أقسام الوصول السريع ( مربع البحث )

أخر الاخبار

رواية عشق الاسياد الفصل الاول حتى الفصل العاشر بقلم الكاتبه رنا سليمان حصريه وجديده على مدونة أصل للمعلومات والروايات

 رواية عشق الاسياد الفصل الاول حتى الفصل العاشر بقلم الكاتبه رنا سليمان حصريه وجديده على مدونة أصل للمعلومات والروايات 


رواية عشق الاسياد الفصل الاول حتى الفصل العاشر بقلم الكاتبه رنا سليمان حصريه وجديده على مدونة أصل للمعلومات والروايات


البدايه

واقف قدام مرايته بيعدل هدومه وفاتح الاسبيكر بتاع تلفونه وبيتكلم بعصبية

قدر:يعني ايه نسيتي

انتي عارفه الورق دا مودتهوش خلال نص ساعه ايه ال هيحصل

كنا هنروح في داهيه

افلاسنا كان هيبقي على ايدك

لميس:انا اسفه والله يا مستر قدر اوعدك مش هتككر تاني

قدر:لا مانا مش هسحملك تكرريها تاني

لان المرة الجايه هكون طاردك سامعني

لميس بعياط:تحت امرك يا قدر مين

نص ساعه والاوراق هتوصل ل جاسم بيه

قدر بعصبية وهو بيقفل زراير القميص:اتمني ان دا يحصل

قدر مسك التلفون وقفل في وش لميس

قدر كمل لبس هدومه

تحت في المطبخ

واقف بتحضر الفطار وهي سرحانه

......ال واخد عقلك

حياه اتخضيت وبصيت لل بيكلمها وكانت نور اخت قدر

حياه:خضتيني يا نور

نور: والله العظيم انتي اكتر واحده صعبانه عليا في البيت دا

حياه:وليه بقي أن شاء الله

نور:يعني انتي سابتي كل الولاد ال في البيت ورايحه تحبي قدر ال مناخيره في السما

حياه وهي بتفتح التلاجه وبتجيب منها الاكل:وماله بقي قدر يا ست نور

وبعدين هو بمزاجي

قلبي هو ال حبه ووقع فيه

نور:لا وقلبك اختار صح اوي

شوفي دا اخويا وكل حاجه

بس متكبر اوي وشايف الكل خدامين عنده

دا انا ساعات بحس ان انا كمان شغاله عنده من كتر الاؤامر ال بيتدهالي

.....:هو مين دا ال بيديكي اؤامر يا نور

نور بخضه وخوف: ماما داليا

انا ك كنت

داليا ربعت ايديها:يا ريت يا انسه حياه تشوفي شغلك وتبطلي كلام مع نور وانتي يا نور اخرجي برا

نور حاضر

نور خرجت من المطبخ وداليا خرجت وراها

داليا:نور

نور وقفت وبصاتلها

داليا:يا ريت تبطلي تقعدي مع ال اسمها حياه دي

هي بردو مهما كانت خدامه عندنا

نور:ااه

نور ربعت ايديها وقربت من داليا

نور:طيب بصي يا مرات ابويا

مفيش اي حد في الدنيا دي هيقدر يخليني اعيش على مزاجه

انا هصاحب ال انا عايزاه ومصاحبش ال انا عايزاه

حضرتك ملكيش الحق انك تختاريلي أصحابي كمان

كفايه عليكي اولادك التلاته تعملي فيهم ال انتي عايزاه لكن أنا لا

نور سابتها وراحت قاعدت على السفره مستنيه الباقي ينزل

بعد شويه كريم ابو نور وقدر نزل على السلم

كريم: صباح الخير

نور جريت عليه وحضنته: صباح الفل على احلي بابا في الدنيا

كريم:ااه دا انتي كده عايزه فلوس صح

نور بزعل طفولي:اخس عليك يا بابا هو انا علشان ادلعك ابقي عايزه منك مصلحه

كريم:مصلحه

يبنتي بطلي الكلام البلدي دا بقي

نور:من عونيا

كريم قعد على الكرسي بتاعه ونور قعدت جمبه

كريم: صباح الخير يا حبيبتي

داليا ابتسمت:صباح الخير يا حبيبي

كريم:اومال فين الولاد

قدر وهو نازل على السلم: صباح الخير

داليا:صباح النور يا حبيبي

قدر باس ايد داليا وكريم وقعد

كريم:رايح على الشركه

قدر:عندي شغل كتير اوي

حياه جات: صباح الخير يا كريم بيه

كريم: صباح النور يا حياه

عامله ايه دلوقتي

حياه: الحمد لله بقيت احسن

كريم: الحمد لله

شدي حيلك بقي الامتحانات قربت وعايزين مجموع عالي بقي

حياه ب ابتسامه: أن شاء الله

حياه بدأت تصب الشاي لكل واحد فيهم ولما وصلت ل قدر فضلت باصه عليه وسرحانه والكوبايه اتمليت واتكبيت عليه

قدر وهو بيقوم وبينظف هدومه وبيتكلم بعصبية:ايه دا

انتي اتعميتي

مش شايفه قدامك خلاص

داليا:مش تاخدي بالك يا غبيه انتي

حياه بزعل:انا اسفه جدا مكانش قصدي والله

قدر:مكانش قصدك ايه وزفت ايه غوري من وشي

حياه سابت ال في ايديها ودخلت المطبخ وبدات تعيط جامد

نور:خلاص يا قدر مموتتك هي

اكيد مكانش قصدها يعني

قدر:مهو ال زيك هو ال عمالها قيمه في البيت دا

قدر سابها وطلع اوضته

نور:عجبك يا بابا ال بيعمله دا

شايف بيكلمني ازاي وانا اخته الكبيرة

كريم:معلش يا حبيبتي استحمليه شويه

اخوكي مدايق شويه وبيطلع عصبيته عليكي

داليا:انا شايفه انه عنده حق

وبصراحه بقي البنت دي بقيت غلطاتها كترت اوي وانا مش عايزاه هنا

كريم:وانا مش همشيها يا داليا

حياه دي زيها زي نور بنتي ومش همشيها من هنا مهما حصل

بعد شويه قدر غير هدومه ونزل

قدر راح عند الباب

كريم:مش هتاكل يا قدر

قدر:نفسي اتسدت

قدر راح فتح الباب ولاقي تالا قدامه

تالا: مفاجأة

قدر:تالا

انتي بتعملي ايه هنا

تالا:ايه السؤال الرخم دا وحشتني وقولت اجي اشوفك

تالا لفيت ايديها حوالين رقبته: وحشتني اوي

تالا قربت علشان تبوسه بس قدر زقها ومسكها من ايديها وخرجها برا الفيلا

قدر:عن اذنكم

حياه كانت باصه عليهم من بعيد وبتعيط


الفصل الثاني

بسم الله الرحمن الرحيم

نور قامت:عن اذنكم

انا طالعه اغير هدومي

كريم:متقعدي تكملي اكلك يا نور

نور: الحمد لله شبعت يا بابا

نور راحت ل حياه المطبخ

لاقيتها قاعده على الكرسي وبتعيط

نور: حياه

حياه بصاتلها ومسحت دموعها

نور:قومي غيري هدومك علشان نروح الجامعه مع بعض

حياه: حاضر

حياه خرجت من المطبخ وراحت الاوضه ال كريم ادهالها تعيش فيها ونور طلعت اوضتها

قدر خرج تالا برا الفيلا وكلمها بعصبية

قدر:ممكن افهم انتي ايه ال جابك هنا

تالا:وحشتني وكنت عايزه اشوفك فيها حاجه دي

قدر:فيها اني قولتلك مليون مرة مبحبش انك تيجي البيت وتعملي ال انتي بتعمليه دا

تالا:انا مش فاهمه في ايه

ايه ال مدايقك كده

علي فكره انا خطيبتك مش حد غريب يعني

قدر:تالا انا قولتلك مليون مرة مبحبش الطريقه دي

انا سبق وقولتلك متجيش البيت أو الشركه غير لما تستأذنيني

دي اخر مرة هحظرك يا تالا

سامعني

تالا: خلاص يا قدر

انا اسفه

ارتكبت جريمه انا علشان جيت اشوفك

تالا سابته وراحت ركبت عربيتها وساقتها

قدر ركب عربيته وطلع على الشركه من غير ما يهتم ب تالا

قدر دخل شركته وهو باصص قدامه بثقه

الكل كان بيبص عليه

قدر دخل مكتبه ولميس دخلت وراه

قدر وهو بيحط شنطته على المكتب وبيقعد على المكتب:وديتي الاوراق ل جاسم بيه

لميس:ايوه يا قدر بيه و جاسم بيه مضي الورق

قدر:ماشي

في حاجة تانية

لميس:حضرتك عندك معاد مهم مع شركه الهواري الساعه ٢ ونص

وبعدها عندك معاد مع توفيق بيه صاحب شركه الدمنهوري الساعه ٦

قدر:تمام

روحي انتي

قدر:تحت امرك

لميس خرجت من المكتب

في الفيلا

خرج من اوضته وكان نازل بسرعه علي السلم وكان باصص على المطبخ

داليا بصاتله: صباح الخير يا حبيبي

مصطفى بصالها:صباح الخير يا امي

مصطفى سلم على كريم وداليا وباس ايديهم وقعد

كريم وهو بياكل:اومال اخوك فين

مصطفى:قدر

مش عارف انا مشوفتهوش من امبارح يا بابا

كريم:انت هتسعبط يا مصطفى

وانا هسالك عن قدر ليه

هو قدر بيسهر معاك ل وش الفجر كل يوم برا البيت

انا بتكلم عن اخوك العاقل رحيم

مصطفى:ااه رحيم

انا كنت بحسبك بتتكلم عن قدر

رحيم نايم في اوضته يا بابا هيكون فين يعني

كريم:اخوك مش في اوضته يا مصطفى

مصطفى:يبقي

يبقي اكيد نزل الجامعه يا بابا

وبعدين انا هعرف منين هو فين يا بابا

كريم: ماشي يا مصطفى

انتو الاتنين ليا كلام تاني معاكم بليل كريم قام من على السفره وداليا قامت وصلته لحد باب الفيلا

