تفتكري يا ياسمين.


_ايوه يا حبيبتي، انتِ بس حاولي تبعدي عنه عشان انتِ بس متعلقه بيه مش اكتر.


_حاضر، انا هروح بقا.

 

"انا ريحانه عندي ١٦ سنه إلي بتكلم عليه ده، بابا عامر عنده ٢٨ سنه هو مش بابا الحقيقي هو جابني من الملجأ وانا عندي ٨ سنين ورباني اهلي ماتوا من وانا صُغيره او مش ماتوا هُما ودوني الملجأ من وانا طفله وانا بعتبرهم ماتوا الصراحه وبعتبر بابا عامر وتيتا صفاء هما عيلتي، وبابا عامر هو اللِ رباني وكان بيهتم بيا هو تيتا صفاء، وايوه انا بحبه اوي اوي وبغير عليه مش غيره بنت على ابوها وهو كمان بيغير عليا اوي مانعني من اني اتعامل مع اي ولد، انا عارفه اني احبه ده غلط لكن غصب عني..بحاول افسر ده تملك، لكن بجد بحبه بحب الكلام معاه وبجد غيرته عليا ووجوده جمبي"...


روحت البيت ولقيت بابا قاعد مع طنط سوزي، طنط سوزي دي بتحاول تخلي بابا عامر يحبها بتحط ميكب قد كدا على وشها وبتحاول دايمًا تقرب منه، بصيتلها بضيق ودخلت سلمت على تيتا وعلى بابا ومسلمتش عليها وقعدت...


_عامر بأستغراب:مسلمتيش على طنط سوزي ليه يا ريحانه..


_بـضيق:معلش نسيت..


_اكملت بضيق:آهلًا يا طنط..


_سوزي بـأصتناع:آهلًا يا حبيبتي..


_ريحانه بدموع مكبوته:انا هطلع ارتاح يا تيتا عشان تعبانه ..


_بارت1

عامر بـالهفه:مالك يا حبيبتي..


_ريحانة ببتسامة:مفيش يا بابا انا بس مُرهقه من الدروس..


_عامر براحه:ماشي يا حبيبة بابا اطلعي ارتاحي وانا هخليهم يحضرولك الأكل..


_لا أنا مش عايزه اكُل يا بابا..


_عامر بأصرار:لا هتاكلي يا ريحانه متزعلنيش منك..


_ريحانه بـحُزن:مش عايزه اكُل يا بابا لو سمحت..


_عامر بغضب وحدة:ريحانه بلاش جدال هتاكلي يعني هتاكلي..اسمعي الكلام..


هزيت راسي بهدوء وطلعت بسرعه قبل ما دموعي تنزل هـ هو زعقلي قُدامها، وهو زعقلي بجد دموعي نزلت بغزارة حاولت اهدي نفسي ودخلت اخد دُش ودموعي اختلطت مع المياه..خرجت لبست هدومي وقعدت اذاكر..

__________

_مامة عامر بعتاب:كده تزعقلها يا عامر انتَ عارف انك بذات لما بزعقلها بتعيط وبتزعل..


_عامر بـحُزن:يا ماما مـا هي مش راضيه تاكُل وهتتعب كده...


_ماشي يا بني بس براحه..


_عامر بندم:حاضر يا أمي هطلع اصالحها وأكلها قبل ما تنام..


_سوزي بتدخل:وتأكلها ليه يا عامر هي طفله لسه أنتَ مدلعها اوي على فكره.


_عامر بـأستفزاز:بنتي واعيش وادلعها..


قال كده ومشى وهو متجاهل سوزي، وطلع لـ ريحانه اوضتها..خبط على الباب وسمحت لهُ ريحانه بالدخول..


_حبيبة بابا بتعمل ايه؟


_بـحُزن:بذاكر يا بابا..


_ومكلتيش ليه يا ريحانه؟


_بـعتاب:مش عايزه.


_مفيش حاجه اسمها مش عايزه يا حبيبتي، استني انا هأكلك..


قعد عامر يأكل وكان قُريب ريحانه وهي سرحانه فيه وقلبها بيدق بشدة وبتلوم نفسها على ده، وبتستغفر ربها عشان عارفه انها مينفعش تحب بابها..بعدت عنه.


_بتوتر: خلاص انا هاكل لوحدي يا بابا انا مش صغيره..


_عامر:كُنت عايز اقولك على حاجه يا ريحانه..


_ريحانه بمرح والأكل في فمها:قول يا بوب..


_عامر بجديه ممزوجه بـحُزن:انا هتجوز سوزي..


البارت 2

_عامر بجديه:انا هتجوز سوزي..


بصيت لُه بصدمه وعيطت بصوت عالي قرب مني وحضني وهو بيحاول يهديني:

_في ايه اهدي يا ريحانه اهدي..


_ا اا اه أنتَ هتسيبني زي ما اهلي سابوني، هتسيبني يا بابا...اعععاااا..ابعد عني..اعععااااا..يا تيتااااا.


فضلت اعيط بهستيريه وانا بصرخ بنادي على تيتا صفاء..


تيتا صفاء طلعت وحضنتي وخرجت بابا عامر برا، فضلت اعيط في حُضنها وهي بتقرأ عليا قرآن..


_هيسيبني يا تيتا هيسيبني ويتجوز طنط سوزي الوحشه، هيسيبني زي ما بابا وماما سبوني...اعاااااا..


تيتا صفاء فضلت حاضنه ريحانه لحد ما حست أن راسها تقلت ونامت، حطتها على السرير وغطتها وخرجت..


_عامر بالهفه وخوف: ماما ريحانه مالها ريحانه كويسه..


قال كده وكان داخل الأوضه لـريحان لكن مامته واقفته وقالت:

_ريحانه كويسه يا عامر، روح مشي اللِ اسمها سوزي دي وتعالالي عشان عايزه اتكلم معاك..


هَز راسه بخوف على ريحانه، ونزل يمشي الحربايه..اا اقصد سوزي..


_سوزي بمياصه:ريحانه كويسه يا حبيبي اصل سمعتها بتصرخ وطنط طلعتلها..هي كويسه..


_اه يا سوزي، روحي أنتِ ونتقابل بُكره..

 

_سوزي بدلع: هتسيبني اروح لوحدي يا عامورتي اهون عليك؟ تعالي وصلني وبالمره نتكلم عن حياتنا وعن فرحنا وكده..


_عامر:معلش يا سوزي روحي أنتِ مع السواق ونتكلم بُكره..عشان ريحانه تعبانه ولازم ابقى جمبها..


_سوزي بنرفزه:ريحانه ريحانه هي ريحانه صغيره يا عامر، ما مامتك موجوده معاها يعني، وبعدين هي مش طفله عشان تقعد جمبها هي كبيره على فكره..ومتنساش انها مش بنتك الحقيقيه يا عامر


عامر مسك ايد سوزي بغضب ولفها ورا ضهرها وهمس لها بحده مُخيفه وقال:

_ريحانه خط احمر يا سوزي اياك ثم اياك تتكلمي عليها كده تاني، فكري بس تتكملتي عليها تاني هتشوفي وشي التاني..فاااااهمه


هزت راسها سوزي بخوف وقالت:

_فـ ف..فاهمه.


زقها عامر ببرود كأنه معملش حاجه وقال:

_يلا روحي مع السواق، مش عايز اشوفك قدامي،

يلااااا..


خرجت سوزي بسرعه وهي بتحمد ربها انها خرجت من تحت ايده، وفي نفس الوقت بتحقد على ريحانه وبتتوعدلها..


طلع عامر لمامته بهدوء وكأنه مكنش متعصب دلوقتي..


_عامر بأحترام:نعم يا ماما حضرتك عايزاني في أيه؟


_أنتَ صحيح هتتجوز سوزي دي يا عامر..


أومأ عامر بهدوء فـ قالت والدته:

_طب وريحانه يا عامر..


_مالها ريحانه يا ماما ريحانه بنتي وهتفضل بنتي..


_عامر أنتَ عارف كويس ان سوزي مبتحبش ريحانه وعدم حُبها زاد لما عرفت انها مش بنتك، تقدر تقولي هتعيش ازاي مع واحده مش مُتقبله ريحانه!


_هتتقبلها يا ماما غصب عنها هتتقبلها!


_ولو متقبلتهاش؟، هتعمل ايه مع ريحانه ساعتها؟


_هعمل ايه ريحانه هتفضل بنتي وعُمري يا هسيبها، وانا بقول لحضرتك سوزي هتتقبلها ولو مش بمزاجها غصب عنها.


_ماشي يا عامر، لما نشوف اخرتها، بس خُد بالك انا مش هسمح بحاجه تحصل لـ ريحانه ولا تزعلها، ساعتها هاخدها منك ومش هسمحلك تشوفها تاني..


ضغط عامر على ايده وقال بغضب جحيمي:

_محدش يقدر ياخد مني ريحانه يا ماما.


_انا اقدر يا عامر، لو زعلتها هقدر ساعتها اخدها وأنتَ عارف..


خرج عامر بغضب من الأوضه وراح على اوضه ريحانه، ودخل قعد جمبها على السرير غطاها، وباس راسها وهو بيقول:

_محدش يقدر ياخدك ومني، ولا حد يقدر ياخدني منِك محدش يقدر، انا قدرك وأنتِ قدري يا ريحانه..


قال كده وخرج برا البيت كُله بغضب وحزن في نفس الوقت...


ريحانه كانت صاحيه ودموعها نزلت وهي بتهمس بأسمه..

_____________________

صحيت ريحانه من النوم وحست في تُقل على جسمها حاولت تتحرك لكن مفيش فايده، بصت جمبها لقت عامر حاضنها جامد دي مش اول مره، هو مبيعملش كده غير لما بتكون تعبانه، فضلت بصاله بدموع محبوسه وهي خايفه تفقده زي عيلتها، على الأقل لو مش حبيب يفضل اب ليها على الأقل..


عامر صحى من النوم وبص لـ بـحُب وريحانه كانت سرحانه لكن خرجت من شرودها وقالت وهي بتحاول تتعامل عادي وتنسى اللِ حصل امبارح:

_صباح الخير يا بابي..


عامر وهو بيبوس راسها:

_صباح النور يا حبيبة بابي...


ريحانه بصيتله بصه اخيرة وقامت دخلت الحمام اللِ في اوضتها وعامر كذالك راح اوضته ودخل ياخد شاور..


نزل عامر وريحانه مع بعض عامر بـ لبس الشركه اللِ هو عباره عن بدله لونها اسود وقميص من اللون الأسود، وريحانه بـ لبس المدرسه اللِ هو عباره عن چوب لونه كُحلي طويل طبعًا عشان عامر مانعها من انها تلبس الچوب القُصير وتيشرت لونه احمر وكانت عامله شعرها ديل حُصان..


راحت ريحانه وباست جدتها وهي بتقول:

_صباح الخير يا تيتا..


_صباح الخير يا عيون تيتا..


قعد ريحانه قُدام عامر على السُفره وجدتها قاعده على رأسها..


_يلا بينا يا ريحانه..


_يلا بينا يا بابي..


كانت ريحانه هتخرج لكن نده عامر عليها..


رجعت ريحانه وقالت:

_نعم يا بابي؟


_قربي هنا!


قربت ريحانه واتفجأت بـ عامر بيمسح المُرطب اللِ حطاه على شفايفها بغضب وحده وقال:

_أنا مش قولت مليون مره متحُطيش حاجه على وشك؟، قولت ولا مقولتش..


ريحانه ببكاء وشهقات:

_قـ..قـ قولت، بس ده شـ.شفافة يا بابي والله..


عامر بغضب:

_شفاف ولا مش شفاف متحطهوش تاني يا ريحانه برا البيت فااهمه..


ريحانه من كُتر العياط وشهقات مش عارفه ترُد فـ قال عامر بغضب:

_فااااهمه؟


هزت ريحانه راسها بعياط وهي بتقول:

_فـ..فـاهـ..مـه.


_يلا اطلعي قُدامي..عشان هوصلك..


جريت ريحانه على العربيه بسرعه..وقعدت فيها..


عامر كان خارج بس صوت والدته وقفه بغضب:

_براحه عليها يا عامر براحه، تُخرج تصالحه دلوقتي يا عامر فاهم..


خرج عامر وهو بيهز راسه، وركب العربيه بهدوء من غير ما يتكلم مع ريحانه نهائي، وكان بيهدي نفسه عشان يصالحها..


على العكس ريحانه فكرته زعلان منها عشان كده مكلمهاش وعيطت اكتر..


وقف عامر العربيه بقوة لدرجه أن ريحانه طلعت لـ قدام ورجعت..بص لـ ريحانه وقال بحده:

_أنتِ بتعيطي ليه؟


_عـ عـ..عشان أنتَ زعلان مني يا بابي..وزعقتلي


_طب يا ريحانه كان ينفع تحطي حاجه على وشك وأنا قولتلك قبل كده متعمليش كده!