مصطفى بصوت واطي:منك لله يا رحيم

افرح واتبسط انت وانا اخد التهزيق من ابوك

داليا رجعت ل مصطفى وطبطبت على كتفه:ولا يهمك يا حبيبي بابا مدايق شويه بسبب الشغل

متزعلش منه يا حبيبي

مصطفى ابتسم ومردش عليها وكمل اكل

داليا:معلش يا حبيبي ممكن توصلني النادي في سكتك

مصطفى قام بسرعه:مش هينفع يا ماما انا متاخر على المحاضرة

مرة تانيه بقي يا حبيبتي

داليا:مش هتاخر يا

مصطفى باسها من خدها:سلام يا ست الكل

مصطفى خرج بسرعه من الفيلا من غير ما يسمع اي كلمه من داليا

داليا بصاتله وابتسمت:سلام يا حبيبي

داليا طلعت علي اوضتها

بعد شويه نور نزلت من اوضتها وراحت عند اوضه حياه وخبطت الباب

حياه فتحت

نور:يلا ولا ايه

حياه:انا جاهزه من بدري

نور وحياه خرجوا من الفيلا وراحوا عند عربيه نور بس مصطفى وقفهم

مصطفى:نور

نور بصاتله هي وحياه

مصطفى: صباح الخير

نور: صباح النور يا حبيبي

انت لسه مروحتش جامعتك

مصطفى وهو باصص على حياه:لا مانا قولت اوصل حياه في سكتي

حياه بصاتله ب استغراب

نور:وتوصل حياه في سكتك ليه يا مصطفى

مصطفى:عادي يعني يا نور كنت فاكرك مش هتوصليها فقولت أوصلها انا

نور:لا يا مصطفى يا حبيبي انا بوصل حياه كل يوم

بلاش تتعب نفسك وتستنها مرة تانيه

مصطفى:مش هتتاخري على شغلك يعني

نور:لسه بدري على شغلي

سلام

نور ركبت العربية وحياه ركبت جمبها ونور خرجت ب العربية برا الفيلا

مصطفى ضرب برجله العربية بعصبيه:بسبب نور مش قادر اتكلم مع البنت كلمتين على بعض

بس على مين

والله ل اجيبك يا حياه

مش مصطفي الجندي ال يعوز حاجه ومياخدهاش

داليا كانت واقفه في بلكونه اوضتها ومربعه ايديها وباصه عليهم بعصبية

داليا:شكل بنت البواب دي مش هتجيبها ل بر

مش كفايه عليها ولاد مياده

لا دي عايزه تاخد مني ولادي كمان

بس انا مش هسمحلها

اعملي ال انتي عايزاه يا حياه

لانك قربتي تخرجي من حياتنا كلنا قريب اوي

نور كانت سايقه بسرعه وبتضحك

حياه: ممكن اعرف انتي بتضحكي على ايه

نور: على اخواتي المتخلفين دول

واحد هيموت ويتكلم معاكي كلمتين على بعض وانتي محسساه أنه هوا

والتاني ال انتي هتموتي ويكلمك وهو ولا معبرك

حياه:انتي عايزه توصليني علشان تدايقني يعني يا نور

نور:مش قصدي والله بس انتي ال غبيه

حياه:غبيه في ايه بقي أن شاء الله

نور:انتي مش شايفه منظرك

قدر هيشوفك ولا هيعبرك ازاي وانتي مش مهتميه بنفسك ولا شكلك اصلا

حياه:وماله شكلي يا ست نور

نور: يا ستي انتي زي القمر

بس قدر عمره ما هيبصلك وانتي كده

انتي مش شايفه ال اسمها تالا دي عامله في نفسها ايه علشان تعجبه

حياه بعصبية:بقولك ايه يا نور انا قولتلك قبل كده

انا عمري ما هغير شكلي علشان حد

شكلي عجبني كده ومش هغيره يا ريت تقفلي الموضوع دا بقي ومتتكلميش فيه تاني

نور: حاضر يا حياه مش هتكلم في الموضوع دا تاني خالص

حياه بصيت من الشباك :يكون احسن بردو

في الجامعه

دخل من باب الجامعه ب عربيته هو وصاحبه

ركن العربيه ونزلوا كلهم

شريف:اومال فين مصطفى يا رحيم

رحيم وهو بيقفل باب العربية:تلاقيه جاي

كامل:انا مش فاهم هو ايه ال خلاه يمشي امبارح

م القاعده كانت عسل

ولا هو بيحب النكد

رحيم وهو بيضحك:لا وانت الصادق

بيموت في الخدامه ال اسمها حياه

دي اكلت مخه خالص

مدحت: بصراحه جدا اجدعان

البت صاروخ

ليه حق اخوك يسيبنا ويروحلها

رحيم: يسلام يا اخويا

كامل:ولا يا رحيم مش دي زينب اختك

رحيم بص على المكان ال كامل شاورله عليه ولاقي زينب اخته واقفه مع واحد وماسكه ايده وبتضحك

زينب حضنت الشخص ال كانت واقفه معاه

رحيم جرا عليهم بعصبية وشد زينب من حضن الشخص دا وبعدها وضرب الولد دا بالبوكس ووقعه على الارض

زينب خافت وبدات تعيط

رحيم بصالها

زينب:رحيم انت مش فاهم حاجه

ممكن تسمعني

رحيم ضربها بالقلم وشدها من ايديها وخرجوا برا الجامعه


لفصل الثالث

بسم الله الرحمن الرحيم

نور ركنت العربية قدام الجامعة وبصيت ل حياه

حياه:يلا سلام

روحي انتي على شغلك علشان متتاخريش

نور:انا زهقت بجد من الشغل دا

حياه:زهقتي من الشغل بردو ولا من صاحب الشغل

نور:والنبي ما تفكريني

دا معندهوش احساس بعمل ال كل بعمله علشان الفت انتباه والبعيد صنم

حياه:يبنتي انتي بقالك شهر واحد تعرفيه

لحقتي تحبيه ازاي

نور:معرفش بقي

انا مبصدق اروح الشغل علشان اشوفه يا حياه

انا مش فاهمه ايه ال بيحصلي دا

حياه:نبقي نشوف موضوعك دا بليل

انا لو فضلت اتكلم معاكي المحاضرة هتروح عليا

سلام

نور: سلام

حياه نزلت بالعربيه ونور مشيت

حياه وهي داخله الجامعة شافت عربيه رحيم خارجه بسرعه من قدامها

حياه استغربت بس مهتمتش ودخلت الجامعه ودخلت على محاضرتها

حياه كالعاده قعدت لوحدها مستنيه الدكتور

بعد خمس دقايق

دكتور جديد دخل

حياه سابت تلفونها ال كانت بتلعب فيه وبصيت على الدكتور

ادهم: صباح الخير

انا دكتور ادهم الشرقاوي هكون معاكم السنه دي بدل دكتور رؤوف

ادهم بدأ يشرح المحاضرة وحياه كانت مركزه معاه جدا

نور دخلت المكتب بتاعها وطلبت القهوه بتاعتها

نور: صباح الخير

سليم: صباح النور

اتاخرتي كده ليه

نور:كنت بوصل حياه صاحبتي على الجامعه

سليم:البنت ال جاتلك هنا قبل كده دي

نور: ايوه هي

سليم سكت شويه ونور بدات تبص في ورق القضايا ال موجود قدامها

سليم قرب منها واخد من قدامها الشغل دا

سليم:بقولك ايه يا نور

انا عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم

نور حطيت ايديها على وشها وابتسمت: موضوع ايه

سليم: موضوع مش هينفع يتأجل خالص

هنتغدا مع بعض وهقولك

نور:ماشي يا سليم وقت الغدا هنتكلم

سليم ابتسم ورجع مكتبه

نور فضلت باصه عليه ومبتسمه

عند رحيم

زينب:رحيم ممكن تسمعني

انت فاهم غلط

الموضوع مش زي ما انت فاهم

رحيم وقف العربية بسرعه واتكلم بزعيق

رحيم: افهم ايه

هو في ايه هيتفهم بعد ال انا شوفته دا

انا شايفك بعيني وانتي حاضناه

تفسيره ايه دا

زينب بعياط: والله يا رحيم

خالد عرض عليا الجواز وطلب انه يجي يقابلكم وانا من الفرحه محستش بنفسي غير وانا بحضنه

رحيم:يا سلام

دا مش مبرر يا زينب

ال انتي عمالتيه دا غلط في كل الاحوال

رحيم بص الناحيه التانيه واتنهد وبعدين رجع بصالها واتكلم بهدوء:يا زينب يا حبيبتي

ال انتي عمالتيه دا

ممكن يخلي الناس يقولوا عليكي كلام مش كويس وانا مش عايز كده

انا لو كنت ضربتك ف دا علشان مصلحتك

انا خايف من كلام الناس يا زينب

علشان خاطري يا حبيبتي بلاش تعملي كده

ولو ال اسمه خالد ال انتي بتقولي عليه دا عايز يجي ويتقدملك فعلا

ف احنا بيتنا مفتوح ليه ف اي وقت ولو انتي بتحبني وخايفه علي زعلي فعلا بلاش تقابليه ولا تكلميه لحد ما يبقي في حاجة رسمي

زينب: حاضر

والله ما هكلمه تاني

المهم انت متزعلش مني

رحيم ابتسم:خلاص يا زينب مش زعلان

بعد ساعتين

حياه خرجت من المحاضرة وكانت ماشيه سمعت مصطفي بينده عليها

مصطفى:حياه يا حياه

حياه اتنهدت ولفيتله:نعم يا مصطفى

في حاجة

مصطفى:انتي خلصتي محاضرتك

حياه:ايوه

مصطفى:عندك محاضرات غيرها

حياه:لا خلصت

مصطفى:وانا كمان

يبقي نروح مع بعض

بدل ما تمشي لوحدك

حياه:لا شكرا يا مصطفى

انا مش صغيره علشان توصلني

انا بعرف اروح لوحدي

عن اذنك

مصطفى مسك ايديها: حياه

بلاش تعاندي

مفيهاش حاجه لما اوصلك

ادهم جاه

ادهم: في حاجة يا استاذ

مصطفى:لا مفيش حاجه

دي بنت خالتي وانا بتكلم معاها عادي

حياه شديت ايديها من ايده

ومشيت من قدامهم بسرعه

مصطفى:حياه

استني يا حياه

مصطفى كان رايح وراها بس ادهم مسك ايده

قدر كان قاعد في مكتبه الباب خبط

قدر وهو باصص في الورق ال قدامه :ادخل

لميس دخلت

لميس:قدر بيه

انسه حور واقفه برا

قدر قام بسرعه:دخليها بسرعه ومدخليش هنا علينا

لميس:تحت امرك

لميس خرجت ودخلت حور

قدر وهو بيقرب عليها

قدر:اهلا وسهلا ب اجمل واحده في الكون

وانا اقول الشركه منوره ليه

قدر باس ايديها

حور شديت ايديها

حور:ااه

هصدقك انا كده وهسامحك علطول

بقي بتضحك عليا انا قدر

وتقولي انك بتحبني وفي الاخر تروح تخطب ال اسمها تالا دي

قدر:يا حبيبتي ومين قالك اني بحبها

حور:اومال خطبتها ليه بقي أن شاء الله

قدر:شغل يا حبيبتي

خطبتها علشان الشغل ال بينا وبين ابوها لكن انتي ال في القلب يا حبيبتي

حور لفيت ايديها حوالين رقبته:بجد يا قدر

يعني انت بتحبني انا

قدر طبعا يا قلبي

بقي في حد يسيب الجمال دا كله ويبص لل اسمها تالا دي

حور ابتسمت وحضنته:انا بحبك اوي يا قدر

قدر حضنها:وانا كمان بحبك يا حبيبتي

الباب اتفتح وكريم دخل

قدر بعد عن حور بسرعه وزقها

نور قاعده قدام سليم وسليم ساكت وبيبص حواليه

نور:هو في حاجة يا سليم

انت عايز تقول حاجه صح

سليم: ايوه يا نور انا عايزه اتكلم معاكي في موضوع مهم

نور:طيب اتفضل

انا سامعاك

سليم: بصراحه يا نور انا كنت عايزك تاخديلي معاد مع والدك

نور:معاد مع والدي انا

سليم:ايوه

مش انتي قولتيلي انه هو الواصي على حياة

وانا بصراحه عايز اتقدم ل حياه صاحبتك

نور بصدمه:حياه

سليم:ايوه حياه

اتمني تاخديلي معاد مع والدك في اسرع وقت

نور قامت بسرعه من غير ما ترد عليه

سليم:يا نور انتي سامعاني

نور

يا نور

نور مردتش عليه وسابته ومشيت

سليم فضل مستغرب ومش فاهم حاجه

داليا نزلت براحه من اوضتها ووقفت قدام اوضه حياه وفتحتها ودخلت بسرعه وقفلت الباب

داليا طلعت الخاتم الالماظ بتاعها من جيبها وبصاتله

داليا:هنشوف يا ست حياه

كريم هيسيبك عايشه معانا بعد ما يعرف انك حراميه وسرقتيني

اكيد لا

اخيرا هخلص منك وهتخرجي من حياتنا كلنا

داليا خبيت الخاتم في دولاب حياه وخرجت

داليا وهي بتفتح الباب لاقيت زينب داخله من باب الفيلا

زينب بصيت عليها ب استغراب وقربت منها

زينب:ماما داليا

هو حضرتك بتعملي ايه في اوضه حياه

داليا:ها

مفيش يا زينب يا حبيبتي

انا كنت كنت

نور خرجت من الكافية ال كانت قاعده فيه هي وسليم وركبت عربيتها وبدات تعيط

نور مسحت دموعها ومسكت تلفونها واتصلت ب حياه

حياه رديت:الو يا نور

نور بعصبية:تسيبي كل ال في ايدك وتيجي على البيت بسرعه

حياه: حاضر بس هو في حاجة

نور:لما تيجي هقولك

نور قفلت في وشها السكه

الفصل الرابع

بسم الله الرحمن الرحيم

ادهم مسك ايد مصطفى

مصطفى: في حاجة يا أستاذ

سيب ايدي لو سمحت

ادهم:ال انت بتقول عليها بنت خالتك دي مش عايزاك توصلها

يبقي تبعد عنها احسنلك

مصطفى:وانت مين أن شاء الله علشان تقولي اعمل ايه ومعملش ايه

ادهم:انا الدكتور بتاعها

ومن حقي لما اشوف حد بيغصب طالبه عندي على حاجه اوقفه على ال بيعمله دا

مصطفى: والله انا مش حد غريب يا دكتور انا قريبها

وافتكر انها مطلبتش مساعده حضرتك

ف يا ريت المرة الجايه لو حياه طلبت المساعدة من حضرتك بس تتدخل ولو مطلبتش يا ريت حضرتك متدخلش تاني