_يا بابي مهو اصل شفايفي بتوجعني والله..وحطيتها ونسيت اشيلها..


عامر هو يحتضن وجهها:

_خلاص يا حبيبة بابا متزعليش مني خلاص!


_لا زعلانه..


_طب خُدي المصاصة اللِ بتحبيها اهي؟


_تؤ تؤ بردو زعلانه يا بابي..


_طب الشكولاتة اللِ بتحبيها اهي.. هتفضلي زعلانه من بابي برضو..


_لا ازاي وانا اقدر يا بوب برضو ده أنتَ حبيبي..


ضحك عامر على الطفله اللِ عايشه معاه، وطلع بالعربيه وريحانه وصلت المدرسه وباست عامر في خده نزلت..وعامر راح على شُغله..

___________________

 ريحانه رجعت من المدرسة مع السواق وكانت سوزي في الصالون وجدة عامر في المطبخ مع الشغاله، ريحانه اتجاهلتها وكانت داخله لجدتها..لكن سوزي نادت عليها..


ريحانه راحتلها بضيق وقالت:

_نعم يا طنط؟


_تعالي اقعدي معايا يا حبيبتي نتكلم مع بعض شويه؟


ريحانه قعدت وقالت:

_نعم؟


سوزي بكذب:

_طبعًا أنتِ عارفه اني انا عامر هنتجوز قُريب وكده، وبصراحة يا ريحانه عامر مش عارف بقولك أنه مش عايزك أنه عايز يعيش حياته كفايه اللِ ضيعه في تربيتك كُل سنين دي بعد ما جابك من الملجأ..


ريحانه عيطت وقالتلها:

_أنتِ كذابه ووحشه..


قالت كده وعامر كان داخل من بره فـ قال بحدة:

_عيب يا ريحانه ازاي تكلمي طنط سوزي كده عيب..


سوزي وهي بتمثل العياط:

_شوفت يا عامر انا بقولها أننا لما هنتجوز هعاملها زي بنتي واكتر تقولي أنتِ كذابه ووحشه..اهئ اهئ..


ريحانه بصتلها بذهول وقالت:

_يا بابي دي كذابه والله..


عامر قال بغضب:

_عيب يا ريحانه اللِ أنتِ بتقوليه لازم تحترمي اللِ اكبر منك عيب مينفعش كده..اطلعي على اوضتك وليكِ حساب معايا بعدين..


ريحانه طلعت على اوضتها وهي بتعيط جامد..


والدة عامر خرجت من المطبخ بسرعة وقالت:

_في أيه عامر مالَك؟في ايه.


عامر بغضب:

_مفيش يا ماما ريحانه قلت ادبها على سوزي، لما قالتلها أننا هنتجوز وهتعاملها زي بنتها قالتلها أنتِ كذابه..


والدة عامر بغضب:

_عامر أنتَ عارف أن ريحانه مبتقلش أدبها على حد إلا إذا كان غلط فيها أو فينا، يبقى اكيد سوزي هي اللِ ضايقتها!قولتلها أيه يا سوزي؟


سوزي بتوتر:

_هه اه مقولتلهاش حاجه يا طنط زي ما عامر قالك..بس..


عامر بمقاطعه:

_ يا ماما انا سمعتها بودني وهي بتقولها أنتِ كذابه ووحشه..


_يا بني بس..


قاطعها دخول الشغاله بتقول:

_الغذا جاهز يا فندم..


اتكلم عامر وقال:

_نادي على ريحانه يا صفيه...


_تمام يا استاذ عامر..


طلعت الشغالة تنادي على ريحانه...


ونزلت بتجري بعديها وهي بتصرخ وبتقول:

_الحق أستاذه ريحانه يا عامر باشاااااااا..


_3

الحق استاذة ريحانه يا عامر باشا.


عامر جرى على فوق بسرعة ومامته وراه، وسوري كانت طالعه وراهم ببرود..


عامر اخد ريحانه وراح على المُستشفى بسرعة هو كان بيسوق ومامته قاعده ورا وريحانه على رجلها، وسوزي راحت وراهم لأن عامر مستنهاش، وكانت بتبتسم طول الطريق بشماته...


عامر دخل المُستشفى وقال بزعيق وغيره:

_عايز دكتورة شاطره حالًا بُسرعه يا بهايم..بسرعه...


الدكتور بتوتر:

_يا أستاذ عامر بس انا..


عامر بزعيق وغيره :

_مبسش قولت دكتوره...


_حـ..حاضر..


الدكتور جات بسرعة وكانت داخله اوضح العمليات لكن عامر مسكها من ايدها ووقفها وقال بغضب:

_لو حصلها حاجه انسي أنك تعيشي بعدها..فاهمه


الدكتورة هزت راسها بخوف ودخلت على الأوضه بسرعه...


عامر كان رايح جاي بتوتر وخوف وقلبه كان بيدق بتوتر، ومامته كانت قاعده بتدعيلها وبتبكي..سوزي جات وعامر بصلها ببرود واتجاهلها...


شويه والدكتور طلعت عامر راحلها بسرعة وقال:

_ريحانه عامله أيه؟انطقي فيها ايه؟


الدكتوره اتكلمت بتوتر:

_مفيش يا عامر بيه، حاجه بسيطه هي بس كان في ضغط نفسي عليها الفترة اللِ فاتت وسمعت حاجات ضيقتها فـ أثرت عليها، وغير كده قِله جدًا عملتلها هبوط مش اكتر..هي عشر دقايق بالكتير هتفوق..


عامر ببرود:

_تمام روحي أنتِ..


دكتور كانت ماشيه وهي بتقول في سرها:

_يخربيت التكبر..مفيش شكرًا حتى..


كانت هتمشي لكن مامت عامر نادت عليها..


الدكتورة راحتلها بخوف لحظي لتكون سمعتها، لكنها لقيتها بتقول:

_شكرًا يا بنتي، معلش عامر ابني بيخاف على ريحانه شويه، انا بتأسفلك بالنيابه عنه..


الدكتورة ابتسمت بطيبه:

_متتأسفيش حضرتك عادي، باين عليه بيحبها انا مقدره..


ابتسمت مامت عامر ببشاشة..ودخلت الأوضه لعامر..اللِ كان ماسك ايد ريحانه وباين عليه الخوف....


عدى دقايق وريحانه صحيت..وبصت حوليها بـأستغراب.. ايه اللِ جابها هنا هي اخر حاجه فكراها انها كانت في الاوضه، و...استوعبت اللِ حصل وان عامر زعقلها وصدق سوزي عنها الدموع اتجمعت في عينيها تاني..وشدت أيديها من عامر بهدوء..


عامر بصلها بسرعة ولهفه وقال:

_ريحانه حبيبتي أنتِ بخير؟، فيكِ حاجه في حاجه وجعاكِ طيب..


ريحانه بصتله بدموع ودورت وشها النحية التانيه..جدة ريحانه راحتلها وحضنتها وقالت لـ عامر بحدة:

_تعالي يا رحيم عايزاك..


عامر فهم هى عايزاه ليه..باس راس ريحانه ومسح دموعها وراح معاها بهدوء ونزلوا الكافتيريا بتاعت المُستشفى..


سوزي دخلت وبصت لـ ريحانه بشماته وقالت بخبث:

_شوفتي مش قولتلك، مش عايزك لو كان عايزك كان صدقك حتى لكن يا حبيبتي عامر بيحبني وعايز يعيش معايا اللِ جاي، ابعدي عنه بقى كفايه كُل السنين اللِ رباكِ فيها وجابك من الملجأ وحطك في بيته، انا لو منك مع اني يعني عُمري ما هبقى زيك، لكن لو منك كُنت حليت عنه مبقتش عائق في حياته...


قالت كده ومشت وريحانه كانت بتبصلها بدموع، ولما خرجت انهارت واتفتحت في العياط...


...

مامت عامر بحدة وغضب:

_وشوفت يا عامر اهي ست سوزي بتاعتك دي معداش يوم وشوف عملت ايه، انا حظرتك يا عامر لو زعلت او حصلها حاجه بسببك ريحانه مش هتعرف تشوفها تاني فهمت؟ والله يا عامر لو حاجه مست حفيدتي لـهتزعل مني جامد فاهم..


ضغط عامر على ايده بغضب وقال:

_لا مش فاهم محدش يقدر ياخد مني ريحانه حضرتك فاهمه محدش يقدر وإذا كان على سوزي انا هظبطها كويس!


مامت عامر بغيظ:

_لما نشوف..


قالت كده ومشت وعامر وراها..وطلعوا فوق لقوا سوزي قاعده محدش اداها اهتمام..عامر جاه يدخل لـ ريحانه لكن ولدته وقفته وقالت:

_استني هدخلها انا الأول...


عامر قعد بضيق ومامته دخلت..ومعداش ثواني وخرجت وهي بتصرخ بخوف:

_الحقني يا عامر ريحانه مش موجوده...


البارت_4 و5

لحقني يا عامر، ريحانه مش موجوده!


دخل عامر بسرعة الأوضه، وقال بخوف:

_شوفتيها في الحمام بتاع الأوضه؟


مامة عامر بـبُكاء:

_أيوه يا بني شوفتها مش موجوده يا عامر مش موجوده يا بني..


عامر قلبة وجعه عليها وطلع من الأوضه بسرعه وبـغضب، واتكلم مع رجالته وقال بغضب وزعيق:

_ازاي تتخطف فيها وانتم واقفين يا بهايم...تقلبولي المُستشفى وبرا المُستشفى عليها..

وقرب من سوزي وقال بـحدة:

_ازاي اختفت وأنتِ موجودة هِنا ازاي؟


سوزي اتكلمت بـخوف:

_معرفش يا عامر انا كُنت في الحمام وجيت قبليكم بـ دقايق...


عامر بصلها بعدم راحه، ومشى وراح لـ اوضه المُدير، وفتح الباب بـ رجله بغضب وقال بـ صوت عالي:

_أنتَ يا مُدير الزفت..


_بـخوف:ااا ااايوه يا عامر بيه في أيه حضرتك..


اتكلم عامر بغضب وزعيق:

_ازاي مُستشفى طويله عريضه بنتي تتخطف فيها ازاي..


_يـ يـ يا عامر بيه هدي نفسك بس...و..


قاطعه رحيم بـغضب:

_متقوليش هدي نفسك ده انا هطربقها فوق دماغكم..وريني الكاميرات بتاعت المُستشفى بُسرعة...


_اا حاضر حاضر، ثواني..


سوزي دخلت هي ومامة عامر اللِ كانت مُنهاره من العياط...


_اتفضل يا عامر بيه الكاميرات جاهزه..


بص عامر على الكاميرات واتصدم من اللِ شافه..وهو أن..

الخامس تفاعلواوو 

بص عامر على الكاميرات واتصدم من اللِ شافه..وهو أن..ريحانه كانت بتجري من المُستشفى وانها متخطفتش وبتجري من المُستشفى بـأرادتها وكانت بتعيط وهي بتجري..


سوزي بصت في الفيديو وابتسمت بـخبث وافتكرت  لما كانت راجعه من الحمام شوفت ريحانه بتجري بتعيط..


سوزي اتكلمت بـخُبث:

_شوفت يا عامر اديها متخطفتش ولا حاجه، وهي اللِ ماشيه لوحدها، الله اعلم رايحه فين بقا..


عامر قام فـجاة ومسكها من شعرها وهو بيقول بصوت عالي وبغضب لدرجه ان عيونه احمرت:

_اخرصي انا حذرتك قبل كده من انك تفكري تتكلمي على ريحانه صح..


سوزي بألم:

_اههه اهه يا عـ عامر.. 


عامر بـغضب:

_حذرتك صح...


_صـ صـح..


_يبقى..


قاطعه دخول الحُراس وعامر بصلهم وقال خوف طاغي عليه الحدة:

_وصلتوا لأيه؟


_للأسف يا باشا قلبنا المُستشفى وحوليها مفيش أي اثر للهانم..


عامر خرج بهدوء عكس اللِ جواه، وكلم باقي رجالته..وامرهم بالبحث عن ريحانه..

_____________________

فات شهرين ومفيش أي اثر لـ ريحانه، عامر بقى حزين أوي ان الأول وخايف عليها..دايمًا بيحاول يلقيها لأنه روحه اللِ عايش بيها...سوزي دايمًا بتحاول ترجعله وتخليه معاها لكنه مش مديها اي اهتمام..


عامر كان قاعد بيفتكر لما قابل ريحانه زمان..