عن اذنك يا دكتور

مصطفى ساب ادهم ومشي

ادهم فضل باصص عليه وبعدين مشي

حور كانت واقفه هي وقدر قدام كريم

حور: طيب انا

همشي دلوقتي يا قدر بيه

قدر:اتفضلي يا انسه حور

وإن شاء الله هنمضي العقد في اسرع وقت

حور مشيت وكريم فضل باصص ل قدر

كريم:ممكن افهم ايه ال انا شوفته دا

قدر:ايه ال حضرتك شوفته يا بابا

انا والانسه حور كنا بنتكلم في الشغل

كريم:شغل ايه دا يا قدر ال يخليكم حاضنين بعض بالشكل دا

قدر:احنا اتفقنا على تفاصيل الصفقه ومكانش فاضل غير التوقيع وفجاه لاقيتها حضتنتني

كريم:انت بتكدب عليا يا قدر

انت فاكرني عبيط وهصدقك

انت مش عارف ان ال انت بتعمله دا اسمه خيانه ل تالا

أما انت مبتحبش تالا اتجوزتها ليه

قدر:انا ولا بحب تالا ولا بحب غيرها

انا كل ال بعمله دا علشان شغلي

خطوبتي من تالا علشان شغلي وكل ال انت شوفته دلوقتي دا كان علشان شغلي

كريم:وهو علشان تكسب شغلك تكسر قلوب بنات الناس

قدر:انا علشان شغلي اعمل ايه حاجه

كريم:اوعي تكون فاكر ال انت بتعمله دا هيخليك تجيب حقك من ال عمالته ساره زمان فيك

مش كل البنات زي ساره يا قدر

قدر:ومش كل البنات ملايكه

كريم:انت كده

قدر قطعه:بابا

لو سمحت انا مش عايز اتكلم في الموضوع دا تاني

موضوع الحب دا انا قفلته خالص

ولو كنت هتجوز تالا ف دا علشان الشغل وبس وعمري في يوم ما هحبها أو هحب غيرها

بعد اذنك بقي علشان عندي شغل

كريم:صدقني يا قدر ال انت بتعمله دا غلط

وهيجي يوم هتندم على ال انت بتعمله دا بس ساعتها الندم مش هينفعك

كريم سابه ومشي

قدر مهتمش ل كلامه وكمل شغله

داليا كانت واقفه قدام زينب ومكانتش عارفه تقولها ايه

هاله الخدامه جات

هاله:داليا هانم

داليا بصاتلها:نعم

هاله:تلفون حضرتك بيرن

هاله مدت ايديها بالتلفون ل داليا

داليا اخدته: بعد اذنك يا زينب

زينب بصاتلها:ايوه يا ماما بس

داليا ردت على التلفون وخرجت برا الفيلا خالص

زينب بصيت عليها ب استغراب وبعدين بصيت على اوضه حياه

تلفونها رن طلعته وبصيت فيه وكان مكتوب خالد

زينب بصيت على التلفون بحزن:انا اسفه يا خالد بس انا اديت وعد ل رحيم انا مش هكلمك ولا هقابلك ابدا

زينب قفلت تلفونها خالص وكانت طالعه اوضتها بس زينب بصيت علي اوضه حياه وهي مستغربه

زينب مهتمتش وطلعت على اوضتها

برا في الجنينه داليا بتتكلم في التلفون

داليا:ايوه يا حبيبتي

تنورينا في أي وقت

نور

لا نور موجوده في البيت مبتخرجش يوم الجمعه خالص

خلاص يا حبيبتي هنستناكم

مع السلامه

داليا قفلت مع ال بتكلمها

داليا:اخيرا هخلص من واحده منكم

وفي اقرب وقت هخلص منك انتي كمان يا زينب

وساعتها البيت دا هيكون ليا انا و ولادي وبس

داليا دخلت الفيلا وطلعت على اوضتها

نور وصلت الفيلا وركنت عربيتها ولاقيت تاكسي بيقف قدام الفيلا

نور وقفت

حياه نزلت وحسبيت السواق وبصيت على نور ال واقفه

حياه قربت منها:في أي يا نور قلقتيني

نور بصيت عليها بعصبية وسابتها ومشيت

حياه مكانتش فاهمه حاجه

حياه راحت وراها

نور دخلت الفيلا وطلعت اوضتها وحياه طلعت وراها

حياه: على فكره انا مش فاهمه حاجه

ممكن تهدي وتقوليلي في ايه

نور:مبروك يا ست حياه جالك عريس

حياه ضحكت: عريس؟!

ودا لاقيتيه فين دا

نور:سليم عايز يحدد معاد مع بابا علشان يتقدملك

حياه بصدمه:سليم

ازاي

نور: والله معرفش اسألي نفسك

حياه:في ايه يا نور

مالك بتكلميني كده ليه

هو انا كنت قولتله يقولك كده

وانا مالي

هو انتي فاكره انه لو طلب مني طلب زي دا وانا عارفه انك بتحبيه هوافق مثلا

انا عمري ما اعمل كده يا نور

انتي زي اختي ال انا اتحرمت منها يا نور

وعمري ما هعمل حاجه تزعلك

حياه سابتها وخرجت من الاوضه

نور غمضت عينيها:ايه ال انا عمالته دا

هي حياه مالها اصلا

طول عمري غبيه

نور خرجت برا اوضتها وراحت عند اوضه حياه

حياه دخلت اوضتها وطلعت تلفونها وفتحته لاقيت في رساله اتبعتتلها من رقم غريب

حياه دا رقم مين دا

حياه فتحت الرسالة ولاقيت مكتوب فيها:ابن خالتك بجد دا؟!

حياه رديت ب استغراب:نعم؟!

مين حضرتك

وجيبت رقمي منين

.....:انا مجبتش رقمك انتي ال سيبتيه

حياه: يعني ايه انا ال سيبته

هو حضرتك هتقول انت مين ولا لا

....:انا ادهم

حياه:ادهم مين

ادهم: دكتور ادهم الشرقاوي الدكتور بتاعك في الجامعه

حياه كلمت نفسها ب استغراب:دكتور ادهم

جاب رقمي منين

ادهم بعاتلها رساله: ابقي بعد كده اتاكدي من حاجتك قبل ما تمشي من اي مكان

الكراسه بتاعتك وقعت علي الارض وانا اخدتها شالتها معايا

ااه على فكره رسمك حلو اوي

حياه:اي دا

طول عمري غبيه

الحمد لله انها وقعت في ايد دكتور ادهم مش في ايد حد تاني

حياه بعاتتله رساله:شكرا جدا يا دكتور ادهم ان حضرتك اخدتها وشالتها معاك

ان شاء الله انا هاجي بكره اخدها من حضرتك

ادهم:شكلك مش مستعجله عليها

ولا انتي مش فاضيه تيجي تاخديها انهارده

حياه:لا ابدا انا فاضيه بس انا مش عايزه ازعج حضرتك بس

ادهم:لا ابدا مش هتزعجي حضرتي ولا حاجه

هبعتلك لوكيشن الكافية ال هنتقابل فيه

هستناكي بعد نص ساعة

حياه:تمام ماشي

حياه سابت تلفونها ولاقيت الباب بيتفتح

حياه بصيت على الباب لاقيت نور واقفه وباصه في الارض

حياه:نعم

نور:انا اسفه انا كنت مدايقه شويه ومكنتش عارفه بقول ايه

والله يا حياه مكانش عارف قصدي

حياه راحت ل عند الدولاب وفتحته:تمام

نور:لا انتي كده لسه زعلانه

طيب اعمل ايه علشان تسامحيني طيب

حياه: متعمليش حاجه

خلاص انا مش زعلانه

نور:هو انتي بتعملي ايه

حياه:بغير هدومي علشان خارجه

نور:رايحه فين

حياه:الكراسه ال برسم فيها وقعت مني في الجامعه والدكتور بتاعي لاقها وكلمني علشان اروح اخدها منه

نور:طيب هو جاب الرقم منين

حياه:يبنتي ما دا الخط الجديد وانتي عارفاني مش بحفظ الارقام اوي فقومت نقالاه في الكراسه علشان لو حد طالبه مني ولا حاجه

بقولك ايه متجي معايا

نور:تصدقي انا اصلا مخنوقه لوحدي

هجي معاكي افك عن نفسي شويه

حياه:طيب روحي غيري هدومك

نور:ماشي

نور طلعت اوضتها وغيرت هدومها غير وحياه وبعد شويه خرجوا من الفيلا

وهما خارجين قابلوا رحيم

نور:ايه دا مش معقول

رحيم جاي بدري

لا بجد مش مصدقه

رحيم:خلصتي خفه دمك ولا لسه

نور:مالك في ايه

رحيم:وانتي مالك انتي

رحيم زقها ودخل الفيلا

نور:ربنا يعني على ما بلاني

يلا يا بنتي

حياه:يلا

حياه ونور ركبوا عربيه نور ومشيوا

قدر كان قاعد في مكتبه ومطلع صوره واحده وباصص فيها

قدر بدأ يكلم نفسه:انا مش فاهم ايه ال انا بعمله دا

طول الوقت بفكر فيكي وببقي عايز اشوفك وبقيت حاطط صورتك في جيبي طول الوقت

انا مش عارف اذا كنت حبيتك ولا لا

بس ال انا متاكد منه اني قفلت باب الحب دا ومش عايز افتحه تاني

شكلك هتجنيني معاكي يا حياه

قدر رجع الصوره في محفظته تاني وقام لبس الجاكت بتاعه وخرج من المكتب

لميس شافته ووقفت

لميس:مستر قدر معاد حضرتك مع شركه

قدر:اجيليلي كل المواعيد ال عندي ل مده اسبوع ومش عايز اي حد يكلمني في التلفون الا لو حصلت حاجه مهمه

غير كده مش عايز حاجه تزعجني

قدر سابها ومشي

لميس فضلت باصه عليه ب استغراب

بعد ما مشي

لميس:اسبوع بحاله!

دا عمره ما اخد يوم واحد اجازه

قدر خرج برا الشركه وركب عربيته

قدر: وبعدين بقي

انا بقيت طول الوقت بفكر فيها

انا لازم ابعد عنها لحد ما انساها

حتي لو ال في قلبي دا حب

انا لازم انساها لاني مش هستحمل اني افتح قلبي تاني ل اي واحده مهما كانت

قدر ساق عربيته وراح على كافيه قريب من الشركه

حياه ونور دخلوا الكافية ال ادهم مستني حياه فيه

نور:ادينا وصلنا اهو

فين بقي الدكتور بتاعك دا

حياه مش عارفه

حياه فضلت تبص في المكان كله لحد ما شافت ادهم قاعد بيلعب في تلفونه

حياه:اهو قاعد هناك

نور: الواد ال زي القمر دا الدكتور بتاعك

انتي بعد ما شوفتي الواد دا لسه بتحبي فرده الشبشب ال اسمه قدر اخويا دا

حياه بصاتلها:متحترمي نفسك يا نور شويه

ايه الكلام ال انتي بتقوليه دا

انتي بتشتمي اخوكي على فكره

ادهم شاف حياه وقام وقف ونده عليها

ادهم:انسه حياه

حياه بصاتله وابتسمت وشاورتله

حياه:يلا واتلمي شويه ها

نور:هو انا قولت حاجه اصلا

حياه ونور راحوا ل ادهم وسلموا عليه

حياه:انا اسفه جدا يا دكتور ادهم

اني جيبتك لحد هنا بعد شغلك

أدهم:مفيهاش حاجه علي فكره

وبعدين انا ال جايبك لحد هنا يا حياه

حياه ابتسمت:طيب هي الكراسه فين

ادهم:طيب اتفضلوا اشربوا حاجه الاول

نور:ااه يا ريت انا عايزه اشرب مانجه

نور قعدت

حياه بصاتلها

نور هزيت كتفها

ادهم:من عنيا

اتفضلي اقعدي يا حياه

حياه قعدت وادهم دا على الجارسون

حياه كلمت نور بصوت واطي:ايه ال انتي هببتيه دا

نور:ايه عطشانه وعايزه اشرب مانجه فيها اي دي

حياه:انتي ناسيه أن الشركه بتاعتكم قريبه من هنا وممكن حد يشوفنا

نور:لا متخافيش

قدر وبابا مبجوش الكافيه دا خالص وبيخلصوا شغلهم وبيروحوا على البيت علطول

حياه بصدمه وهي باصه قدامها:قدر

نور:يبنتي بقولك مبيجيش هنا

حياه:قدرر

نور: ينتي بطلي غباء قولت مبيجيش هناا

حياه:يا غبيه بقولك قدر اهو

نور بص الناحيه ال حياه واقفه فيها

نور:يالهوى

نور وحياه وقفوا بسرعه

ادهم:في ايه مالكم

قدر شافهم وقرب منهم

قدر:انتو بتعملوا ايه هنا انتو الاتنين

نور وحياه كانوا باصين عليه بخوف وساكتين

ادهم وقف:هو حضرتك تعرفهم

كريم دخل الفيلا وملاقاش حد

كريم نده على هاله

كريم:هاله

هاله جات:تحت امرك يا كريم بيه

كريم: هو مفيش حد هنا ولا ايه

هاله:رحيم الوحيد ال هنا الباقي برا

كريم: وداليا هانم فين

هاله:في اوضتها وقالتلي مش عايزه حد يزعجها

كريم:تمام روحي انتي اعمليلي قهوه

هاله:تحت امرك

كريم بص على اوضه رحيم وبعدين رجع بص على اوضته

كريم طلع بسرعه علي أوضته وفتح الباب ولاقي الاوضه كلها مقلوبه ومفيش حاجه في مكانها وداليا قاعده على الارض وبتعيط

كريم جرا عليها

كريم: داليا حبيبتي

مالك في ايه

وايه ال خلي الاوضه بالمنظر دا

داليا:الحقني يا كريم انا اتسرقت

كريم:اتسرقتي؟!

ازاي يعني

داليا:الخاتم الالماظ بتاعي مش لاقياه

كريم بصدمه: يعني ايه مش لاقياه

دورتي عليه كويس

داليا:طبعا يا حبيبي دورت عليه في كل حته مش لاقياه

اكيد في حد دخل الاوضه وسرقه من الشغالين

والاكيد ال اسمها حياه دي

علشان هاله عايشه معانا من سنين وعمر محصل منها حاجه وحشه

كريم قام من على الارض وفتح علبه المجوهرات بتاعتها ودور كويس وفعلا لاقاه في وسط المجوهرات

كريم وهو ماسكه وبيبص على داليا ال كانت بتعيط: الخاتم اهو يا داليا

داليا بصيت عليه بسرعه وهي مصدومه ومش فاهمه ازاي دا حصل

داليا:بس

بس ازاي


الفصل الخامس

بسم الله الرحمن الرحيم

قدر بص ل ادهم ومردش عليه وبعدين رجع بص ل نور وحياه ال كانوا واقفين باصين في الارض

قدر:ايه انتو مش سامعني ولا ايه

متردوا

ادهم: براحه يا استاذ

اديهم فرصه يتكلموا

قدر: والله انا مسالتش حضرتك ولا وجهت كلام ليك

انا كلامي موجه ليهم هما يا ريت حضرتك متدخلش

قدر بص ل حياه ونور

قدر:اتفضلوا قدامي

حسابي معاكم بعدين

نور مشيت من غير ما تتكلم

حياه بصيت ل ادهم:شكرا ل حضرتك يا دكتور

انا اسفه تعبت حضرتك معايا

قدر مسك ايديها وشدها:انتي لسه هتعتذري

قدر شد حياه وخرجها من الكافية

وادهم كان واقف مش فاهم حاجه

قدر ركب حياه العربية ونور كمان ركبت العربية بتاعت قدر وقدر ركب وساق العربيه

داليا قامت من على الارض وقربت من كريم ومسكت منه الخاتم

داليا:ازاي

انا انا دورت عليه كتير اوي هنا وملاقتهوش

كريم:تلاقيكي مدورتيش كويس يا حبيبتي

مكانش ليه لازمه كل ال انتي عمالتيه دا

كريم طبطب على كتفها:متخافيش يا حبيبتي مفيش حد يقدر يدخل لحد هنا ويسرقك وخصوصا حياه

حياه بنت طيبه وكويسه لا يمكن تسرق يا حبيبتي

وبعدين انا مش فاهم انتي حاطاها في دماغك ليه البنت بقالها عندنا ٥ سنين من ساعه ما اهلها ماتوا واحنا مشوفناش منها حاجه وحشه

سيبيها في حالها بقي يا حبيبتي

انا هدخل اخد شاور وانتي قولي ل هاله تحضرلنا الغدا وبعدين تطلع تشوف الاوضه وترتبها

كريم دخل الحمام وداليا بصيت على الخاتم بصدمه:ازاي الخاتم دا رجع هنا

انا حطاه بنفسي في الدلاب بتاع ال اسمها حياه

ازاي رجع هنا

داليا افتكرت زينب ال كانت واقفه معاها لما خرجت من اوضه حياه

داليا:طيب وزينب هتعرف منين انا حطيت الخاتم فين

شكلي مش هعرف اخلص من ال اسمها حياه دي طول ما البنات دول موجوده

لازم اخلص منهم الاول

داليا رجعت الخاتم مكانه ب عصبية ونزلت قالت ل هاله تحضر الاكل

قدر كان سايق العربية ومتعصب

نور فتحت تلفونها وقريت الرسالة ال جاتلها من زينب

زينب:مرات ابوكي هتتجن بعد ما ابوكي طلعلها الخاتم من علبه المجوهرات بتاعتها

نور قريت الرسالة وبدات تضحك

قدر بصالها من مرايه العربيه وحياه ضربتها في كتفها علشان تسكت

نور:اسفه اسفه

نور بطلت ضحك وبعدين رجعت تتضحك تاني

قدر وقف العربيه بعصبية وبصالها

قدر:انتي معندكيش دم

انتي ليكي نفس تضحكي بعد ال انتو عمالتوا دا

نور:انا مش فاهمه مالك مدايق من ايه

حياه نسيت الكرا

حياه ونور بصوا لبعض وسكتوا

حياه:انتي اخدتيها منه صح

نور:لا انتي ال اخدتيها منه

حياه:انا مخدتش حاجه

نور:ولا انا

قدر:خلصتوا ولا لسه

انا ممكن استناكم لحد متخلصوا عادي

حياه بصاتله:انا مش فاهمه حضرتك مدايق ليه

احنا معملناش جريمه ل كل دا

قدر:يا سلام

انتي عايزاني اعمل ايه لما اشوف اختي والخدامه بتاعتنا قاعدين مع راجل غريب

حياه:خدامه؟!

بس انا مش خدامه يا استاذ قدر

استاذ كريم ال طلب مني اني اجي اعيش معاكم في الفيلا بعد ما اهلي ماتوا وانا كنت رافضة بس هو ال اصر

وانا ال كنت بشتغل شغل البيت مزاجي

انا عمري ما كنت خدامه ولا هكون

علي العموم لو حضرتك شايفني خدامه كنت سبتني قاعده مع واحد غريب واخدت اخت حضرتك ومشيت

اخدتني معاك ليه

قدر: حياه انا بجد اسف والله مكانش قصدي انا كنت متعصب شويه ومش عارف انا بقول ايه

حياه:مش فارقه اذا كنت متعصب أو لا المهم انك قولت ال في قلبك

حياه نزلت من العربية

نور:عجبك كده

قدر نزل ورا حياه بسرعه وراح عندها ومسك ايديها

قدر:حياه ممكن تسمعيني

حياه بصاتله:نعم يا قدر بيه

قدر:انا اسف يا حياه والله مكان قصدي انا بس ادايقت لما شوفتك مع الشخص دا

اقصد يعني لما شوفتك انتي ونور

انا حقيقي مكانش قصدي اي كلمه انا قولتهالك

حياه:ولا يهمك

انا عارفه انه مكانش قصدك

بس انا عايزه اتمشي لوحدي شويه

قدر: طيب تحبي اتمشي معاكي انا كمان

حياه:لا معلش انا عايزه اتمشي لوحدي

حياه ابتسمت ل قدر وبعدين سابته ومشيت

قدر فضل باصص عليها لحد ما مشيت وهو مش قادر يروحلها أو يتكلم معاها لانه عارف انه غلطان

نور نزلت من العربية وراحتله

نور:عجبك ال انت عمالته دا

قدر بصالها وفضل ساكت

نور:انا نفسي افهم هتفضل كده لحد امتي

هي عمالتلك ايه انا نفسي افهم

قدر:نور انا بجد مخنوق ومش طايق نفسي اسكتي لو سمحتي

قدر سابها وركب العربيه

نور اتنهدت بعصبية وراحت ركبت جمبه

نور: على فكره لو حياه مرجعتش هتزعل مني اوي يا قدر

قدر رد بعصبية:وهي مش هترجع ليه يعني يا نور

ليها مين غيرنا تروحله يعني

نور: معرفش

بس لو حياه مرجعتش

ابوك مش هيرحمك

قدر مردش عليها وساق العربيه

بعد شويه وصلوا البيت وقدر فتح الباب ودخلوا

كريم:ايه يا ولاد كنتوا فين

وفين حياه اومال

نور بصيت ل قدر بعصبية:اسأل ابنك يا بابا

اسأله عمل ايه في حياه خلها تمشي ومنعرفش هي راحت فين

نور سابتهم وطلعت على اوضتها وهي طالعه خبطت في رحيم ال كان نازل وباصص في تلفونه

رحيم: مش تحسبي

نور:اوعي انت كمان

نور زقت رحيم وطلعت على اوضه زينب وفتحتها بعصبية ودخلت

كريم قام وقف وقرب من قدر

كريم: يعني ايه الكلام ال بتقوله اختك دا يا قدر

قدر: مفيش حاجه يا بابا

حياه كانت مخنوقه وطلبت تتمشي لوحدها شويه مفيهاش حاجه دي

كريم:وانت ازاي تسيبها تمشي لوحدها بليل كده

قدر:قولتلها اروح معاها هي ال مردتش اعمل ايه انا بقي يا بابا يعني

قدر سابه وطلع اوضته

داليا كانت في قاعده بتاكل ومبسوطه

داليا بدات تكلم نفسها:حلو

شكل ال اسمها حياه دي مشيت من نفسها

شكلي خلصت منها ومفضلش غير الاتنين التانين ودول قريب اوي هخلص منهم

داليا بصيت على كريم:ايه يا حبيبي مش هتكمل اكلك ولا ايه

كريم بعصبية:هو حد يعرف عيالك دي ويجيله نفس ل اي حاجه

كريم سابها وطلع اوضته

رحيم مكانش فاهم اي حاجه

رحيم قرب من داليا:هو في اي

داليا:مفيش حاجه يا حبيبي

اقعد كل انت وملكش دعوه

رحيم قعد ياكل وداليا كانت بتضحك وفرحانه

في اوضه زينب نور دخلت متعصبه

زينب:في ايه مالك

نور: اخوكي الزفت

زينب: مصطفى

نور:لا ال اسمه قدر

قال كلام زي الزفت ل حياه خلاها تمشي ومنعرفش هي راحت فين

زينب:هو دا كل ال مدايق

اومال لو سمعتي المصيبه الكبيرة هتعملي ايه

نور:في ايه

استر يا رب

زينب:مرات ابوكي

نور:اشمعني

زينب:جايبالك عريس

نور بصدمه: نععععم

في اوضه قدر كان رايح جاي بعصبية

بدا يكلم نفسه:انا مالي مدايق ومتعصب كده ليه

يعني هي هتروح فين يعني

كلها ساعه ولا ساعه ونص وترجع على البيت

وبعدين انا اعتذرتلها كذا مره مليش دعوه بقي

قدر قعد على سريره وطلع تلفونه وبدأ يلعب بيه

حياه كانت ماشيه في الشارع مخنوقه

حياه بدات تكلم نفسها:وانا ال كنت فاكره انه هيجي يوم ويحبني

يحبني ازاي وهو مش شايفني غير الخدامه بتاعته

بس انا مش هينفع ارجع البيت دا تاني

طول ما انا قاعده في البيت هشوفه وقلبي هيتوجع

انا لازم مرجعش البيت دا ابدا

مفيش غير مكان واحد ال هقدر اروحه

حياه وقفت تاكسي وركبته والتاكسي مشي

لميس كانت قاعده في بيتها وبتتكلم في التلفون

لميس:ال اسمها حور دي كانت موجودة واول ما قدر عرف قالي محدش يدخل علينا

واول ما كريم بيه فتح المكتب عليهم شوفتهم حاضنين بعض

تالا بعياط:انتي متاكده من ال انتي بتقولي دا يا لميس

لميس:طبعا متاكده انا شوفتهم بعيني وهما حاضنين بعض

تالا:طيب خلاص اقفلي

لميس قفلت مع تالا

تالا:بقي كده يا قدر

تخوني انا مع ال اسمها حور دي

ماشي يا قدر انا هوريك ازاي تلعب على تالا كرم

انا هوريك اللعب ال بجد عامل ازاي

الساعه ٣ الفجر

حياه نزلت من التاكسي ودفعت الفلوس للسواق

حياه فضلت تبص حواليها

كانت ماشيه في منطقة شعبية مفيهاش حد ماشي في الشارع خالص

حياه كانت ماشيه بخوف

لمحت اتنين بيقربوا منها

خوفها زاد وفضلت واقفه مكانها ومش عارفه تعمل ايه

في الفيلا

قدر مكانش عارف ينام وكان مستني حياه ترجع

بس حياه مرجعتش

قدر:انا كده بدات اقلق

انا هنزل ادور عليها بنفسي

قدر فتح الباب ولاقي داليا في وشه

داليا بصاتله:رايح فين يا حبيبي

دي الساعه داخله على ٣ الفجر

قدر فضل باصصلها وساكت

في اوضه زينب

زينب: طيب وبعدين الساعه داخله على ٣ وحياه لسه مرجعتش

هتكون راحت فين يعني

نور:معرفش انا خايفه عليها اوي يا زينب

زينب:وانا كمان

تفتكري حصالها حاجه

نور بصاتلها بخوف وقلق


الفصل السادس

بسم الله الرحمن الرحيم

حياه مكانتش عارفه تعمل ايه ولا كانت لاقيه البيت ال كانت بتدور عليه

الاتنين ال كانوا جايين عليها كانوا بيقربوا عليها

حياه مسحت دموعها وبدات تمشي وهي باصه في الارض وخايفه عديت من جمب الاتنين ال كانوا ماشين وهي خايفه

واحد من الاتنين دول وقف وبص عليها وكان مستغرب

صاحبه: في حاجة يا كامل

كامل وهو لسه باصص على حياه:ها لا مفيش يا محمود

بس البنت دي شبه واحده اعرفها اوي

محمود:يخلق من الشبه ٤٠ يعم

يلا بقي علشان نلحق نصلي الفجر

كامل:يلا

كامل ومحمود راحوا الجامع

حياه فضلت ماشيه لحد ما لاقيت بيت صغير حياه بصيت عليه وفرحت وجريت خبطت عليه

الباب فتح

فاطيمه:نسيت حاجه يا كامل يا

حياه!!