Flash back 

ان عنده ٢٠ سنة راجع  من كُليته بيسوق وفجأة وقفت بنت بتجري قُدام العربيه، وقف العربيه بسرعة نزل بـسرعة يشوف اللِ حصل قرب من البنت وشالها ببرود وهو بيقول:

_أنتِ كويسه، أنتِ ازاي اهلك يسبوكِ في السن ده؟


ريحانه بصتله بدموع، وهو قال بصوت عالي بدون وعي:

_بسم الله ما شاء الله..


وكمل:

_أنتِ ازاي ماما سايباكِ تنزلي لوحدك يا شاطره..


ريحانه عيونها شبه لون السماء ووشها برئ جدًا وشعرها طويل جدًا واصل لحد رُكبتها مع جسمها الصُغير، ريحانه قالتله بدموع:

_انا معنديش ماما ولا بابا..والشريره سامية هي اللِ نزلتني اجبلها حاجات!


عامر بفضول:

_مين الشريرة ساميه دي..


ريحانه شورت بـيأديها على الملجأ وقالت:

_الشريره ساميه دي مُشرفه في الملجأ ده..


_طب وأنتِ ليه بتقولي عليها الشريره ساميه؟


ريحانه بدموع:

_لأنها دايمًا بتضربني وبتعاملني وحش ودايمًا بتقولي أن لو مسمعتش كلامها هتقصلي شعري..


عامر بـغضب:

_تعالي وريني السِت دي..


ريحانه بخوف وطفوليه:

_بلاش يا عمو عشان هي قالتلي متقوليش لحد اني بعمل معاكِ كده يا أما هترميني في الشارع لـ كلاب السكك..


عامر بغضب اكتر:

_تعالي وريهاني بس متخافيش وانا معاكِ..


_بطفوليه:يعني مش هتسيبها تتضربني يا عمو.


_مش هسيبها تضربك يا ألا صحيح انتِ اسمك أيه!


_اسمي ريحانه، وأنتَ؟


_اسمك حِلو اوي يا ريحانه، انا اسمي عامر يا ستي...يلا بينا ندخل بقا


_ماشي تعالى وروايا..


عامر دخل الملجأ ورا ريحانه وهو مستغرب غضبه من ان حد يضربها او يزعقلها..دخل للمُشرفه وريحانة وقفت برا تلعب مع صُحابها... دخل وقال:

_أنا عامر الأسيوطي..


_اا غني عن التعريف يا عامر باشا...في اي شيء اقدر اساعد حضرتك بيه..


_عايز اتبنى بنت من الملجأ هنا!


_تمام اتفضل حضرتك معايا تشوف البنات بنفسك..تختار الأنسب..


_لأ انا عايز بنت مُعينه؟


_اممم مين يا فندم؟


_عايز ريحانه..


_بحقد:ريحانه!حضرتك في بنات كتير عندنا احسن من ريحانه، اظن حضرتك محتاج تاخذ لفه في الملجأ..


عامر بـحدة:

_قولت عايز ريحانه..و كُل الورق يخلص دلوقتي..


المُشرفه بتوتر:

_ازاي يا فندم بس ده صعب جدًا و..


قاطعها عامر وهو بيطلع فلوس كتير من جيبه، حطهاعلى التربيزة وقال:

_يخلص دلوقتي..


المُشرفه أومأت بطمع..


فات حوالي نص ساعة، ريحانه راحت الجينية مع صُحابها وجت وفكرت عامر مشى وقعدت بـحُزن، شوية والمُشرفة ندهت على ريحانه في مكتبها ريحانه راحت بخوف من ان يكون عامر قالها انها قالتله على اللِ بيحصل معاها..


ريحانه دخلت بـخوف، وخوفها زاد لما لقت عامر قاعد، والمُشرفه بتبصلها بـحقد..


_ااا حضرتك نادتيني يا طنط ساميه..


_اه يختي، هتروحي مع الأستاذ اتبناكِ..


ريحانه ابتسمت تلقائي وده خلى عامر يفرح، بصيت لُه وقالت:

_بجد.


_اه بجد..يلا بينا..


_يلا يا عمو..


خرجت ريحانه مع عامر، واول ما شافت صُحابها الدموع اتجمعت في عينها..جريت حضنتهم وهي بتودعهم..وبعديها مشيت مع عامر..


Back..


عامر كان قاعد سرحان ودخلت امه عليه بتجري وهي بتقول بعياط:

_الحق ريحانه يا عامر اتخطفت!


عامر بعدم استيعاب:

_اتخطفت ازاي هي كانت معاكِ؟


_ايوه يابني كانت معايا، بالله عليك الحقها يا عامر..


عامر بغضب جحيمي وصوت عالي:

_يعني كانت كُل الشهرين دول وسايباني بتعذب..


_يا بني مش وقته بالله الحقها..


عامر بغضب وهو بيشد شعره لـ ورا:

_كُنتِ مخبياها فين؟


_في شقه المعادي..


عامر خرج من غير ولا كلمه وهو في قمة غضبه وبيتوعد للكُل..


عامر راح شقة المعادي وشاف الكاميرات...وشاف حاجه مألوفه لُه كبر الشاشه وكان واحد من رجالة اكبر اعدائه..فريد المنشاوي..


عامر بـصوت مُرعب:

_جاسر حسابك تِقل معايا اوي يا فريد..وكُله إلا ريحانه..


وكمل:

_هاتلي الحُراس بسرعه..هنروح بيت فريد المنشاوي.. 


"فريد من اعداء عامر، وعنده ٣٠ سنه ودايمًا بيحقد على عامر، وعارف أن ريحانه اغلى حاجه عنده وحب يقهره فيها"..

__________________

_بضحكة مُستفزه:يلا اجهزي عشان كتب الكتاب يا حِلوة..


_ريحانه بخوف:بالله عليك انا لسه طفله رجعني لـ وتيتا صفاء وبابا عامر بالله عليك..


صوت قلم نزل على وش ريحانه وقال بغضب:

_متجبيش الأسم ده تاني على لسانك، يلا اجهزي يا قُطة..


اكمل بنظرات وقحه:

_وبعدين طفله ايه ده أنتِ مش طفله خالص..


_بخوف واشمئزاز:انا مُستحيل اتجوزك..


مسكها من شعرها:

_يبقى هقتلك بابا عامر اللِ فرحانالي بيه ده..يلااا عشان المأذون تحت..


_بخوف:حـ حاضر.


ريحانه لبست الفستان بـحُزن نزلت ورا فريد وبصيتله بكره..


ومأذون بدأ يجهز في الجواز وسأل ريحانه:

_موافقه يا بنتي.


ريحانه كانت لسه هترد لكن قاطعها اللِ دخل وقال:

_مش لما تاخد رأي جوزها الأول طب!


الفصل السادس

ريحانه كانت لسه هترد لكن قاطعها اللِ دخل وقال:

_مش لما تاخد رأي جوزها الأول طب!


ريحانه وقفت وبصتله بـصدمة...المأذون قال بـأستغراب:

_جوزها، جوزها ازاي لا حول ولا قوة إلا بالله...


فريد بصله وقام وقال بـزعيق وغِل:

_جوزها أيه ده كداب مش جوزها..الآنسة مش متجوزه..


عامر بصله بغضب وقال ببرود:

_تحِب تشوف القسيمة يا سيدنا؟..ثانية واحده..


طلع عامر القسيمة وهو بيبص لـ فريد بنصر وفي نفس الوقت بتوعد..المأذون شاف القسيمة..وقال:

_يا حول الله يارب، استغفر الله..استغفر الله دي متجوزه..


فريد اخد القسيمة بغضب وشافها وطلعت فعلًا مكتوب أنها متجوزة من عامر..بصله بغضب وحقد..


المأذون خرج من المكان..وعامر قرب من فريد وضربه في وشه..فضل يضربه وفريد سدد لُه ضربات في الأول لكن مقدرش بعديها، لأن جسم وعضلاته اقوى من فريد...عامر فضل يضرب فيه وهو بيشتمه..


_بقا عايز تخطف مراتي يا بن**** انا هوريك..


وكمل للحراس:

_خدوه على المخزن..


الحُراس اخدوه وكُل ده ريحانه واقفه لسه مخرجتش من صدمتها..مش مستوعبه اللِ عامر قاله ازاي متجوزها وازاي عِرف مكانها ومين اللِ خطفها ده..وكُل ده ازاي..مفاقتش غير على عامر وهو بيقرب من وكان شكله مُرعب...بص لـ ريحانه بتفحص ولفستان الفرح اللِ لابساه..وضغط على ايده بغضب وسحب ريحانه وراه على العربيه ببرود..استغربته ريحانه..وقالت بدموع:

_بابا والله..


قاطعها عامر بحدة:

_مش عايز اسمع صوتك..


_والله..يا بابا اسمعني..


_بصوت عالي:شششش قولت مش عايز اسمع صوتك..


ريحانه حطِت وشها في ايديها وعيطت..جامد..عامر بصلها وكان عايز يخدها في حضنه لكنه استعاد بروده..وكمل سواقه..


بعد شويه عامر وصل البيت وسحب ريحانه وراه اللِ كانت بتعيط..مامته شافتهم وقامت بلهفه وقالت:

_لقيتها الحمدلله يارب..."وكملت" في ايه يا عامر أنتَ ساحبها وراك كده ليه..يا عامر..رُد.


_يا تيتا اعااا..


عامر مشى مُتجاهل صُراخ امه عليه وصُراخ ريحانه وعياطها..دخل بيها اوضته ورماها على السرير..وخرج برا الأوضه وراح على مكتبه مُتجاهل مامته..وهي حبت تسيبه لوحده لأنها كمان مش عارفه تواجهه..


عامر دخل المكتب وقفل وراه قعد وبدأ يفتكر لما شاف المأذون ولحسن الحظ انه كان معاه قسيمه الجواز، عامر اتجوز ريحانه وهي عندها ١٣ سنه لأن والدته عارضت وجودها من اربع سنين لأن مهما كان عامر كان شاب وعلى بال ما ريحانه تكبر هيبقى شاب بـالنسبالها..ومينفعش يفضل مِكمل معاها كـأب وبنته ويحضنها عادي..عرضت عليه موضوع الجواز لأنها حسِت انه بيحب ريحانه..وعامر وافق لأنه بيحبها بردو..


عامر افتكر شكلها في فُستان الفرح وتخيل انها كانت تتجوز فريد..وابتدى يكسر في كُل حاجه حواليه بغضب..


مامته دخلت عليه وحاولت تهديه..عامر بصلها وخرج وطلع على الأوضه بغضب..وشاف ريحانه قاعده بتبكي..راحلها وقومها وبدأ يحضنها بغضب وشوق مع بعض، طلعها من حضنه بدأ يقطع الفُستان بغضب..


_بدموع:في ايه يا بابا في ايه؟


_بغضب:اخرصي يا ريحانه اخرصي..


_يا بابا..


_بغضب سميش بابا انا من انهارده اسمي عامر أنتِ عرفتي خلاص..اسمي عامر وجوزك..وأياكِ يا ريحانه تعملي اي موقف ميلقيش بـيا..إياكِ..


_بـس..


عامر قاطعها بخروجه برا الأوضه..وريحانه قعدت تاني مكانها بيأس ودموعها نازله..


فضلت بتعيط لحد ما نامت مكانها..

_______________

عند عامر كان واقف في المخزن قدام فريد وبيبصله بغضب..


فريد اتكلم عشان يضايق عامر:

_مضايق ليه يا عامر بيه، انا مخدتش حاجه منك مش الآنسة ريحانه..باردون اقصد مدام ريحانه هي اللِ هربت منك..


عامر قرب منه بغضب وضربه وهو بيقول:

_اسمها ميجيش على لسانك *** ده يا ***..


عامر فضل يضرب فيه وفريد بيترجاه يسيبه..عدى شويه من الوقت وعامر ساب فريد اللِ اغمى عليه وقال لـ رجالته بغضب:

_ظبطوه لحد ما اجيله تاني..


_أوامرك يا باشا..


عامر خرج وركب عربيته وساق لحد البيت وطلع..لقى ريحانه قاعده على الأرض ونايمه..بصلها بـحُزن لحظي وبعديها استرجع بروده وقرب منها وشالها وحطها على السرير..ودخل ياخد دُش..


شويه وعامر خرج وهو لابس بنطلون بيتي ومش لابس تيشيرت..ونام جمب ريحانه وقربها منه وحضنها ببرود..ونام..

________________

عامر صحى الصُبح قبل ريحانه وبص لملامحها بشوق..وباس راسها وقام ولبس هدومه بتاعت الشُغل قبل ما تصحى..ونزل راح الشركه.

..

شويه وريحانه صحيت وقامت بصت بأستغراب لأنها كانت نايمه على الأرض..خمنت ان عامر هو اللِ نقلها..قامت غيرت هدومها ونزلت بـحُزن..