حياه بصاتلها:ازيك يا مرات عمي

فاطيمه ربعت ايديها: الحمد لله يا بنت عارف

خير ايه ال جابك ال ساعه دي

سايبه بيت العز ال كنتي عايشه فيه وجايه هنا ليه

حياه:انا سيبت بيت كريم بيه

انا مليش غيركم يا مرات عمي

متسبنيش لوحدي يا مرات عمي

فاطيمه:لا والله المفروض انك تصعبي عليا وادخلك دلوقتي صح

وانتي مفتكرتناش ليه ايام العز ال انتي كنتي عايشه فيه دا

ولا انتي لما ال انتي عايشه معاهم رموكي جاتيلي انا بقي

حياه بدات تعيط:انا لما الدنيا ضاقت بيا جاتلكم انتو يا مرات عمي ورحمه عمي متسبيني لوحدي

فاطيمه:ايوه يختي عيطي عيطي

انتي فاكره نفسك هتصعبي عليا

لا يا حبيبتي دموع التماسيح دي تروحي تعيطي على حد تاني

لكن أنا فاهماكي كويس

غوري يا بت من وشي

فاطيمه قفلت الباب في وش حياه حياه عيطت وفضلت باصه علي الباب ال اتقفل في وشها

حياه مشيت وهي مش عارفه تروح فين ولا تعمل ايه

قدر بص ل داليا ومكانش عارف يقولها ايه

قدر:مفيش حاجه يا ماما انا كنت نازل اشم هوا تحت بس

داليا:بهدومك دي يا حبيبي

قدر بص على هدومه ال مغيرهاش من ساعه ما رجع

قدر كان هيرد بس لاقي نور وزينب قدامه

داليا بصاتلهم:في ايه يا بنات مالكم

نور بصيت ل قدر:انا عماله اتصل ب حياه وتلفونها مقفول ولحد دلوقتي مجاتش

انا قلقانه عليها اوي

قدر بصالها وخرج بسرعه برا الاوضه

داليا مسكته:رايح فين يا حبيبي

قدر:انتي مش سامعه نور بتقول ايه يا ماما

افرضي حصالها حاجه

قدر بعد داليا عنه ونزل بسرعه

داليا بصيت للبنات بعصبية وبعدين رجعت اوضتها

داليا دخلت اوضتها وشافت كريم واقف في البلكونه

داليا قربت منه واتكلمت بعصبية

داليا:شايف ابنك

نازل في عز الليل يدور على ال اسمها حياه دي

كريم وهو باصص قدامه وساند على السور:لو قدر مكانش عمل كده كنت هروح انا واقوله يعمل كده

داليا: يعني ايه

كريم: يعني ابنك ال غلطان ولازم يدور على حياه لحد ما يلاقيها

داليا:هو انت بتخاطر ب ابنك علشان حياه دي

كريم:ابنك مش صغير

متخافيش عليه من انه يتوه

وبعدين حياه دي زيها زي نور وزينب بناتي

داليا:وأما هي زي بناتك متنزلش تدور عليها انت ليه

ليه ابني انا ال يدور عليها

كريم: علشان هو ال غلطان مش انا

كريم سابها ودخل الاوضه

رحيم كان بيلعب على تلفونه وقاعد على السرير

الباب خبط

رحيم:ادخل

نور وزينب دخلوا

رحيم:استر يا رب

خير

مالكم

نور:انا قلقانه على حياه اوي يا رحيم

رحيم اتعدل في قاعدته:ليه هي لسه مجاتش

زينب:لا وبنكلمها في التلفون مش بترد

رحيم: غريبه دي عمرها ما اتاخرت برا البيت ابدا

هتكون راحت فين

نور:معرفش

قدر نزل يدور عليها

دي متعرفش اي حد غيرنا هنا يا رحيم

رحيم:طيب اهدي

إن شاء الله هتكون كويسه وقدر هيلاقيها

نور:يا رب

يا رب

حياه كانت ماشيه في الشارع ومش عارفه تعمل ايه او تروح ل مين بس ال حاجه ال كانت متاكده منها انها مش عايزه ترجع الفيلا تاني

حياه راحت قعدت على الرصيف ال لاقيته قدامه وساندت راسها على الحيطه وبدات تعيط

كامل و محمود خلصوا صلاه وكانوا راجعين البيت

كامل كان داخل شارع البيت بتاعه بس لمح واحده قاعده على الرصيف وفضل واقف باصص عليها

محمود رجعله:في ايه تاني يا كامل

ايه ال مواقفك هنا

كامل:البنت دي قاعده لوحدها على الرصيف

محمود بص عليها:ودي قاعده هنا ليه دلوقتي

كامل:مش عارف

كامل كان هيقرب منها بس محمود ماسكه

محمود:انت رايح فين

كامل: هروح اشوفها يمكن محتاجه حاجه

محمود:واحنا مالنا يا كامل

كامل:مالنا ازاي افرض محتاجه حاجه

هنسيبها كده يعني

كامل سابه وقرب منها

كامل: حضرتك محتاجه حاجه يا انسه

حياه بصاتله وقامت وقفت بسرعه

كامل بصدمه: حياه

انتي بتعملي ايه هنا

حياه بدات تعيط:كامل

انا كنت جايلكم بس مرات عمي طردتني وانا مش عارفه اروح فين يا كامل

ساعدني علشان خاطري يا كامل وبلاش انت كمان تسيبني

كامل:امي طردتك؟!

طيب اهدي اهدي متخافيش

انا معاكي ومش هسيبك

كامل حضنها وطبطب عليها

قدر كان عمال يدور على حياه بالعربيه ومكانش لاقيها

قدر نزل من العربية وفضل يجري وهو بيدور على امل أنه يلاقيها

تلفونه رن

قدر طلع التلفون بسرعه من جيبه ورد

قدر: ايوه يا نور

حياه رجعت

نور:لا يا قدر وانت ملاقتهاش

قدر:مش لاقيها يا نور

نور:يا رب بقي

تلفونها لحد دلوقتي مقفول

انا خايفه

قدر: متخافيش يا نور

انا مش هرجع البيت غير وحياه معايا

قدر قفل مع نور وفضل واقف مكانه

قدر:يا تري انتي فين يا حياه

انا مش عايز حاجه غير اني اطمن عليكي واعرف اذا كنتي كويسه ولا لا

قدر شاف تاكسي بيقرب منه

قدر وقف قدام التاكسي بسرعه والتاكسي وقف

قدر جرا على السواق والأسواق نزله من التاكسي

.....: في ايه يا استاذ

ايه ال حضرتك بتعمله دا

قدر:انا اسف جدا بس انا كنت عايز اسألك سؤال

قدر طلع صوره حياه من جيبه

قدر: حضرتك شوفت البنت دي

السواق بص للصوره وبعدين بص ل قدر وسكتت شويه

كامل اخد حياه وراحوا على بيته وخبط الباب وفاطيمه فتحت وشافت حياه وكامل واقفين


الفصل السابع

بسم الله الرحمن الرحيم

السواق فضل باصص للصوره شويه وبعدين رجع بص ل قدر

السواق:لا والله مشفتهاش

قدر:ارجوك بص كويس

السواق:يا استاذ بقولك مشوفتهاش

عن اذنك

السواق ركب التاكسي بتاعه ومشي

قدر اتنهد بتعب:يا رب

هتكون راحت فين يعني

فاطيمه:انتي ايه ال جابك هنا تاني يا بت

انا مش قولتلك امشي من هنا

كامل:حياه اختي يا امي

وانا مش هسمح انها تبات في الشارع

فاطيمه:اختك وهي افتكرت انها اختك دلوقتي

كامل:مش وقت الكلام دا يا امي

اكيد مش هنقف نتكلم على الباب كده

فاطيمه:انا قولت البت دي مش هتدخل هنا يا كامل يعني مش هتدخل هنا

كامل:دا بيتي أنا كمان يا امي وانا قولت أن حياه هتدخل يعني هتدخل

ادخلي يا حياه

حياه دخلت وهي باصه في الارض وكامل دخل وقفل الباب

فاطيمه:بقي كده يا كامل

بتكسر كلمه امك

كامل:لا يا امي انا عمري ما اكسر كلمتك ابدا

بس انا ابويا علمني اني مسابش حد محتاجلي ابدا

وحياه دي بنت عمي واختي في الرضاعه وايا كان ال حصل معاها وايه ال خلاها تيجي لحد هنا ف انا لازم اقف جمبها واساعدها ومرمهاش في الشارع

هي ملهاش حد غيرنا يا امي

فاطيمه كانت هتتكلم بس كامل سكتها:مش وقته اي كلام دلوقتي

ادخلي نامي دلوقتي يا حياه في اوضتي وبكره يحلها الحلال

حياه بصيت ل فاطيمه ورجعت بصيت ل كامل

حياه:طيب وانت هتنام فين

كامل :انا هنام هنا على الكنبه متشغليش بالك انتي

يلا تصبحي على خير

حياه:وانت من اهله

حياه مشيت وهي باصه في الارض وراحت على اوضه كامل ودخلت الاوضه وقفلت على نفسها الباب

فاطيمه بصيت ل كامل بعصبية

كامل راح باس ايديها وراسها:تصبحي على خير يا امي

كامل سابها قبل ما تتكلم وراح نام على الكنبه

فاطيمه دخلت اوضتها وقفلت الباب بعصبية

حياه طلعت التلفون من جيبها وفتحته وبعدت رساله ل نور وزينب وقفلت التلفون تاني

نور وزينب كانوا قاعدين قدام رحيم وقلقانين

في رساله اتبعتتلهم

مسكوا تلفونتهم بسرعه وفتحوهم وقروا الرساله ال اتبعت

انا كويسه متقلقوش عليا انا كنت مخنوقه و روحت اقعد عند عمي شويه

قولوا ل عمو كريم اني كويس

متزعلوش مني اني سابتكم من غير ما اقول هتوحشوني

البنات قرأوا الرساله

نور: الحمد لله

انا كده اطمنت أنها بخير

رحيم:ايه

زينب:حياه بعتتلنا رساله بتقول فيها انها في بيت عمها راحت تقعد هناك كام يوم وهترجع

رحيم:طيب الحمد لله

ادخلوا انت مش ناموا بقي وانا هكلم قدر اقوله

البنات كل واحده دخلت اوضتها ورحيم اتصل ب قدر

قدر رد بيأس:الو يا رحيم

رحيم:تعالي يا قدر

خلاص حياه كلمت البنات وقالتلهم انها كويسه وراحت تقعد في بيت عمها يومين

قدر:بجد

يعني هي كويسه

رحيم:ايوه هي كويسه

قدر: الحمد لله

طيب انا جاي علطول

سلام

قدر قفل مع رحيم وابتسم بفرحه: الحمد لله يا رب الحمد لله

قدر ركب عربيته ورجع على الفيلا

الكل نام ومصطفى الوحيد ال مرجعش الفيلا

الساعه ١

كريم كان واقف قدام باب اوضه قدر وبيخبط عليه

قدر وهو قاعد على السرير ماسك تلفونه:ادخل

كريم فتح الباب ودخل

كريم:ايه يا قدر

انا مش شايف حياه في البيت يعني

انت مش نزلت علشان تجيبها بليل

قدر قام وقف قدامه:اصل يا بابا

كريم:اصل ايه

....:اصل حياه راحت في بيت عمها يا بابا

كريم بص ل نور:بيت عمها!!

تعمل ايه هناك

دي من ساعه ما عمها مات وهي مراحتش هناك خالص

نور قربت منه:اصل كامل ابن عمها اتصل بيها وقالها انه عايز يشوفها لانها وحشته اوي وعايز يقعد معاها يومين وحياه راحت علطول

كريم:طيب مش كانت تقول قبل ما تروح يا نور يعني

نور:مهي قالتلي انا وزينب بعد ما وصلت وقالتلنا نقولك

كريم:بس كانت المروض تقولي الاول يعني

نور:خلاص بقي يا بابا

اهي سيبها تفك عن نفسها شويه حياه داخله على امتحانات واعصابها لازم تهدي شويه

كريم:هقول ايه بقي

مهي خلاص سافرت من غير ما تاخد رأيي حد

بس لما تكلميها خليها تعرف اني اسبوع وهبعت السواق يجيبها علشان امتحانتها

نور ابتسمت:حاضر

كريم كان هيخرج من الاوضه ونور وراه بس قدر شد نور ل عنده

كريم وقف:ااه صح

كريم رجع بصالهم:هو ايه ال حصل بينكم امبارح يا قدر

قدر:مفيش يا بابا

انا لاقيت حياه ونور قاعدين لوحدهم في كافيه من غير ما ياخدوا إذن حد في انا اتعصبت عليهم وقولتلهم ازاي تخرجوا من غير راجل معاكم

وفي وسط الكلام بقي اتخانقت انا وحياه وهي زعلت ومشيت

كريم بصاله بشك:ماشي

يلا علشان تفطروا انتو الاتنين

كريم خرج من الاوضه وقفل الباب وراه

نور زقت قدر

نور:ايييه

ماسك حرامي

قدر: بقولك ايه يا نور

هو مين كامل دا

نور:انت مش سامعني بقول ابن عم حياه

قدر ب ارتباك:ااه مانا سمعتك

ا ا

يعني هو ابن عمها بس صح

نور بصاتله بشك:لا طبعا مش ابن عمها وبس

قدر بزعل:اومال يقربالها ايه تاني

نور:يعني

كامل دا كل حاجه بالنسبه ل حياه

كان اقرب حد ليها قبل ما اهلها يموتوا وتيجي تعيش معانا هنا

قدر:بجد

نور:طبعا بجد

هو في اخت مبتحبش اخوها

علاقه حياه وكامل اقوي من علاقتنا بكتير على فكره

قدر: اخوها!!

انتي مش لسه قايله انه ابن عمها

نور:ابن عمها واخوها في الرضاعه

في نفس الوقت

هو انت بتسأل ليه

قدر:ها

لا عادي يعني

دا سؤال عادي

نور ابتسمت:ماشي

همشيها سؤال عادي

اما نشوف اخرتها معاك

قدر:متسكتي شويه يا بت انتي

وبعدين انتي ايه ال مواقفك هنا

انا جعان على فكره

يلا ناكل

قدر مشي خطوتين

نور:استني استني

انت رايح فين

قدر:رايح اكل

في ايه

نور:بالمنظر دا

قدر بص على هدومه:ماله منظري فيه ايه

نور:قدر حبيبي

انت لابس شورت وتيشيرت

قدر: ميرسي للمعلومه

ايوه يعني عايزه ايه

نور:فين بدلتك ال هتروح بيها الشركه يا حبيبي

قدر:لا مانا واخد اجازه اسبوع

نور حطيت ايديها على وشه:انت سخن يا حبيبي

اصل مش معقول انك متروحش الشركه يعني

دا انت لو بتموت بتلبس هدومك وتروح الشركة ولا كأن في حاجة

قدر:هو انا مش من حقي اخد اجازه واريح نفسي شويه

حرام يعني

قدر سابها ومشي

نور:لا دا الموضوع كبير اوي بقي

ماشي يا قدر

انا كمان مش هروح شغلي وهقعدلك علشان افهم مالك

نور نزلت ورا قدر

وهي نازله على السلم سمعت داليا بتقول

داليا:يا حبيبي الناس اخدوا مني معاد يوم الجمعة وانا وافقت

مفيهاش حاجه لو نور قعدت مع ابنهم دا واتعرفت عليه يمكن تحبه

نور وهي نازله على السلم:هو مين دا ال احبه يا مرات ابويا

داليا بصاتلها وابتسمت:اهي العروسه جات اهي

تعالي يا نور

دا عريس متقدملك وانا كنت بقول ل بابكي عليه

نور قعدت مكانها:بس انا مش موافقه يا مرات ابويا

داليا:يعني ايه يا حبيبتي مش موافقه الناس اخدت معايا معاد

الباب خبط وهاله راحت تفتح

نور: والله حضرتك ال اخدتي معاهم معاد من غير ما تسأليني عن رائي

انا مش موافقه على موضوع الجواز دا

الناس ال اتفقوا مع حضرتك انهم يجوا دول اهلا وسهلا بيهم في اي وقت

هيجوا وياخدوا واجبهم ك ضيوفك وبس

غير كده لا

داليا بصيت ل كريم بعصبية:عجبك ال بنتك بتقوله دا

كريم كان هيتكلم بس هاله ندهت عليه

هاله:كريم بيه

حضره الظابط عايز حضرتك

كريم قام بسرعه ووقق قدام الظابط

كريم:خير يا حضرة الظابط

الظابط: حضرتك والد مصطفى المنشاوي

الكل وقف بخوف

كريم بقلق:ايوه انا والده

في حاجة حضرتك

الظابط:احنا لاقينا المحفظة دي في عربيه استاذ مصطفى وعرفنا من البطاقه عنوانكم والعربيه كانت متدمره

داليا:ابنيي

الكل كان مصدوم وخايف علي مصطفى

حياه كانت خارجه من الاوضه وبتفتح الباب لاقيت كامل في وشها

كامل:صباح الخير

انا كنت لسه هخبط عليكي علشان اصحيكي

الفطار جاهز

حياه: صباح النور

حياه خرجت من الأوضه ومشيت هي وكامل لحد السفره ال فاطيمه كانت قاعده عليها

فاطيمه:اخيرا صحيتي

الاكل برد واحنا مستنين حضرتك يا ست هانم

حياه قعدت ومردتش عليها

كامل قعد جمبها:عمالتلك الاكل ال انتي بتحبيه

بالهنا والشفا

حياه ابتسمتله وبدات تأكل

فاطميه:مقولتليش يا ست حياه

ايه ال خلاكي تسيبي العز ال انتي كنتي عايشه فيه وطردتينا منه لما جينالك زمان وتجيلنا

حياه ب استغراب::طردتكم

كامل:امي

الكلام دا مش وقته خالص

بعدين

حياه:لحظه واحده يا كامل

قصدك ايه يا مرات عمي

طردتكم ازاي

وانا اصلا مشوفتكمش من يوم موت بابا

فاطيمه:اومال مين يا حبيبتي ال مردتش تشوفنا حتي لما جانلها احنا وعمها وهو بيموت ومردتش حتي تقابلنا

حياه بصدمه:انا مش فاهمه حاجه

انتو عمركم ما جاتولي الفيلا

حياه بصيت ل كامل:متفهمني يا كامل في ايه

ماسك تلفونه

بيحاول يكلمها بس محاولاته كلها كانت بتفشل

الباب خبط قام فتح وكانوا صحابوه

مدحت:ايه يعم

بنكلمك من امبارح مش بترد علينا ليه

شريف:ما طبعا لازم متردش علينا

مانت خلاص بقي كلها كام يوم وتتجوز بنت المنشاوي وتنسانا بقي

خالد: يعم

دي من ساعه ما اخوها شافنا في الجامعه وهي مش بترد عليا

شكل كل ال خطتناله راح على الارض

شريف:يعم متخافش الحوار دا هنظبطهولك انا

خالد:ازاي يعني يا ذكي

شريف:اصلي سابقتك وهروح اتقدم ل اختها يوم الجمعه

مدحت:وطبعا اخواته هيرحبوا جدا بالموضوع

شريف:طبعا مش انا صاحبهم الانتيم

هيلاقوا فين حد احسن مني

خالد:دا لو اخوها عاش اساسا

الاتنين بصوله ب استغراب وهما مش فاهمين حاجه

رايكم


الفصل الثامن

بسم الله الرحمن الرحيم

كريم اخد من الظابط المحفظه بصدمه:ا ا

ابني ك كويس

الظابط:ابنك محدش عارف عنه حاجه لاننا ملاقنهوش في العربية

كريم قاعد على الكرسي بصدمه والدموع بدات تنزل من عينه

داليا كانت بتعيط ورحيم بيطبطب عليها

الكل مكانش فاهم حاجه ومصدوم وخايف علي مصطفى

الظابط:احنا كده عملنا ال علينا وبلغناكم ب ال حصل

ولو حضرتكم عايزين تعمل محضر ب ال حصل اتفضلوا على القسم

عن اذنكم

الظابط مشي

بعد شويه

قدر بص على الباب

قدر: مصطفى!!

الكل بص على الباب ومصطفى كان واقف عند الباب

داليا قامت بسرعه وجريت عليه وحضنته: الحمد لله انك بخير يا حبيبي

الف حمد وشكر لك يا رب

مصطفى رفع ايده بالراحه وحضنها

الكل جرا على مصطفى بخوف وحضنه

نور بخوف:انت كنت فين يا مصطفى

وايه ال حصل

داليا:مش مهم

مش مهم دلوقتي اي حاجه اهم حاجه انك بخير يا حبيبي

حمد لله على سلامتك يا حبيبي

مصطفى الله يسلمك يا امي متقلقيش عليا

انا كويس

كريم:ايه ال حصالك يبني وايه منظر العربية دا

مصطفى: متقلقش يا بابا

دي حادثة بسيطه

والحمد لله انا بخير

انا بس عايز ارتاح شويه

داليا:طبعا يا حبيبي

اطلع اوضتك ارتاح

قدر:لا

انت لازم تروح القسم تعمل محضر ب ال حصل

مصطفى:اعمل محضر ب اي بس يا قدر

بقولك انا كويس مفياش حاجه

مصطفى سابهم وطلع اوضته

داليا: الحمد لله يا رب إن ابني بخير

قدر: الحمد لله يا امي

رحيم كان سرحان وساكت وكان واثق ان الحادثة دي وراها حد

رحيم طلع ل مصطفى

قدر: الحمد لله ان مصطفى كويس

طيب يا جماعه انا طلع انام تصبحوا على خير

قدر سابهم وطلع اوضته

عند حياه

حياه كانت باصه ل كامل ومستنياه يتكلم

كامل:انتي بتتكلمي بجد يا حياه

انتي مش فاكره حاجه فعلا

حياه:افتكر ايه

افتكر حاجه محصلتش اصلا

متفهوني في ايه يا جماعه

فاطيمه: في اننا جينالك لحد عندك وطلبنا منك تساعدينا بدل ما عمك يموت

وحضرتك رفضتي انك تقابلينا اصلا وقولتي انك مش عايزه تعرفينا تاني اصلا

حياه بصدمه:انا عملت كده

وانا هرفض اقابلكم ليه وحتي لو انا عملت كده مع أن دا مستحيل

وعمو كريم عرف كان هيساعدكم ومش هيسيبكم ابدا

فاطميه:يا سلام

واحنا بقي المفروض هنصدقك

دي الست هانم ال اسمها داليا دي بعتت الشغاله تبالغك اننا موجودين وانتي رفضتي انك تقابلينا

حياه:محصلش

انا اصلا مبقعدش في اوضتي غير وقت النوم وباقي اليوم ببقي قاعده مع زينب ونور أو في الجامعه