_صباح النور يا تيتا..


_صباح الخير يا حبيبتي..


_هو بابا فين يا تيتا؟


_معرفش يا بنتي الحُراس بيقوله انه خرج بدري..اكيد راح الشركه..هو ايه اللِ حصل امبارح يا ريحانه..


_اللِ حصل ان"وقالتلها اللِ حصل امبارح".."وقالت بدموع"تيتا انا مش فاهمه ازاي بابا قال اننا متجوزين..ازاي يا تيتا..ده بجد..


_ايوه يا بنتي بجد انتِ عامر متجوزين من اربع سنين..


_طب ازاي يا تيتا ازاي وانا معرفش..


_مهو يا بنتي اصل احنا كُنا هنقولك على الموضوع لما تتمي السِن..


_طب ازاي اتجوزني وانا المفروض بنته..


_يا بنتي..


قاطعها دخول شخص مألوف بالنسبة لهم قال:

_انا جيييت.


ريحانه جريت عليه بفرحه وحضنته وهي بتقول:

_اععع اسر..


عامر بغضب وصوت عالي:

_ريـــــحــــانــــه..


الفصل السابع

ريحانه جريت عليه بفرحه وحضنته وهي بتقول:

_اععع أسر..


عامربغضب وصوت عالي:

_ريـــــحــــانــــه..


ريحانه لفت بـفزع، وبصتله بـخوف من شكله، لأن عامر كان شكلهُ مُرعب اوي وعيونه حمرة من الغضب، ريحانه بحركة تلقائية وقفت ورا أسر عشان تتحامه فيه، وده عصب عامر اكتر..وقرب منهم بعصبيه وشدها من ورا أسر..ريحانه كانت مَغمضه عنيها وخايفه...عامر مسكها وهو بيضغط على ايديها جامد بدون وعي وشدها وراه..أسر اتكلم:

_في ايه يا عامر سيبها براحه..


_يا بني سيبها يا بني


_بزعيق:محدش ليه دعوة..


ريحانه كانت بتعيط وعامر ساحبها وراه..أسر كان هيروح ياخدها مِنه لكن وقفته والدته لما قالت:

_سيبه يا أسر، هو مش هيأذيها..


_يا ماما بس..


_يا بني متخافش عامر مُستحيل يأذي ريحانه دي مراته يا بني..


_أيوه يا ماما لكن ريحانه متعرفش ده!


_لا يا بني ما هي عرفت خلاص..


_ايه!، عرفت امتى؟وازاي..


_يااااه دي حكايه طويله اوي..اطلع أنتَ ارتاح من السفر ونتكلم بعدين..


_ماشي يا حبيبتي..

___________________

_اه اه سيبني يا بابا بالله عليك يا بابا..


_بغضب:انا حذرتك انك تحضني أسر صح ولا لأ؟، أنتِ شكلك مش فاهمه أنك مراتي مش بنتي..ازاي تحضنيه ازاي؟؟


_ببكاء:يا بابا والله أسر كان واحشني..


_بزعيق:متقوليش بابا دي..فاهمه..


ريحانة معرفتش ترُد من كُتر العياط، فكمل عامر بزعيق اكتر:

_فـــــــاهــــمـــــه؟


_بفزع:فـ..فـ فاهمه..


ريحانة قالت كده ووقعت على الأرض وحطِت وشها في ايديها وانهارت في العياط..وصوت عياطها بدأ يعلى..عامر اتخض عليها، وقرب منها بخوف وشالها وحطها في حضنه وقعد على السرير...ريحانه عيطتا في حضنه شبهه الطفلة الصُغيره..وكانت ماسكه في قميصه من ورا وفضلت تعيط وعامر حاول يهديها..لحد ما نامت..


عامر بص عليها لقاها نامت، بصلها بـحُزن، وباس جيبينها وقام ومشى، نزل تحت وكان خارج من البيت مامته ندهت عليه، مكنش سامعها وكمل لحد ما خرج وركب عربيته..ومشى..

____________________

ريحانه صحيت من النوم بليل وفضلت قاعده بتعيط..قررت انها هتستنى عامر لحد يجي...


فضلت قاعده لحد الفجر وبعديها حست ان باب الأوضه بيتفتح بصت بلهفه لـ عامر اللِ داخل مُتجاهل وجود ريحانه..دخل غير هدومه وخرج..ريحانه بصتله بـحُزن لأنه متجاهلها وقررت انها هتمشي ريحانه قامت وكانت ماشيه ولكن قاطعها صوت عامر اللِ قال ببرود وجعها اكتر:

_رايحه فين..


قالت بـحُزن من غير ما تلفله:

_راحيه انام في اوضتي..


_ببرود:مفيش مرواح، من انهارده دي اوضتك..


_بـأعتراض:ازاي يعني يا بابا..اقصد يا بابا عامر يووووه..احم يا عامر ازاي...


_ببرود:زي الناس!احنا متجوزين على فكره لو مش واخده بالك..


_بصوت عالي:ايوه بس متجوزين بدون علمي!


_وطي صوتك!، إياكِ يا ريحانة صوتك يعلى تاني..


_بدموع:يوووه انا زهقت حقيقي..امبارح تجُرني وراك زي البهيمه وحتى مش عايز تسمعني..وانهارده بردو سحبتني وراك لما حضنت أسر عشان كان واحشني مش اكتر..


عامر عيونه تحولت من اللون البُني للون الأسود القاتم وبقى شكلها مُرعب..قرب من ريحانه وريحانه رجعت لـورا بخوف وقالت:

_فـي فـ في ايه؟


بغضب وصوت ارعب ريحانه:

_أنتِ مش راضيه تفهمي انك مراتي!، محدش ليه الحق انه يلمسك او يقرب منك غيري، ولا اسم راجل يتنطق على لِسانك غيري فـــاهمه..


ريحانه هَزت راسها بـخوف..وعامر بصلها ببرود..وراح على السرير ونام وريحانه فضلت واقفه مكانها ودموعها بتنزل بصمت...


عامر بحدة:

_هتفضلي واقفه مكانك كده؟تعالي نامي..


_حـ حاضر..


ريحانه راحت نامت جمب عامر بـخوف وحُزن، واتكورت على نفسها وغمضت عينها ودموعها بتنزل..


عامر سحب ريحانه وحاوطها ودخلها في حضنه..ودفن راسه في رقبتها..ريحانه اتنفضت واتوترت وحاولت تفُك نفسها..لكن قاطعها عامر وهو بيقول بحدة:

_هششش نامي بطلي حركة..


ريحانة استلمت للأمر ونامت..وكـ العادة حست بـأمان في حُضن عامر...

____________________

اليوم تاني..


ريحانه صحيت ولقت نفسها نايمه لوحدها، خمنت ان عامر نزل الشركه..سمعت صوت دوشه في البيت...لبست هدومها اللِ هي عُباره عن بنطلون اسود وعليه تيشرت ابيض وفيه الون لبني..وعملت شعرها كعكة عشوائية ونزلت قُصتين وكان شكلها حِلو اوي حقيقي..


ريحانه نزلت ولقت الكُل بيفطر ما عدا عامر وأسر..


ريحانه باست جِدتها بمرح وقال:

_صباح الخير يا صَفصف..


_صباح الخير يا حبيبتي..


_اومااال بابا احم عامر فين؟وايه الدوشه دي والعُمال دي!


_معرفش يا بنتي والله عامر قال ان انهارده في حفلة تبع الشركه..وبيقول في مُفاجأة بليل..


_اممم ماشي..يا تيتا..


_انا هطلع اقعد في الجنينة شويه وبعديها هتحضر للحفلة..


_ماشي يا ريحانة، بس افطري الأول..


_والله فطرت يا حبيبتي خلاص مش قادره..


_ماشي يا بنتي..


_ماشي يا صَفصف يا عسل..


_بضحكة: يا بكاشه..


ريحانة ضحكت وطلعت قعدت في الجنينة وقعدت تقرأ روايه..لحد ما الساعه بقت ٧ ريحانه قررت تطلع تجهز نفسها..طلعت اوضتها الأساسيه..فتحت دولابها واستغربت لما ملقتش لبسها فيه!ندهت على الخدامه وقالت:

_يا صفيه فين هدومي؟راحت فين.


_احم الأستاذ عامر أمر بتحويلهم اوضته يا ريحانه هانم..


_نعم!، وانتِ ازاي متقوليليش..


_والله الأستاذ عامر قالي انقلهم على طول..انا آسفه يا هانم..


_بطيبه:لا عادي ولا يهمك، وبعدين ايه هانم دي مش احنا صُحاب ولا ايه..


_ايوه يا ست هانم لكن العين متعلاش عن الحاجب يا هانم..


_مفيش لكن يا صفيه، قوليلي ريحانه زي ما بقولك صفيه بالله عليكِ، كلمة هانم دي بتضايقني..وبعدين احنا من سِن بعض يعني صحاب..


_اكيد يا ست هانم..اا اقصد يا ريحانه..


_ايوه كده..


_عن اذنك عشان ماما عايزاني في المطبخ..


_ماشي يا صفيه..


ريحانه راحت على أوضة عامر لقِت فُستان على السرير..فتحته وكان لونه ازرق شبه لون عينيها لون السماء..وكان طويل وكمامه طويله ريحانه عجبها شكله اوي وفرحت بيه..


وهي بتتفرج عليه حست بحد واقف وراها، لفت بلهفه..


_عجبك؟


_بفرحة:إلا عجبني، عجبني جدًا جدًا حقيقي شكرًا شكله جنان..


_بحُب:اول ما شوفته تخيلتك فيه تخيلتك هتبقى حوريه فيه...احم يلا اجهزي عشان الحفلة هتبتدي..


_حاضر يا بابا..احم اقصد يا عامر..


_بحدة:ريحانة اظُن مش محتاج احذرك، ممنوع اي زفت يتحط على وشك عشان ميبقاش ليله زفت على دماغك..فاهمه..


_بتذمر طفولي:يووووه حاضر...


_شطورة، يلا عشر دقايق وتكوني جاهزة..


_حاضر..

__________

بعد عشر دقايق فعلًا ريحانه كانت جاهزه..كانت تخطف انظار كُل اللِ يشوفها مع انها مش حاطه اي حاجه على وشها لكن جمالها الطبيعي كان طاغي ولون عيونها مع الفُستان..


الباب خَبط وعامر دخل وذُهل من جمالها وبصلها بـكُل حُب وقرب منها وباس راسها بدون وعي..

وقال ببرود استعادة:

_يلا؟


_بـحُب:يلا.


نزلت ريحانه وعامر وكان شكلهم يخطف الأنظار..ريحانه بـجمالها الطبيعي وملامحها البريئه ولون عيونها اللِ بيسحر اي حد..وعامر بأناقته وجماله اللِ بيتكلم عنه كُل البنات وده اللِ خلى ريحانه غيرانه جدًا، وكذالك عامر فـ الكُل بيبص لصغيرته..لو عليه يدخلها جوا حضنه ويخبيها من العالم كُله..


ريحانه راحت وقفت جَمب جِدتها..وجمب أسر..وشويه وسمعوا صوت بيتكلم على المسرح وكان عامر اللِ قال:

_اهلًا بـكُل الناس اللِ موجوده في الحفله انهارده احب اشكركم كُلكم..الحقيقة انا انهارده حابب اعلِن عن خَبر مُهم جدًا..


اسر اتكلم بهمس مَرح لمامته وسمعته ريحانه:

_الحقي باين ابنك هيولعها انهارده..


ريحانه فهمت قصده وانه هيقول على جوازهم..وان دي المُفاجأه اللِ كان قايل عليها..ريحانه اتكسف ونزلت راسها في الأرض..


لكنها رفعت راسها بصدمه لما عامر قال:

_أنا قررت اخطب سوزي رسمي انهارده..


الفصل الثامن والتاسع

ريحانة جات تنزل لكن رجليها اتزحلقت وعامر جرى عليها ومسك ايديها في آخر لحظة، ريحانه بصت لـ عامر بـخوف وقلبها دَق خايفه تقُع وتكون دي آخر مره تشوفه فيها فـ قالت بدون تفكير:

_انا بحبك.


_ايه!


_بخوف:اععععع الحقني هقع بالله..


في الوقت ده أسر ومامته جُم وشافه الموقف..مامت عامر دموعها نزلت..أسر كان هيساعد عامر، لكن عامر سحب ريحانة بـقوة، ريحانه طلعت وسكنت في حضنه بـخوف ودموعها نازله وعامر كمان دمع من فكرة انه يخسرها صعبه اوي..ريحانة فضلت حاضنه عامر بخوف وكانت متبته فيه..كأنها لو خرجت العالم هيأذيها هي مش عايزه الأذيه هي عايزه حُضنه اللِ بتحس فيه بـأمان..حُضنه وبس..


مامت عامر خرجت هي وأسر..وعامر شال ريحانه ونايمها في حُضنه وريحانه كانت ماسكه فيه ومش راضيه تسيبه..


ريحانه بـهلوسة:

_اهههه بابا مَتسبنيش يا بابا..


عامر غمض عينه بألم وشدد على حُضنها..


_مش هسيبك يا ريحانة أنا قدرك وأنتِ قدري..مقدرش اسيبك!


عامر قال كده وخرج من الأوضه..وقابل مامته اللِ وقفت قُدامه..وقالت بـغضب:

_تفهمني حالًا أيه اللِ حصل!، ريحانه كانت هتموت بسببك!


وكملت:

_انا حظرتك قبل كده يا عامر..وزي ما عرفت اخُدها قبل كده هاخُدها المرة دي!


_بصوت عالي:محدش يقدر...محدش يقدر يبعدها عني تاني!، فاهمه مُستحيل ده يحصل..


_متعليش صوتك!..انا مبعدتهاش عنك، أنتَ اللِ ضيعتها بـغبائك..بسبب سِت سوزي لولا أن الحُارس شافها وهي بتهرب الله اعلم كان زمانها فين دلوقتي، أنتَ ضيعتها قبل كده يا عامر..وهتضيعها تاني بـغبائك لو اتجوزت سوزي..ريحانه بتحبك يا عامر صَدقني..


عامر بصلها ومشى وهو عقله مشوش كُل اللِ عارفه أنه مش هيسمح لحد يقرب من ريحانه تاني او يبعدها عنه..

______________________

ريحانه صحيت وبصت حواليها بـحُزن وافتكرت اللِ حصل امبارح ودموعها نزلت تلقائي...دخلت تاخد شاور..تهدي بيه نفسها..لكنها كُل ما بتفتكر دموعها بتنزل تلقائي..خرجت من الحمام ولبست تيشرت اسود وبنطلون اسود...وسابت شعرها مفروض على ضهرها..


نزلت بهدوء من غير كلام وقعدت على السُفره وهي سرحانه وبتقلب في الأكل...دمعه من سجن جِفونها..


جدتها كانت بتبصلها بـحُزن على حالها..وكذالك أسر..فـ هو من ساعة ما جَه مشافش ريحانه بتضحك زي عادتها..


_بـحزن عن أذنكم يا جماعه..


_اذنك معاكِ يا بنتي..


ريحانه خرجت قعدت في الجنينة..سرحت في السماء..


اسر بصلها من جوا بـحُزن وقال:

_ماما متعرفيش فين عامر؟


_والله يا بني معرفش من امبارح مرجعش البيت..والله قلقانة عليه يا بني هو كمان..


_طب انا هروح اشوفه في الشركه يا حبيبتي..


_ماشي على لله تلاقيه..


اسر خرج وركب عربيته وساق للشركه..


وصل ودخل لـ عامر..عامر كان نايم فـ أسر حاول يصحيه..

 

_عامر..اصحي، عامر، يا عـــــــامــــــر


_بـقلق:ايه ايه؟، ريحانه حصلها حاجه!انطق في أيه..


_بسخريه:طلما أنتَ بتحبها اوي كده وبتخاف عليها..بتعمل كده ليه!


_ببرود:مكلش فيه..


_لا يا عامر ليا فيه، انا لازم افهم فين عامر اخويا اللِ مكنش بيطيق على ريحانه حاجه تزعلها؟..


_ما انا موجود اهو.."وكمل بحدة"ومحدش يقدر يزعلها طول ما انا عايش..


_ايوه محدش يقدر يزعلها..عشان أنتَ بقيت سبب حُزنها يا عامر..


_بس يا أسر أنتَ مش فاهم حاجه..


_ما تفهمني!طلما مش فاهم فهمني!


عامر سكت فـ اسر قال:

_عامر أنتَ بتحب ريحانه صح؟


_رُد يا عامر صح؟


_بتنهيده:ايوه بحبها ارتحت..


_طلما بتحبها ليه عملت كده يا عامر، عايز تخطب وتتجوز وهي مراتك ليه؟


_عشان...


قاطع عامر رنة السكرتيرة:

_في حد عايز يقابل حضرتك..


_بصرامة:قوليله مش موجود..


_حضرتك هو عايزك في حاجه  بخصوص ريحانه بنت حضرتك..


_بـقلق وأستغراب:دخليه..


_تمام يا فندم..


دخل شاب في العشرينات..طويل وشعره ناعم وبشرته خمري وعنده غمازه خفيفه ودقن مُحدده..وعنده عضلات....دخل بهدوء، عامر وقال بـحدة:

_مُمكن اعرف حضرتك عايز تقولي ايه بخصوص ريحانه..وأنتَ تعرفها منين اصلًا..


_حضرتك انا سليم سَلام..كُنت شوفت بنت حضرتك من فترة في الشركه وكُنت عايز يعني..


_بحدة:عايز ايه؟


_عايز اتقدم لـ بنت حضرتك..


الفصل التاسع 

_عايز اتقدم لـ بنت حضرتك..


_بـغضب:نعم يا روح امك..


_في ايه يا عمي، حضرتك بتتكلم كده ليه..


عامر وهو يلكمه:

_عمى الدبب، بقى جاي تُخطب مراتي، ده أنتَ ليلة اهلك كُحلي..


عامر فضل يضربه وسليم بيحاول يصدلُه الضربات دي..أسر كان بيحاول يبعد عامر عن سليم..لكن عامر مكنش شايف قُدامه..ولا حاسس كُل اللِ شايفه ان ده واحد بص لـ حبيبته وتخيلها كـ زوجة لُه...


اسر قدر اخيرًا يبعد عامر عن سليم اللِ بقى شبه مُغمى عليه من كُتر الضرب..


_سيبني عليه يا أسر ابن****.


_اسر بزعيق:أنتَ مجنون كان هيموت في ايدك!


_بغضب وصوت عالي:وأنتَ عايزني اسمعه بيقول عايز يتقدم لـ مراتي واسكت؟


_لا تموته!


وكمل:

_وبعدين هو اصلًا مكنش يعرف انها مراتك!، هو شافها في الشركة عادي أُعجب بيها جَه يتقدملها!


عامر بصله بغضب وخرج برا الشركة، وركب العربيه وساق بغضب وسرعة..لحد ما وصل البيت ونزل من العربية لقى ريحانه قاعده في الجنينة..قرب منها وقومها بغضب..


_ريحانه بغضب: في ايه؟


_في ايه؟، في ان الست هانم جايلها عريس!


_ببرود:ايوه في ايه برضو..


 قال بغضب من برودها وهي بيضغط على ايديها جامد:

_ريحانه اتعدلي بدل ما اعدلك!


ريحانه سحبت ايديها بقوة، وقالت:

_عامر، طلقني..


_بزعيق:بقولك ايه، شيلي الكلمه دي من قاموسك عشان مُستحيل تحصل فاهمه ولا لأ..


_بصوت عالي:لأ مش فاهمه يا عامر، عايز تتجوز طلقني واتجوز بعديها براحتك!، عشان انا مُستحيل افضل متجوزاك..


_بغضب:مش هيحصل يا ريحانه ومش هطلقك..


وهي تضربه في صدره، ودموعها بتنزل بـقهر:

_اعععع حرام عليك بقا انا تعبت حرام..


عامر كان موجوع لكن مش من ضربتها، كان موجوع عشان وجعها...عامر اخدها في حُضنه لحد ما هديت...شالها وطلعها الأوضه وباس راسها ونزل مكتبه..


خبطت العامله المنزل وعامر سمحلها الدخول، دخلت وقالت بـأحترام:

_في حد مستني حضرتك يا أستاذ عامر..


_مقالش مين؟


_لأ مقالش حضرتك..


_تمام اتفضلي أنتِ وانا جاي..

________________

عند أسر كان راجع مِن الشركة، وكان بيسوق وهو سرحان في سبب اللِ يخلي عامر يعمل كده مع ريحانه..فجأه شاف سِت كبيرة واقفه قدام العربيه، فرمل بُسرعة ونزل بـلهفة، وقال:

_أنتِ كويسة يا أمي؟


السِت كانت هترُد لكن قاطعه صوت بيقول بغضب:

_أنتِ كويسه يا ماما؟، مش تفتح يا أستاذ لما أنتم مبتعرفوش تسوقوا بتتنيلوا ليه هه؟


_حضرتك انا غلطان فعلًا انا آسف بجد..مُستعد لـ أي تعويض!


رفعت ذات النُقاب وشها للمرة الأولى وقالت بـ حدة وغضب:

_تعويض أيه وبتاع أيه؟، مش عايزين حاجه منك، خُد التعويض ده وشوف مكان تتعلم في السواقه بدل ما أنتَ اعمى في السواقه كده!


أسر بص ليها بـغضب وكان هيتكلم لـكنه سرح في عيونها البُندقيه اللِ شبه القُطط ورموشها الكثيفه، ونُقابها ولباسُها الفِضفاض..كانت شبه الملاك، اسر سرح في جمالها..


_أنتَ يا أخ؟، يا عم أنتَ روحت فين؟ياااااا عم..


_أسر بتوهان:أيه في ايه!..ااا انا آسف..


_ السِت بطيبة:ولا يهمك يا بني، حصل خير..


_البنت بأعتراض:حصل خير ايه يا ماما بس..


_خلاص يا ميرنا الراجل ميقصدش..يلا بقى


مشِت ميرنا ومامتها غافله عن اللِ قلبه دق ليها، أسر ركب عربيته..ورجع البيت وهو مُبتسم..

________________

عند ريحانه كانت نايمه لكن حست بحد بيصحيها..


_صفيه:ريحانه..ريحانه اصحي..


_بنوم:في أيه يا صفيه؟


_استاذ عامر عايزك تحت..


_احم طيب قوليله جايه..


_ماشي..


ريحانه قامت وسرحت شعرها وغيرت هدومها..ونزلت السِلم وهي بتضحك..وكانت بتطنطت وهي نازله..


_ريحانه ببتسامه:نعم يا عامر..ومين عمو اللِ قاعد ده؟


_بجمود مُصتنع:ده عَمك، حضري هدومك عشان هتروحي معاه..


الفصل العاشر

_بجمود مُصتنع:ده عَمك، حضري هدومك عشان هتروحي معاه..


_بعدم استيعاب:نعم؟


_بـحُزن اخفاه ببرود:زي ما سمعتي، ده عمك حضري هدومك عشان هتروحي معاه..


_عمي؟، عمي مين، وانا من امتى وانا ليا أهل غيرك يا عامر، عمي جَه منين؟


_ليكِ اهل يا ريحانه ليكِ..


_بدموع:ليا او مليش، أنتَ اهلي يا عامر، دول مش اهلي..انا مليش غيرك..


_بجمود مُصتنع: حضري هدومك هدومك عشان تروحي معاه..


_بدموع:انا مش هروح مع حد انا..انا مش هروح مع الراجل ده..


عمها بـزعيق:

_اتحشمي يا بت، عايز تُجعدي مع راجل غريت اياك، جليله الربايه..


_عامر بزعيق اكبر:صوتك يوطي عليها فاهم، عشان ماتشوفش الوش التاني، ريحانه مراتي..واللِ يجي عليها هيزعل اوي..


قال كده ومسك ايد ريحانه وطلع بيها مع توسلاتها انه يسيبها..


_بدموع وتوسل:بالله عليك يا عامر مش عايزه اروح معاه!


وكملت بدموع:

_بالله عليك خليني، مش أنتَ قولت اني قدرك وأنتَ قدري، هتسيبني يا عامر!


بصلها بذهول، فـ فهمت قصده وقالت بدموع:

_اه كُنت صاحيه يومها وسمعت يا عامر، بالله عليك متسبنيش بقا، مش أنتَ قولت مش هتسيب حد ياخدني منك متسبنيش بقا هتسيبني بـسهولة كده..


_بـحُزن:أنتِ مش عارفه حاجة..


_دموع:عرفني، مهما كان ايه سببك انا هفهمك والله بس متسبنيش..


عامر قرب منها بـحُزن وحط راسه على راسها وقال:

_بُصي يا ريحانه أنتِ  هتروحي معاه دلوقتي، وانا هجيلك قُريب والله قُريب اوي وهفهمك كُل حاجه والله..


_بتوسل:بالله عليك يا عامر لأ، عمو اللِ تحت ده شكله مُخيف اوي بالله عليك..


_متخافيش يا ريحانه، محدش يقدر يعملك حاجه، والله اللِ هيفكر يقرب منك مش هرحمه..