فضلوا باصين لبعض وساكتين وهما مش فاهمين حاجه

الباب خبط وكامل قام يفتح

كامل فتح وكان محمود صاحبه

محمود: السلام عليكم

كامل:وعليكم السلام

استني يا محمود هجيب حاجتي واجي

محمود:ماشي براحتك

كامل دخلهم:انا هروح شغلي ولما نرجع نكمل كلام

سلام عليكم

فاطميه وحياه:وعليكم السلام

كامل اخد حاجته ومشي

فاطيمه بصيت ل حياه وبعدين سابتها وقامت

حياه فضلت قاعده مكانها مش فاهمه حاجه

في بيت خالد

تلفونه اتبعتله رساله

فتح التلفون وقرا الرسالة وابتسم

الرساله كان مكتوب فيها

ال انت عايزه حصل

العربية اتدمرت وال اسمه مصطفى دا كان فيها

خالد قفل تلفونه وحطه جمبه

شريف:انت قصدك ايه بالكلام ال انت قولته دا يا خالد

خالد:ولا حاجه

تشربوا ايه

خالد سابهم وقام ناحيه المطبخ

مدحت:خالد

اوعي تقرب من رحيم أو مصطفى

دول اصحابي وانا مش هسمحلك تأذيهم

خالد ضحك:اصحابك

تصدق ضحكتني

الابتسامه ال علي وشه راحت:ولما هما صحابك

عايز تدمر حياه اخواتهم ليه

بقولك ايه يا مدحت

انت عمرك ما حبيت مصطفى ورحيم ولا عمرك اعتبرتهم اصحابك

فبلاش تمثل عليا اخلاصك ل اصحابك دا

شريف:اهدوا يا جماعه في ايه

خالد اكيد ميقصدش حاجه وحشه يا مدحت

مش كده ولا ايه يا خالد

خالد:حتي لو اقصد

محدش ليه دعوه ب ال انا اقصده

عن اذنكم بقي علشان انا تعبان وعايز انام

مدحت:ماشي يا خالد

بس خلي بالك

انا لا يمكن اسيبك تقرب منهم سامعني

خالد: ال عندك اعمله

انا مبخافش

مدحت وشريف خرجوا من عند خالد

في اوضه نور

نور وزينب كانوا قاعدين

زينب:تفتكري ايه ال حصل مع مصطفى

نور:مهو قالك حادثة عاديه

زينب:بس انا مفتكرش انها حادثة عاديه

اكيد في حد ورا الحادثه دي

نور:ومين دا ال هسيب الدنيا كلها ويروح ل اخوكي علشان يخلص منه

زينب: معرفش

بس انا متاكده أن الحادثه دي وراها حد

نور:طيب والنبي اسكتي ومتفكريش تاني

زينب:طيب بقولك ايه

متيجي نتصل ب حياه نتطمن عليها

نور:خلينا بليل بلاش دلوقتي

زينب:اشمعني

نور:خلينا بليل وخلاص بقي يا زينب انا مش فاضيه دلوقتي

نور خرجت من الاوضه

زينب:مالها دي

ايه البيت ال كله مجانين ال وقعت فيه دا يا ربي

زينب طلعت تلفونها من جيبها وفتحته ولاقيت خالد مكلمها ٢٠ مره

زينب فضلت باصه للتلفون شويه وبعدين اتنهدت وبعتت ل خالد رساله

خالد لو سمحت بلاش تتصل بيا تاني ولو انت فعلا بتحبني وعايز تتجوزني انت عارف عنوان شركه بابا اتفضل روح واطلب ايدي منه

غير كده بلاش تتصل بيا لو سمحت

زينب بعتت ل خالد رساله وقفلت تلفونها

نور دخلت ل قدر اوضته من غير ما تخبط ولاقيته حاطط التلفون على ودنه وبيحاول يكلم حد

نور:انت بتكلم مين

قدر اتخض والتلفون وقع من ايده:ايه دا

في حد يدخل من غير استأذن كده

انتي غبيه

نور:بتكلم ميين

قدر:وانتي مالك انتي اكلم مين ولا مكلمش مين

هو انا كنت بسألك يعني بتكلمي مين ولا مبتكلميش مين

اطلعي برا

نور: ايه دا انت بتطردني يا قدر

قدر:ااه بطردك يا نور

يلا غوري من وشي بقي

نور:بتطرد اختك الكبيرة يا قدر

هي دي التربية ال اهلك ربهوالك

قدر:ااه بطردك يا نور

واذا كان على التربيه ف انا متربتش اصلا

نور:طب مش طالعه يا قدر وال عندك اعمله

قدر:ماشي يا نور خليكي وانا ال هطلع

قدر خرج من الاوضه وقفل الباب بالمفتاح

نور جريت عليه وحاولت تفتح الباب

نور:افتح يا قدر متهزرش

قدر:قولتلك تطلعي بالادب وانتي مرضتيش

خليكي هنا بقي لحد ما تتعلمي الادب

نور: ماشي يا قدر انا هوريك ازاي تعمل فيا كده

ماشي

قدر:ال عندك اعمليه يا نونا يا قلبي

قدر مشي

نور فضلت رايحه جايه في الاوضه وهي متعصبه

نور شافت ورق مرسوم عليه على المكتب

قربت منه بالراحه ومسكته وضحكت

نور:ماشي يا قدر

انا عارفه ازاي اخليك تندم على ال عمالته ل اختك الكبيرة دا

بقي هو دا المشروع المهم ال بقالك شهر شغال فيه

نور مسكت المشروع وقطعته

نور:ابقي وريني بقي هتلحق تخلصه قبل الاجتماع ال عندك ولا لا

نور راحت عند السرير ونامت عليه

زينب خرجت من اوضه نور وكانت رايحه على اوضتها بس وهي ماشيه سمعت رحيم بيقول

رحيم: يعني ال اسمه خالد دا هو ال كان عايز يقتلك

طيب ليه

انت عمالتله ايه

مصطفى:عمالته اني رفضت جوازه من اختك

لاني واثق ومتأكد انه مش بيحب زينب وبيعمل حاجه علشان يدمرها

انا عارف خالد كويس

واديه اثبت وجهه نظري فيه وكان عايز يقتلني علشان م اقفش قصاده جوازه من اختك يتم

زينب سمعت الكلام ال مصطفى قاله وكانت مصدومه

زينب جريت علي اوضتها وقفلت الباب عليها وبدات تكلم نفسها

زينب:يعني خالد هو ال كان عايز يقتل اخويا

يعني لو مصطفى كان حصاله حاجه كنت هبقي السبب في موته

طيب ليه

مصطفى عمل ايه ل خالد علشان يعمل كده

كل دا علشان خايف عليا

لا انا مستحيل اكمل مع خالد أو اوافق عليه

انا اخواتي عندي اهم من اي حاجه في الدنيا

اهم حتي من حبي ل خالد

وطالما خالد حاول يقتل اخويا انا لا يمكن اكمل معاه

في اوضه مصطفى

مصطفى:بقولك ايه فكك من الموضوع دا بقي انا هعرف هتصرف مع ال اسمه خالد دا ازاي

هو فين حياه صحيح

انا مشوفتهاش من ساعه ما جيت

رحيم:راحت عند عمها

مصطفى:نعم؟!

يعني ايه راحت عند عمها

يعني مش هترجع تاني

يعني انا مش هشوفها تاني ولا هترجع من عند عمها ولا ايه يعني

...وانت مهتم بالموضوع دا ليه يا مصطفى

مصطفى ورحيم بصوا علي الباب

مصطفى:قدر!!


الفصل التاسع

بسم الله الرحمن الرحيم

قدر قرب منهم

مصطفى:بتسأل على حياه ليه مصطفى

رحيم:مفيش يا قدر اصل

قدر وهو باصص ل مصطفى:روح انت على اوضتك يا رحيم

انا عايز اتكلم مع اخوك شويه

رحيم بص ل قدر وبص ل مصطفى وبعدين خرج وقفل الباب

قدر:بتسأل عن حياه ليه يا مصطفى

مصطفى:وفيها ايه يعني

حياه واحده مننا واكيد لما مش هشوفها هسأل عليها

فيها ايه يعني

قدر:فيها اني فهمك كويس يا مصطفى

انت مش بتسأل على حياه لأنها واحده مننا وبس

مصطفى:اومال علشان ايه يا قدر

يمكن انت تعرف حاجه انا نفسي معرفهاش

قدر:بص يا مصطفى

بلاش تقرب من حياه او تأذيها

لان اهلها سابوها امانه عندنا وانا مش هسمحلك تلعب على حياه او تزعلها

حياه مش زي البنات ال انت تعرفها يا مصطفى

مصطفى شاور على نفسه ب استغراب:انا ازعل حياه

وبالنسبة لك انت يا بشمهندس بتعمل معاها ايه

بتعاملها زيها زي اخواتك يعني؟!

دا انت في الرايحه والجايه بتشتمها وتهزقها

لو كان في حد خان الامانه ال اهل حياه سبهوالنا فهو انت يا قدر مش انا

انت ال من ساعه ما حياه جات وانت مش بتطيقها وبتهزقها دايما

انا فعلا عمري ما هزعل حياه عارف ليه يا قدر

لاني بحبها وال بيحب حد عمره ما يزعله

انت اكيد مش هتفهم كلامي لانك عمرك ما حبيت وعمرك ما هتحس ب الكلام ال بقوله دا

قدر:وانت بقي ال تعرف معني الحب

بقي انت ال بتلعب على بنات الناس وكل يوم مع واحده شكل هتعرف معني الحب

مصطفى: على الأقل انا مش زيك

مش خاطب واحده ومفهمها اني بحبها و كل يوم بخونها مع واحده تانيه وهي متعرفش

قدر شده من هدومه بعصبية:قصدك ايه

مصطفى:قصدي انت فاهمه كويس يا قدر

تالا خطيبتك ال انت وهمها انك بتحبها وانت عايش حياتك مع ال اسمها حور دي

قدر:انت عرفت الكلام دا منين

مصطفى:مش مهم عرفته منين المهم اني عرفته وخلاص

انت مش ملاك يا قدر علشان تيجي تحسبني على ال انا بعمله

ملكش دعوه بيا انا حر في حياتي واعمل ال انا عايزه

محدش يقدر يقولي اعمل ايه ومعملش ايه فاهمني يا قدر

قدر:وانا مش هسيبك تلعب على حياه يا مصطفى

ابعد عن حياه احسنلك بدل ما اخليك تبعد عنها بطريقتي

عمري ما هسمحلك تقرب من حياه او تدمرها يا مصطفى

قدر سابه وخرج من الاوضه وقفل الباب وراه بعصبية

مصطفى: ماشي يا قدر براحتك

اعمل ال انت عايزه

بس انا مش هسيب حياه مهما تعمل فيا أو تحاول تبعدها عني

قدر راح على اوضته وفتح الباب لاقي نور قاعده على السرير وبتتكلم في التلفون

نور اول ما شفيته:طيب هكلمك بعدين سلام

قدر:بتكلمي مين

نور:دا دا

دا سليم زميلي في الشغل

كان بيسألني مروحتش المكتب ليه انهارده

قدر:طيب قومي غيري هدومك

نور ب استغراب:ليه

قدر: هنروح ل حياه

نور:حياه!!

واحنا هنروحلها ليه

حياه قالت كام يوم وترجع

ليه نروحلها يعني

قدر: نور

انا لازم أتكلم مع قدر في موضوع مهم

مش هينفع أجل الموضوع دا نهائي

لاني مش ضامن ايه ال يحصل لحد ما حياه هترجع

نور: موضوع ايه المهم دا يا قدر

قدر بصالها:لازم اقول ل حياه الاول كل ال انا عايز اقوله

ممكن تدخلي تغيري بقي يا نور لاني معرفش بيت عمها

نور ابتسمت:حاضر

نور راحت اوضتها تغير هدومها

قدر بدأ يكلم نفسه:غلطان يا مصطفى

انا عرفت معنى الحب مع حياه

انا بحب حياه ومش هسيبها ل اي حد يخدها مني حتي لو كان ال حد دا اخويا

قدر غير هدومه

عند حياه

حياه دخلت ل فاطيمه المطبخ وفاطيمه عملت نفسها مش واخده بالها

حياه:تحبي اساعدك في حاجة

فاطيمه:مش محتاجه مساعده من حد

حياه:انا عارفه انك بتكرهيني بعد ال حصل معاكي في الفيلا دا

وعلى فكره دا حقك

بس انا والله ما اعرف حاجه عن ال حصل دا

انا لا يمكن اعمل كده مع احلي

انا عمري ما شوفتك مرات عمي وبس انا طول عمري شايفاكي امي التانيه زي ما عمي الله يرحمه كان زي ابويا

انتو كنتو اقرب الناس ليا وانا عمري ما اعمل معاكم كده

انتي متعرفيش انا ايه ال بيحصلي في الفيلا دي

انا كنت كل يوم بتمني اسيب الفيلا وارجعلكم بس مكنتش قادره اعمل كده علشان مزعلش عمو كريم مني