وكمل بـحُزن:

_يلا اجهزي..


قال كده وخرج وهو بيداري دموعه، وريحانه وقعت على الأرض وعيطت، وشويه وقامت حضرت هدومها..وخرجت..


نزلت ريحانه على السلم، بس المرة دي مُختلفه عن اللِ فاتت اللِ فاتتت كانت بتضحك، لكن المرة دي ملامح الحُزن مرسومة على وشها، عيونها جات في عيون عامر بصيتله بـعتاب وحُزن وتوسل وحب، وكذالك عامر..


نزلت وعامر مسك ايديها، وقرب بيها على عمها، اللِ شكله ميبشرش بالخير ابدًا..


ريحانه بهمس ورجاء لـ عامر:

_بالله عليك لأ يا عامر..


عامر ضغط على ايديها عشان يطمنها..


عمها بـقسوة:

_يلا جُدامي يا ختي..


ريحانه بصت على أيد عامر اللِ محاوطه ايديها بـحُزن سابتها وخرجت بـخوف..


عامر بص لـ عمها بغضب وقال:

_والله لو عرفت انك ضايقتها بس، هجيبها عليها واطيها فاهم..


_فـ فاهم..


قال كده وخرج بسرعه..وعامر قعد على الكُرسي بـحُزن وبص لوالدته اللِ عارفه هو عمل كده ليه!

____________________

عند ريحانه كانت سرحانه ودموعها بتنزل بصمت، لحد ما سمعت عمها بيقول بـقسوة:

_يلا انزلي يا ختي..


نزلت ريحانه وبصت على البيت من بره، حاسه انها داخله على سجن، سجن بدون قضبان..دخلت بـخوف زاد لما شافت العيله اللِ قاعده مستنياهم، اللِ كُلهم على ملامحهم الضيق والقسوة، إلا واحد بس هو اللِ شاور لـ ريحانه تقرب، قربت ريحانه بخوف..


بطيبة:

_متخفيش يا بنتي، تعالي ده أنتِ بنت الغالي..


_بخوف:حـ..حـ..حضرتك مين؟


_أنا جدك بدران يا بنتي، تعالي في حُضني يا بنتي خليني اشم ريحة ابوكِ فيكِ..


ريحانه حضنته بـخوف..اتحول لـ أمان لما حسِت بـ طيبته..دموعها نزلت تلقائي..جدها طبطب عليها وقال:

_بلاش دموع عاد يا بنتي..


وكمل:

_دول اهلك يا ريحانه، "وشاور على واحده قاعده باين على ملامحها القسوة، الحقيقه كُلهم باين على ملامحهم القسوة شاور وقال"دي عمتك سنيه ودي عمتك ريهام يا ريحانه، وفي عمتك كريمه لكنها مش موجوده دلوجت، وده عمة محمد ومرته سُميه، وده عمك عبدالقادر ومرته سناء أظن تعرفيه هو اللِ جابك أهنيه..ودول ولاد عمك سالم وسليمان ورحمه ولاد عمك محمد..ورامي وهنا ولاد عمك عبدالقادر، وعمرو ورنا ولاد عمتك سنيه، وفاطمه وساجد ولاد عمتك ريهام..


ريحانه بصت عليهم بخوف، وخصوصًا واحد من ولاد عمها نظراته مش مُريحه..ريحانه اتجاهلت ده، وهزت راسها بهدوء كـ نوع من انواع التحيه..وميلت على جدها وقالت:

_حضرتك هو ممكن اروح اوضتي على تعبانه..


_اه حاضر..يا هنيه، أنتِ يا بت يا هنيه..


_نعم يا حج بدران..


_طلعي ريحانه لـ اوضتها..


_حاضر يا حج..


ريحانه طلعت معاها..ودخلت اوضتها كان شكلها لطيف لكنها عامله زي السجن بالنسبلها..ورمت نفسها على السرير ونامت هروبًا من الواقع..

_______________________

عامر كان قاعد بـحُزن وسرحان في ريحانه وخايف عليها..قلبه كان واجعه على فراقها..


قام وخرج من مكتبه لكن واقفته والدته وقالت:

_مش هتتعشى يا عامر؟


_لا يا ماما مش عايز..عن أذنك..


قال كده وخرج مع دخول أسر اللِ نده عليه، لكن عامر منتبهش..دخل أسر وقال بـأستغراب:

_ماله ده؟


_مامته بـحُزن: أصل"وحكتله اللِ حصل"بس كده.


_يااااه كُل ده حصل الله يكون في عون عامر وريحانه حقيقي..من عيلتها دي..


_اه يبني والله، وبعدين أنتَ كُنت فين كُل ده..مش مفروض كُنت مع عامر اتأخرت ليه


أسر افتكر الحوريه اللِ شافها الصُبح وافتكر عيونها اللِ سحرته..وقال:

_عادي على ما جيت مش اكتر..


_امم ماشي، يلا عشان نتعشى..


_يلا.

_______________________

عند ريحانه كانت نايمه والبيت كُله كان نايم تقريبًا..


ريحانه حست بـ حد بيحط ايده عليها وبيرفع الغطى..وفجأه..


الحادي عشر 

عند ريحانه كانت نايمه والبيت كُله كان نايم تقريبًا..


ريحانه حست بـ حد بيحط ايده عليها وبيرفع الغطى..وفجأه فتحت النور ولقت عامر، كانت هتصرخ لكن عامر وقفها لما حَط ايديه على بوقها وحضنها وكتفها بـ ايده التانيه ريحانه بصيتله بصدمه وهي فاتحه عينها على اخرهم..


_امممم امممم اييييمممم..


عامر بعدم فهم وهو حاطط أيده على بوقها:

_ايه بتقولي ايه؟


بصت على ايده اللِ على بوقها، فـ شال ايده وريحانه راحت قفلت الباب كويس، رجعت وقالت:

_أنتَ ايه اللِ جابك هنا؟


عامر حط ايده في شعره بتوتر وبص فوق وقال:

_وحشتيني!


ريحانه ابتسمت جواها بس مبينتش لما افتكرت لما سابها الصُبح، بصيتله بـطرف عينها وقالت:

_عايز ايه يا عامر!


_عايزك جمبي..مش قادر استحمل انك بعيده عني..


_بخنقه:لا يا عامر ما هو مش بمزاجك يعني، تسيبني اروح معاه واجي اعيش في بيت غير بيتي اللِ عيشت فيه طول عُمري، وعايز تبقى جمبي عادي كده..لأ يا عامر مش هينفع انا هبقى مع عيلتي هِنا طلما جيت هِنا هفضل هِنا!


_ببرود:انا عيلتك يا ريحانه!انا بس..


_والله مش كان الصُبح ليا عيله غيرك واهل ودلوقتي أنتَ بس هو ايه اصله يعني!


ثم اكملت بخبث:

_انا قررت افضل هنا مع ولاد عمامي وولاد عماتي..


_بحدة:نعم يا ختي؟

 

_ ببراءة:ايه؟


_بحدة:ريحانه مش عايز استهبال هه، والله يا ريحانه لو عرفت انك ليكِ علاقه مع حد من ولاد عمامك لـ هتزعلي وجامد كمان!، لحد ما ترجعي لسانك ميخاطبش لسانهم فاهمه؟


_لا يا عامر مش فاهمه دول اهلي على فكره لو مش واخد بالك يعني!


_بغضب وغيره:اهلك مش اهلك مليش فيه فاهمه هه!


_اوووف على فكره بقى أنتَ ملكش دعوة!


_بغضب:لا يا حبيبتي ليا، انا جوزك هه!


_ما انا عارفه!


_ما انا قولت افكرك لـتكوني نسيتي ولا حاجه!


_لا منستش، مُمكن تمشي بقى عشان عايزه اكمل نوم ولا ايه؟


_لا ما انا بايت معاكِ!


_نعـــــم؟


_ببرود:متخافيش قايل لـ جدك..


_نعـــم أنتَ تعرف جدي منين؟


_بـحُب:انا أي حاجه تُخصك لازم اعرفها..


_بتوتر:طب مُمكن تمشي بقى؟


_ما قولتلك بايت!


_عامر أنتَ اهبل؟


_بغضب مُصتنع:يا زين ما ربيت حقيقي، بت أنتِ من كام كُنتِ بتقوليلي يا بابا فوقي!


_مهو أنتَ اللِ بتقول كلام لا يُعقل، يعني تبات معايا ازاي يعني!


_بـخُبث:زي اتنين متجوزين!


_نعــــم نعــــم!


_ضحك بـكُل صوته وقال:ايه يا بنتي، ما انا بنام جمبك كُل يوم واحنا متجوزين اهو، أنتِ دماغك مش تمام على فكره!


_بتوتر:على فكره انا مفيش في دماغي حاجه، ويلا عشان عايزه انام!


_يلا عشان عايزين ننام!


_بقولك أيه جدي مش جدي أنتَ مش هتبات معايا ماشي!


_ماشي..


_بـأستغراب:ماشي؟ماشي كده عادي..


_اه ماشي، يلا سلام!


عامر خرج من باب الأوضه، وريحانه بصت على طيفه وهي بتستوعب وقعدت على سرير..فضلت تفكر..وشويه ونامت..

____________________

ريحانه صحيت الصُبح وحسِت بتقل على جسمها عرفت انه عامر..بصيتله بـحُب وهي بتتأمل ملامحه الرجوليه..دقنه المتحدده ورموش الكثيفه، وانفه المتوسطه المرفوعة لـ فوق بـ كبرياء..


ريحانه قربت منه بـحُب وباسته بسطحيه..لما بعدت لقت عامر فاتح عيونه اتخضت واتكسفت لـ درجه ان خدودها احمروا جدًا...


_بخُبث:كُنتِ بتعملي ايه يا ريحانه؟


_بتوتر:هه مكُنتش بعمل حاجه..ااا


عامر قاطعها وهو بيقبلها...ريحانه فتحت عينها على آخرها...وقامت بسرعه ودخلت الحمام..وسمعت عامر بيضحك بـكُل صوته..


ريحانه فضلت جوا لحد ما سمعت باب الأوضه بيتقفل"عامر بيخرج من الباب الخلفي للبيت والجد كان قايله عليه"خرجت وهي بتتنفس بعمق..


وغيرت هدومها لـ تيشيرت ابيض واسع وبنطلون اسود ولمت شعرها ونزلت بهدوء، هي مازالت خايفه منهم بس لما شافت عامر اطمنت شويه..


جدها شافها نازله ونده عليها بطيبة:

_تعالي يا حبيبة جدو..


ريحانه راحت حضنته تقريبًا هو الوحيد اللِ حست معاه بالأمان في البيت ده..


_صباح الخير يا جدو..


_عامله أيه يا حبيبتي؟


_بخير يا جدو وحضرتك؟


_انا بخير لـ شوفتك يا حبيبتي..


ريحانه قعدت فطرت بهدوء..


وكانت قاعده على يمين جدها، وكُل بيبصلها بغيظ لأن جدهم مش بيخلي حد يقعد هنا مش وفاة مراته الله يرحمها..


الجد بـخُبث:

_ألا قوليلي يا ريحانه نمتي حِلو امبارح..


_بتوتر:ااا اه يا جدو نمت نمت..


_بضحكه:يارب دايمًا يا حبيبة جدو..

__________________

عند عامر راح الشِركة..وقابل أسر هناك لأنه بقا بيشتغل معاك..


_كُنت فين امبارح يا عامر؟


_كُنت بايت عند ريحانه!


_نعم؟، ده ازاي ده؟


_مش مُهم ازاي، صحيح انا قولت للسكرتيرة تعملك اعلان عن سكرتيرة، اعمل معاهم مُقابله بقا!


_تمام ماشي..


اسر خرج بهدوء وبدأ الناس يقدموا وكُل البنات تقريبًا كانوا شِبه قالعين..فجأه سمع صوت زعيق برا..


اسر طلع بأستغراب وقال بغضب:

_في ايه ايه الزعيق ده!


_المُوظف بضيق:استاذ اسر الأستاذة مُصممه تعمل مقابله..قولتلها أن مش هينفع بالشوال اللِ لبساه ده!


ميرنا بشراسه:

_شوال ايه احترم نفسك، وبعدين شوال ولا مش شوال..يعني هو لازم ابقى عريانه عشان اقدم على شغل ولا ايه؟، هو أنا هشتغل بعقلي ولا بلبسي حضرتك؟


اسر كُل سرحان في الملاك اللِ مش مصدق انه قابله تاني..زات النُقاب، صاحبه العيون البُندقيه، ميرنا كُل ده كانت مبصتش على اسر بصيتله اخيرًا، واتحرجت من نظراته ونزلت عينها، وأسر فاق من سرحانه..


وقال للموظف بزعيق:

_حضرتك ازاي تُرفض وتقبل على مزاجك كانت شركه ابوك هي..حضرتك مطرود عشان تبقى تتكلم معاها كده تاني.. اا اقصد عشان تفرق بين الناس تاني..


وكمل كلامه وهو بيوجهه لـ ميرنا:

_اتفضلي معايا يا آنسه..


ميرنا كانت بصاله بـصه غريبه، واتحركت وراه..


اسر قعد على الكُرسي وهو بيبص لـ ميرنا وقال:

‏_ CV بتاعك؟


_ااا حاضر اتفضل..


أسر بص في CV لكنه كان بيختلس نظرات ليها من تحت لـ تحت كده..


اسر بجديه:

_تقدري تبدأي شُغل بُكره يا آنسه!


_ازاي؟


_هو ايه اللِ ازاي؟


_ااا اقصد شكرًا جدًا لـ حضرتك..


ميرنا كانت هتخرج لكنها رجعت تاني..وقالت:

_مُمكن متقطعش عيش الأستاذ اللِ كان واقف برا ده لو سمحت؟


_بأستغراب:بس ده غلط فيكِ..


_معلش المسامح كريم..وانا مش زعلانه، عن اذنك..


خرجت ميرنا بسرعه وروحت على بيت وهي فرحانه انها اتقبلت في الشُغل اخيرًا..


واسر بص على اثرها وقال:

_يا ترى حكايتك معايا ايه يا ست ميرنا..

______________________

عدى اسبوع وعامر كان كُل يوم بيكلم ريحانه يطمن عليها..وهي كانت كُل مره تقوله متتصلش تاني..لكنها كانت بتبقى عايزاه يتصل من جواها...


عامر اتصل بـ جد ريحانه لأنها مش بترد لكن عمتها هي اللِ ردت...وسألها عليها وهي قالت بـخُبث:

_والله يا بني ريحانه خرجت مع ولاد عمها انهارده..


_نــعـم؟خرجوا فين؟


_بخُبث:راحوا مول"""""..


عامر قفل في وشها ونزل من الشركه وركب عربيته وهو بيتوعدلها..


وراح هناك وفضل يدور عليها لحد ما لقاها واقفه مع ابن عمها وماسك ايديها..


عامر بصوت جهوري:


الثاني عشر 

عامر بصوت جهوري:

_ريــــحــــانه!


ريحانه بصيتله بفزع وسحبت ايديها من ابن عمها، عامر مسك ايديها بغضب لدرجه أن ملامح الألم بانت على وشها..


ابن عمها اتكلم وهو بيشد ريحانه:

_أنتَ مين، وازاي تمسِكها كده؟


عامر شال ايده من على ريحانه بعنف، ومسكه من تيشيرته وقال بزعيق وغضب:

_انا قدرك يا روح امك..


عامر لكمه في وشه، ورامي ابن عم ريحانه كان بيصُد في الأول، بيأكدله في كُل ضربه أنه مش هيخرج سَليم..


_بقى بتمسك أيد مراتي يا بن الـ****، ده أنتَ ليلتك هباب على دماغك ودماغ اللِ خلفوك..


ولاد عم ريحانه كان بيحاوله يبعدوه لكن مفيش فايده..


_ريحانه بتوسل ودموع:بالله عليك يا عامر سيبُه بالله عليك عشان خاطري..هيموت في ايدك بالله عليك..


ريحانه من كُتر العياط ابتدت ومكانتش عارفه تتنفس كويس فـ قعدت على الأرض..عامر لمحها وساب رامي اللِ وقع على الأرض وولاد عمه اتلموا حواليه..


ريحانه بصيتله بدموع زادت لما شافت عيونه المحمره جدًا، عامر شالها وكان ماشي لكن واحد من ولاد عم ريحانه وقف قدامه وقال:

_عمال تضرب تضرب وسايبينك، لكن تاخد بنت عمنا من وسطنا ده مُستحيل..أنتَ مين؟


_ببرود وهو بضربه بالروسيه:انا جوزها يا روح امك..


عامر خرج بـ ريحانه اللِ دافسه وشها في رقبته من الخوف..عامر ركب العربية..وساق وراح على شقة المعادي وكُل ده وريحانه في حضنه..

___________________

عند ميرنا كانت قاعده في الشُغل بتحضر المواعيد قبل ما يوصل..دخل واحد من زمايلها وقال:

_آنسة ميرنا عايزه اقول لـ حضرتك حاجه..


_بعمليه:اتفضل يا أستاذ محمد..


_كُنت عايز رقم والد حضرتك؟


وصل اسر وقال بتدخل وغيره:

_وعايز رقم والدها ليه يا محمد؟


_بـأحراج:احم حضرتك ده أمر شخصي..بيني انا وأستاذة ميرنا..


_بحدة:نعــم، امر شخصي، طب تعالى ورايا يا محمد..


محمد دخل وراه وميرنا بتبصله بـأستغراب، أسر بصله وقال بـحدة:

_مُمكن اعرف ايه أمر شخصي ده يا محمد..


_بـأحرج:احم كُنت عايز اتقدم لـ أستاذة ميرنا..


_بـغضب:نــعـــم يا روح أمك..


اسر مسكه من التيشرت بتاعه..وضربه في وشه جامد، لحد ما محمد عرف يفلت من ايده..


_بزعيق:اعتبر نفسك مرفوض يا روح أمك!


محمد خرج يجري..من المكتب وأسر خرج وراه وقال بزعيق في الشركه:

_أي حد هيفكر يقرب من استاذه ميرنا يعتبر نفسه مرفوض، وقبل ما يترفض يقول على نفسه يا رحمن يا رحيم..


اسر دخل ووقال لـ ميرنا وميرنا دخلت وراه بتوتر:

_نعم يا أستاذ أسر..


_بحدة:خُديلي معاد مع والدتك يا ميرنا..


_بعدم فهم وغباء:ليه حضرتك؟


أسر ابتسم وغمز:

_هتعرفي بليل..

____________________

عامر نزل بـ ريحانه، وطلع البيت ونزلها على الأرض وقال بزعيق:

_انا حذرتك يا ريحانه من انك تتعاملي معاهم، مُمكن افهم ايه اللِ حصل هناك ده وازاي يمسك ايدك "زعق وعيونه احمرت اكتر"محدش ليه الحق انه يلمسك غيري أنتِ فاهمه؟


_بعياط:لا مش فاهمه يا عامر، انا تعبت حقيقي حرام عليك حقيقي انا عيشت عُمري كله تقريبًا بحبك، اه متستغربش بحبك، وقصاد حُبي ده أنتَ عملت ايه دوست عليه وروحت خطبت سوزي الحربايه دي وانا مراتك، وصدقتها عليا كمان، وهي اللِ وقعت ما بينا وهي اللِ خليتني امشي من المستشفى وأنتَ بردو روحت خاطبتها تاني ودوست على قلبي تاني..وفي الآخر رميتني لـ اهلي مع أنك عارف أني مليش غيرك، سيبتني مع ناس بيكرهوني ومشيت وحتى مش عايز تقولي ليه، ليه يا عامر ليه كُل ده..


_بـزعيق:عشان ابويا هو اللِ قتل عيلتك!


الفصل الثالث عشر  والرابع عشر 

_بـزعيق:عشان ابويا هو اللِ قتل عيلتك!


كمل صوته بقى اهدي وحزين:

_ايوه ابويا هو اللِ  قتل عيلتك، سبب مجهول في حياتي كان سبب في بُعدي عنك، انا ابويا مجمعنيش بيه بيت واحد، كسر امي وسرق فلوسها اللِ استئمنته عليها وهرب بعد ما حملت منه، ومع ذلك امي عُمرها ما حطت اللوم عليا، بالعكس كانت دايمًا بتحاول تخليني احسن حد في الدُنيا، لحد ما كبرت وعرفت أوقف شركتنا على رجلها تاني عشان امي عشان متحسش بـ أن حد شمتان فيها وفي اختيارها لـ أبويا، لما عمك جالي يا ريحانه هددني انه يقولك ان ابويا قتل ابوكِ، مكنش قُدامي حل غير اني اسيبك كُنت خايف تكرهيني، وفي نفس الوقت مش قادر ابعد عنك..


قال كده وقعد على على الكنبه بـ أنهيار شعور انك تكون مُهدد بأنك تخسر اعز الأشخاص عندك حاجه صعبه، على عكس ما هو متوقع، ريحانه قربت منه وحضنته وهي بتهديه وبتهدي نفسها معاه، هي محتاجه لـلـ حُضن ده اكتر منه، هي محتاجه تستوعب، بس اللِ هي عرفاه كويس انها ملهاش غيره وانها بتحبه..


ريحانه قالت بدموع:

_وانا مُستحيل ابعد عنك يا عامر، انا مليش غيرك، عيلتي دي انا مُشفتهاش انا معرفش غيرك، محستش بالأمان مع غيرك، انا انا بحبك..


عامر نظر لها بعشق، وانقض على ثغرها يُقبلها بـ حرارة..وهو يضع يده اسفل رأسها، وينهال عليها بالكلمات التي يبث بها شوقه وحُبه بها..


بعد عنها لما حس بحاجتها للهوا، وقال بـعشق:

_بحبك يا ريحانه..


ونامت ريحانه في حُضن عامر..

____________________

اليوم اللِ بعده..


صحت ريحانه وبصت حواليها، وشافت عامر واقف في البلكونة، راحتله بهدوء..وقفت جمبه..


_صباح الخير..


_صباح النور، جهزي نفسك عشان هنروح بيت اهلك..


_بصدمه:نعم؟


_بجديه:جهزي نفسك يا ريحانه يلا..هنزل استناكِ في العربيه..


نزل عامر وهو بيهرب بعيونه من ريحانه، ونزل وساب ريحانه اللِ دموعها نزلت، لكنها مسحتها على طول..وطمنت نفسها، وعدلت من مظهرها ونزلت..


ركبت ريحانه وعامر بصلها لـ ثواني بعد كده اتحرك بالعربيه..


وصل عند بيت عيلة ريحانه ونزلوا مع بعض ودخلوا والعيله كُلها كانت قاعده كأنهم مستنينها..دخلت ريحانه بـخوف..


وقف عم ريحانه وقال بغضب:

_اهي جات جليلة الحيا..كُنتِ فين يا مجصونه الرجبه..اه ما أنتِ ملجتيش حد يربيكِ اياك..


عامر بصوت عالي:

_بلاش كلام ملوش لازمه لأن أنتَ عارفه انا مُمكن اعمل فيك اي كويس بنتكم عندكم اهي..وكده طُرقنا اختلفت..


_ريحانه بخوف:يعني أيه يا عامر؟


وهو باصص لها:

_يعني أنتِ طالق يا ريحانه..

البارت الرابع عشر تفاعلواوو 

وهو باصص لها:

_يعني أنتِ طالق يا ريحانه..


‎ريحانه بصت بـصدمة، وفتحت عيونها على آخرهم، وطلعت اوضتها وهي بتجري..دخلت الأوضه وابتسمت على طول وهي بترجع بذاكرتها..


Flash back 


صحت ريحانه وبصت حواليها، وشافت عامر واقف في البلكونة، راحتله بهدوء..وقفت جمبه..


_صباح الخير..


_صباح النور، جهزي نفسك عشان هنروح بيت اهلك..


_بصدمه:نعم؟


_بجديه:جهزي نفسك يا ريحانه يلا..هنزل استناكِ في العربيه..


كان هيمشي لكنه رجع وقال:

_ريحانه، دلوقتي أحنا هنروح عند اهلك، جدك كلمني وقال أن عمك هيحارب عشان الميراث وجدك مش عارف يوقفوا، وكمان عمك شايف ان الورث هيخرج برا لأننا متجوزين فـ هيحاول يأذيكِ بـ أي شكل، فـ أحنا هنمثل قدامهم واطلقك عشان عمك يهدى بس، وهرجعك تاني بعديها، ماشي؟


_بقلق:ماشي..


قرب منها وباس راسها، وضمها بـحُب وقال:

_متخافيش يا حبيبتي محدش يقدر يعملك حاجه طول ما انا موجود..


وكمل:

_يلا اجهزي وهستناكِ تحت.


نزل عامر وهو بيهرب بعيونه من ريحانه، ونزل وساب ريحانه اللِ دموعها نزلت، لكنها مسحتها على طول..وطمنت نفسها، وعدلت من مظهرها ونزلت..


Back.


ابتسمت ريحانه براحه، وراحت على شباك الأوضه، وشاورت لـ عامر اللِ واقف تحت..ابتسمتله....

_____________________

عند اسر كان بيجهز عشان يروح لـ ميرنا، واتصل بـ عامر وراح معاه..


عامر كان بيسوق ومامته ورا واسر جمبه..مامته اتكلمت:

_مش هتجيب ريحانه تحضر يا بني..


_احم انا طلقت ريحانه يا ماما.


_شهقت بعُنف:طلقتها ليه يا عامر أنتَ اتجننت..


_مش زي ما أنتِ فاهمه يا ماما انا طلقتها عشان"وقص عليها السبب"وبس وهرجعها تاني..


_طب الحمدلله، طمنتني..


 وصلوا لـ بيت ميرنا ونزلوا ودخلوا البيت ورحبت بيهم والدة ميرنا.."والد ميرنا متوفي"..شويه ودخلت ميرنا بهدوء وثبات..


_طب نسيت العرسان مع بعض شويه..


خرج الكُل وميرنا عينيها في الأرض..


_احم مش هتبصيلي ولا ايه؟


ميرنا رفعت عينيها بهدوء، وبصت على ملامحه الرجوليه اللِ اول مره تركز فيها دايمًا كانت بتغض بصرها عنه..بصت لـ عيونه ونظراتها الحادة عيونه بتتميز بـاللون البُني المايل للأخضر، ودقنه الخفيفه المتحدده..ومناخيرها المتوسطة..المرفوعه بشموخ..غمزاته العميقة..سرحت فـ عيونه لـ ثواني بعديها شالت نظرها من عليه..لما اسر قال:

_بـخُبث: مكنتش اعرف أن شكلي حِلو اوي كده..


_بتوتر:هاه لا عادي يعني انا بس اول مره اشوفك وكده..


_طب مش هترفعي النُقاب ولا اي؟، مش دي رؤية شرعيه برضو..


_بتوتر: اه اه حاضر..


ميرنا رفعت النُقاب بتوتر، وهي باصه لـ أسر لكنها نزلت عينها بخجل بسرعه لما شافت نظرات اسر الموجهه ليها بـعشق، ميرنا بشرتها خمري وعيونها بُندقيه وبتلمع زي القُطط، مناخيرها صُغيره..وشفايفها مُمتلئه وتتميز بـ اللون الوردي..


_اللهمَّ بارك..اللهمَّ بارك حقيقي..


ميرنا توردت خدودها بـ اللون الاحمر وده عطاها جمال طبيعي اكبر..


اسر كان لسه هيتكلم..لكنهم دخلوا..وميرنا نزلت النُقاب بسرعة..


_مامت اسر:اي رأي العرسان؟


_اسر: انا عن نفسي موافق..


_مامة ميرنا:وانتِ أيه رأيك يا ميرنا؟

_ميرنا بثبات:انا مش موافقه 


الأخير

ولم يمر ثواني وخرج صوت رصاصه..في المكان وصرخ عامر بـ فزع وصوت عالي وقال:

_ريحــــــانة..


زق عامر ريحانه وده خلى الرُصاصه تيجي في عامر..عم الصُراخ في المكان..صرخت ريحانه بخوف:

_عـــامــــر..يا عــامـــر..حد يُطلب الأسعاف..


_بـتعب:اهدي يا ريحانه..انا كويس يا حبيبتي متخافيش..


جات الأسعاف ونقلت عامر..وكُل ده ريحانه ماسكه ايده بخوف..وهي بتعيط بهستيريا، وقلبها بيدق بخوف من فكره فُقدان عامر...

_______________________

_ميرنا غمضت عينها وقال بسرعه: احم موافقه على اننا نتجوز..


_أسر ابتسم بـنصر وقال: ما كان من الأول، على العموم جهزي نفسك كتب الكتاب يوم الخميس الجاي..


ميرنا فتحت بوقها بـ صدمه بس طبعًا اسر مشفهاش وقالت بـ صدمه:

_الخميس اللِ هو بعد بُكره..


_بـ مكر: اه الخميس اللِ هو بعد بُكره جهزي نفسك يا عروسه..


ميرنا بصتله بغيظ وقالت:

_متقولش عروسه بس..


قالت كده وقامت..وسابت أسر اللِ بيبتسم بـ نصر وفرحه...


طلعت اوضه مامتها لقتها فاضيه..قلبها اتقبض..طلعت من الأوضه بـجنون..وراحت على المُمرضه اللِ واقفه قُدام الباب وسألتها بتلعثم:

_حـ حـ.حضرتك هي المريضه اللِ كانت هِنا ر ر راحت فـ فين..


_بعمليه: المريضه دخلت العمليات من رُبع ساعة تقريبًا.. 


_بـ صدمة: نعم ازاي يعني؟، دخلت ازاي من غير ما تقولولي وبعدين العمليه اصلًا مدفعتش مصاريفها!..


_معرفش حضرتك، مُمكن تسألي في الأستقبال..عن إذنك..


ميرنا هزت راسها واتحركت على الأستقبال بعدم فهم، وراحت للموظف اللِ واقف وقالت:

_لو سمحت انا والدتي دخلت عمليات، وانا مدفعتش مصاريف العمليه..مُمكن افهم ازاي؟


_بعمليه: اسم والدة حضرتك أيه؟


_اسمها سميرة السيد مُصطفي..


_احم حضرتك المصاريف ادفعت من ساعه تقريبًا!


_نــعــم مُمكم اعرف مين اللِ دفعها؟


_ثانيه حاضر..


عدى ثواني وقال بعمليه:

_الأستاذ أسر الأسيوطي..


_بهدوء مُصتنع: تمام شكرًا..


نزلت الكافتيريا بعصبيه..زادت لما ملقتش اسر..راحتلُه بعصبيه وقالت:

_أنتَ ازاي تدفع فلوس العمليه من غير تاخد اذني..


_ببرود يصحبه حده: كُنتِ فين؟


_بصوت عالي نسبيًا: بقولك ازاي تدفع فلوس العمليه من غير ما تقولي؟


اسر مسك ايديها وضغط عليها جامد وقال بحدة وغضب:

_توطي صوتك وانتِ بتتكلمي معايا فـــاهـــمــه!


ميرنا سحبت ايديها بعنف وضربته بالقلم بدون وعي وهي بتقول بغضب:

_أنتَ اتجننت، ازاي تمسك ايدي يا حيوان أنتَ!


اسر عيونه احمرت ورفع ايده وكورها بغضب، ميرنا رجعت لـ ورا تلقائي عشان اسر كان بيقرب...واسر ضرب ايده في الحيطة اللِ ورا ميرنا بغضب ومشى..

______________________

عند ريحانه كانت قاعده بتبكي من قلبها وهي بتترعش وحوليها ولاد عمها وجدها اللِ واخدها في حضنه وبيحاول يهديها..


_اهدي يا بتي هيبقى زين بإذن الله..


_ببكاء شديد: يارب يارب.


الدكتور خرج وعلى ملامحه الأسف..ريحانه قربت عليه بخوف وقالت:

_طمني يا دكتور عامر كويس صح، طمني بالله عليك عامر كويس قولي..


_للأسف البقاء لله..

________________________

بعد مرور سنتين..


ريحانه كانت واقفه في البلكونة ودموعها نازله وسرحانه..حست بحد بيحضنها من ورا وبيقول:

_حبيبي سرحان في ايه..


_سرحانه في اليوم ده يا عامر، لو كان حصلك حاجه  فعلًا بعد الشر يعني كُنت هعمل ايه؟


Flash back 


_للأسف البقاء لله..


الدكتور كان هيكمل لكن خرج دكتور تاني من العمليات وقال بسرعة:

_دكتور النبض رجع بس ضعيف اوي..


الدكتور التاني كان هيتحرك ويدخل العمليات لكن قاطعته ريحانه لما قالت بدموع:

_يعني ايه يا دكتور رحيم عايش صح..


_بحُزن: ادعيله يا مدام..


الدكتور دخل وريحانه رجعت مكانها تاني بأمل بس دموعها كانت مُستمره في النزول..


بعد شويه الدكتور خرج، جرت عليه ريحانه بخوف وقالت:

_طمني يا دكتور..


وقال وهو بيتنهد براحة:

_ادعيلوا لو الـ ٢٤ ساعه الجايين فضلت الحالة مُستقره..هنقدر نتطمن ساعتها..


_براحة نسبيه: الحمدلله شكرًا يا دكتور..


Back

_عامر وهو بيحضنها: الحمدلله يا حبيبتي، انا كمان مكنتش عارف هعمل ايه لو الرُصاصه جات فيكِ اليوم ده..


_اه صحيح هُما قبضوا على عمي..ولا لسه هربان..


_لا قبضوا عليه من فترة الظابط كلمني بس مرديتش اضايقك وافكرك بالموضوع..


_ريحانه بصاله بحُب وقالت: انا بحبك اوي يا عامر..


_بعِشق: وانا بعشقك يا عيون عامر..

_______________________

_بأستعجال: يلا ميرنا هنتأخر..


_حاضر جايه اهو يا حبيبي..


ميرنا خرجت وكانت خارجه لكن اسر وقفها وقال بعصبيه:

_مش لابسه الجوانتي ليه الهانم؟


_بتوتر: نسيت والله يا اسر..


_بحدة خفيفه: متنسيش بعد كده..


وكمل بعصبيه:

_ميرنا أنتِ عارفه انا بغير عليكِ قد ايه صح..وان مبتسحملش أن حد يقرب منك او يشوف حته منك حتى!


ميرنا وهي بتحتضن وشه عشان تهديه وقالت:

_عارفه والله يا حبيبي ومجربه..


قالت آخر كلمه بغيظ، وهي بتفكر يوم عمليه والدتها..


Flash back 


والدت ميرنا عملت العمليه وكانت لسه في المُستشفى ميرنا كانت جمبها..وفجأة باب اتفتح بـعُنف ودخل اسر وشد ميرنا وهو ضاغط اول ايديها وقال:

_معلش يا حماتي هاخد منك بنتك شويه..


وخرج بيها تحت صراخ ميرنا ومحاولتها في شد ايديها منه..وركبها العربيه غصب عنها..


_بعصبيه: في ايه؟احنا رايحين على فين؟


_رايحين على المأذون..


_نعم، ايه الجنان ده..مش قولت يوم الخميس..


_بغضب وحدة: ما انا مش هستنى لـ يوم الخميس والهانم كُل شويه يجلها عريس.


_بعدم فهم: عريس ايه!


_الدكتور يا ختي متقدملك..بروح امه..


اسر كمل الطريق..وميرنا افتكرت لما شافت دكتور المُستشفى مُغمى عليه وشايلينه في المُستشفى..


Back.


_بـ أستغراب: سرحتي في ايه..


_بـ ابتسامة متوتره: لا مفيش خالص..


_سرحتيييي في ايه يا ميرنا..


_احم سرحت في اليوم اللِ احم الدكتور بتاع ماما ده..


اسر عينه احمرت فـ ميرنا سكتت..ووقف على طراطيف صوابعها وباسته في دقنه لأنه طويل عليها..


ميرنا بألم ومرح معًا: اوتش..ايه يا عم اسر دقنك شوكتني..


نزل باسها في خدها..وقالها بـحُب:

_بحبك يا قلب اسر..


_بكسوف: وانا كمان بحبك يا أسر..

______________________

عند ريحانه كانت واقفه بتعدل حجابها، لأن ميرنا شجعتها على الحجاب..وحسِت بحد بيشدها من فُستانها بصت تحت وكان ابنها كرم اللِ عنده سنه وشهور..نزلت شالته وقعدت بيه على سرير وقالت:

_ايه يا حبيبي..


_انتِ حلوه اوي يا ماما..


_وانتَ كمان يا حبيبي..


_بخُبث طفولي: انا بحبك اوي يا ماما..


_وانا كمان بحبك يا عيون ماما..


_بخُبث: ما تجيبي بوسه يا ماما..


_يا سلام..حاضر يا سيدي..


كانت لسه هتبوسه..لكن كرم اتعلق من التيشرت بتاعه وعامر بيقول بتملك وغضب: 

_عايز تبوس مراتي ياروح امك..


_بغضب طفولي: ما هي امي زي ما هي مراتك على فكره..


_امك بس متبوسهاش ولا تقرب منها يا روح امك، دي ملكيه خاصه..


_يووووه على فكره بقا ماما بتحبني اكتر منك اصلًا..


عامر شاله ورماه برا الجناح ورجع وقال بغضب:

_أنتِ ازاي كُنتِ هتبوسيه..


_بضحكة: ده ابنك يا عامر هتغير من ابنك..


_بتملك وغيره: واغير من الجن ازرق كمان محدش ليه حد يلمسك غيري، ولا أنتِ تحبي حد غيري..


_يا حبيبي اهدى، انا بحب كرم عشان ابني وقبل ده حته منك يا عامر..


_انا بعشقك يا ريحانه..


_وانا كمان والله بعشقك ي

                        تمت 


❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙







تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-