كنت مستحمله كره داليا ليا هي وولادها

بس انا تعبت وسيبت البيت من غير ما حد يعرف

انا مليش غيركم علشان كده جاتلكم

بس لو انتي عايزاني امشي انا ممكن امشي ومش هتشوفي وشي تاني

بس انتي لازم تعرفي اني مليش غيركم

حياه كانت هتخرج من المطبخ

فاطيمه:استني عندك

حياه وقفت ومسحت دموعها وبصاتلها:نعم

فاطميه قربت منها:انا طول عمري معتبراكي زي كامل ابني

انا طول عمري بحبك وبعتبرك بنتي يا حياه

وال حصل معانا انا وعمك عندكم هناك

قلبي كان حاسس ان مش انتي ال عمالتي كده

انا ااه زعلت منك اوي بسبب ال حصل دا

بس عمري ما كرهتك

لان مفيش ام تكره بنتها يا حياه

انا لما طردتك امبارح خوفت عليكي اوي وندمت على ال انا عمالته وكنت عايزه انزل ادور عليكي واطلب منك انك تسامحيني وكنت فعلا قايمه البس علشان انزل ادور عليكي بس كامل جابك وجاه

انا اسفه يا حياه

سامحيني على ال عمالته امبارح معاكي وعلي كل ال عمالته معاكي

انا مسمعتش منك ال حصل ودا كان غلط

انتي بنتي يا حياه وانا مش عايزه بنتي تزعل مني

سامحيني

حياه حضنتها: انا ال عايزاكي تسامحيني

انا مش عارفه داليا عملت كده ليه

بس صدقيني انا لو كنت اعرف عمري ما كنت قاعده في البيت لحظه واحده بعد كده

الباب خبط

فاطيمه بعدت عن حياه وابتسمت

تلفون حياه رن

فاطيمه:ردي انتي علي التلفون وانا هروح افتح الباب

حياه: ماشي

فاطميه خرجت من المطبخ علشان تفتح الباب وحياه بصيت في تلفونها وكان ادهم ال بيرن

حياه ردت علي ادهم

ادهم:الو

ازيك يا حياه

حياه: الحمد لله يا دكتور وحضرتك عامل ايه

ادهم:انا الحمد لله كويس

حياه؛انا اسفه جدا يا دكتور ادهم على ال حصل امبارح

ادهم:انا ال اسف

انا شكلي سببتلك مشكله كبيره

حياه:لا ابدا مشكله ايه بس

انا بس هستاذن من حضرتك تخلي الكراسه بتاعتي مع حضرتك كام يوم كده لاني مسافره ومش عارفه هرجع امتي

ادهم:تمام ماشي

انا بس قولت اطمن عليكي

ترجعي بالسلامة

حياه:شكرا جدا لحضرتك يا دكتور

ادهم: على ايه

اسيبك انا بقي

مع السلامه

حياه: سلام يا دكتور

حياه قفلت مع ادهم وخرجت ل فاطيمه

حياه وهي خارجه سمعت صوت فاطيمه بتقول

فاطيمه: فينك يا ساره يا حبيبتي

بقالك مده مش باينه وحشاني

ساره:وانتي كمان وحشاني اوي يا طنط

معلش اصلي كنت مسافره برا مصر فتره كده

حياه:سلام عليكم

حياه اول ما شافت ساره اتصدمت وفضلت باصه عليها

حياه بصدمه:ساره

ساره بصاتلها:حياه

فاطيمه:ايه دا انتو تعرفوا بعض

حياه:طبعا يا مرات عمي اعرفها عز المعرفة دي الانسه ساره كانت خطيبه قدر بيه زمان وسابوا بعض

ساره وهي باصه في الارض:ازيك يا حياه عامله ايه

و وقدر عامل ايه

اقصد يعني كل ال في البيت عاملين ايه

حياه:قدر!!

هو انتي لسه فاكره قدر بعد ال انتي عمالتيه دا

يهمك اوي اخباره

فاطيمه:في ايه يا حياه

متفهميني ايه ال بيحصل

حياه:مفيش حاجه يا مرات عمي

دا كان سواء تفاهم وخلاص خلص

الباب خبط

حياه راحت تفتح وكان قدر ونور

حياه بصاتلهم بصدمه وبعدين بصيت ل ساره

عند مصطفى في أوضته كان بيتكلم في التلفون

مصطفى:حضرتك انسه حور

حور:ايوه انا مين حضرتك

مصطفى:قدر المنشاوي ال مفهمك انه بيحبك بيكدب عليكي وعمره ما حبك

هو بيمثل عليكي الحب علشان يمضي معاكي الصفقة ال كنتي هتمضيها مع شركه الهواري

حور:ايه الكلام الفارغ ال انت بتقوله دا

انت مين اصلا

مصطفى:لو مش مصدقاني روحي على العنوان ال هبعتهولك في رساله وهتلاقي حبيب القلب مع حبيبته ال بيجبها

ساعتها هتعرفي اني كنت عايز مصلحتك

مصطفى قفل في وش حور السكه وابتسم

مصطفى ساق عربيته وبعد عن المكان ال كان فيه

حور: الو الو

حور بصيت للتلفون بصدمه:معقول يكون بيتكلم بجد

معقول قدر يكون بيضحك عليا

اكيد الشخص دا بيكدب

قدر قالي انه بيحبني انا وانه خطب تالا علشان شغله وبس

لكن أنا

قدر بيحبني انا

حور اتبعتلها رساله فيها العنوان

حور غيرت هدومها بسرعه وراحت على العنوان


الفصل العاشر

بسم الله الرحمن الرحيم

حياه فتحت الباب ولاقيت نور وقدر قدامها

حياه:نور وقدر بيه!!

قدر:ايه يا حياه

هنفضل واقفين كده على الب

قدر اول ما شاف ساره سكت ومتكلمش

ساره لميت حاجتها بسرعه وبصيت ل فاطيمه ال مكانتش فاهمه حاجه:طيب استأذن انا يا طنط

هجيلك بعدين

فاطيمه:طيب اقعدي شويه يا ساره انتي ملحقتيش

ساره:معلش هبقي اجيلك مره تانيه

ساره خرجت من البيت بسرعه وعديت من جمب قدر ونور من غير ما تتكلم ولا كلمه

قدر بص عليها وبعدين رجع بص ل حياه

وهو مش فاهم حاجه

فاطيمه قربت منهم

فاطيمه:اهلا وسهلا يا نور يا بنتي

ازيك يا قدر

اتفضلوا واقفين كده ليه

قدر:لا معلش يا طنط احنا بس جاين علشان عايزين نتكلم مع حياه في موضوع مهم

فاطيمه:طيب اتفضلوا ادخلوا هتتكلموا على الباب كده

نور:لا يا طنط

احنا هنستاذن حضرتك بس هناخد حياه ربع ساعة بس وهنرجع

يلا يا حياه

نور مسكت حياه وشدتها خرجتها برا البيت وقفلت الباب ومستنيتش فاطيمه ترد عليها

نور وحياه وقدر خرجوا برا البيت وركبوا عربيه قدر

حياه: في ايه يا نور مالك بتزوقيني كده ليه وبعدين موضوع ايه المهم ال يخليكي تيجي لحد هنا دا

نور:انا مليش دعوه قدر هو ال جابني وهو ال عايز يتكلم معاكي

حياه بصيت ل قدر:خير يا استاذ قدر في حاجة

قدر:هفهمك كل حاجه بس نروح نقعد في كافيه أو اي مكان هادي الاول

قدر ساق العربية

وحياه مكانتش فاهمه حاجه

كامل ومحمود كانوا ماشين في الشارع

محمود:بقولك ايه يا كامل

هي مين الانسه ال كانت عندكم في البيت دي

كامل:حياه

دي بنت عمي

محمود:بنت عمك ال حكاتلي عنها قبل كده دي

ودي اي ال رجعها

كامل:مش عارف

مقدرتش اتكلم معاها من امبارح وافهم منها ايه ال حصل

بليل بقي اقعد معاها وافهم

بص ل محمود:انا قلقان اوي يا محمود

خايف يرفضونا هما كمان

محمود:لا متقلقش الشركه اساسا محتاجه مهندسين

إن شاء الله هنتقابل

كامل اتنهد:يا رب

انا تعبت بجد بقالنا شهرين بندور على شغل ومش لاقين

محمود: أن شاء الله المرة دي هنتقبل

رحيم كان حاطط تلفونه على ودنه وبيضحك

رحيم:طب والله وحشتيني

كاميليا:وهو انا لو كنت وحشتك بجد كنت سيبتني طول المده دي من غير ما تسأل عليا

رحيم: والله يا حبيبتي غصب عني

انا بقالي شهر مش فاضي انتي عارفه الامتحانات قربت ولازم اذاكر علشان انجح واقدر اكلم بابا في الموضوع ال قولتلك عليه

كاميليا:ماشي

طيب قولي هنتقابل امتي

رحيم: دلوقتي لو حبيتي

انا مش ورايا اي حاجه

كاميليا:وانا كمان

رحيم: خلاص يبقي نتقابل بعد ساعه في الكافية ال بنتقابل في

كاميليا:ماشي

رحيم قفل مع كاميليا وبص للتلفون وضحك ورمي التلفون على السرير وقام علشان يغير هدومه

الباب اتفتح وداليا دخلت

رحيم بصالها: في حاجة يا ماما

داليا:اخوك مصطفى فين

انا دخلت اوضته علشان اطمن عليه ملاقتهوش

رحيم: مصطفى!!

اصل اصل

اصل نزل يتمشي شويه يا ماما

داليا:نزل ازاي وهو تعبان

وانا ازاي تسيبه ينزل وهو في الحاله دي يا رحيم

رحيم:عادي يا ماما

مصطفى كان عايش يفك عن نفسه شويه وبعدين مهو كويس ومحصلوش حاجه

مصطفى كان بعيد عن العربية لما حصل ال حصل

داليا:بردو يا رحيم مكانش ينفع تسيبه ينزل لوحده اخوك تعبان يا رحيم

رحيم اتنهد: حاضر يا امي انا هتصل بيه دلوقتي واقوله يجي من عنيا

اتفضلي انتي روحي ارتاحي وانا هكلمه

داليا:قوله يجي بسرعه يا رحيم

رحيم: حاضر

داليا خرجت من اوضه رحيم

ورحيم اخد تلفونه من على السرير واتصل ب مصطفى

مصطفى رد

رحيم:انت فين يا زفت

مصطفى:شويه وجاي

متخافش على عربيتك مش هاكلها انا

رحيم: عربيه ايه ال انت بتتكلم عليها دي

امك بهدلتني لما عرفت انك نزلت وقالتلي اكلمك واقولك تيجي بسرعه

مصطفى:خلاص خلاص هاجي سلام

مصطفى قفل في وش رحيم

قدر وحياه ونور وصلوا كافيه ودخلوا وكانوا هيقعدوا تلفون نور رن

نور بصيت في التلفون :طيب يا جماعه روحوا اقعدوا انتو وانا هرد على التلفون واجيلكم مش هتاخر

نور سابتهم

حياه بصيت ل قدر

قدر: اتفضلي اقعدي

حياه قعدت وقدر قعد قدامها

فضلوا هما الاتنين ساكتين

حياه: حضرتك هتفضل ساكت كده يا استاذ قدر

حضرتك بتقول عايز تكلمني في موضوع مهم

احنا من ساعه ما جينا وحضرتك ساكت

قدر:ااه مانا هتكلم يا حياه اهو

حياه انا انا

حياه انا بحبك

حياه بصدمه:بتحبني؟!

بتحبني انا

قدر:ايوه يا حياه بحبك انتي

حياه:بس ازاي يا قدر بيه

ازاي حضرتك قدر المنشاوي تحب الخدامه بتاعتك

قدر: حياه:انا قولتلك قبل كده اني مكانش قصدي ال انا قولته دا

انا بحبك يا حياه

حياه انا اكتشفت اني مقدرش اعيش من غيرك واني بحبك اكتر من اي حد في الدنيا دي

قدر حط ايده على ايد حياه

حياه:حياه انا بقولك الكلام دا دلوقتي علشان خايف تضيعي من ايدي وتروحي مني

انا مش هستحمل اشوفك مع غيري يا حياه

حياه سحبت ايديها من ايده واتنهدت

حياه:وحضرتك هتحبيني ليه يعني

فيا ايه زياده عن خطيبتك الانسه تالا ولا البنات الحلوه ال حضرتك بتشوفها

قدر:انتي احسن من تالا أو غيرها يا حياه

كفايه انك انتي الوحيده ال خلتيني احبك غيرهم

حياه:انت كداب يا قدر بيه

انت عمرك ما حبتني ولا هتحبني

لاني ببساطه الخدامه وانت البيه

وبعدين هتعمل ايه في الانسه تالا هتسيب الهانم خطيبتك وتجيلي انا

قدر: انا مستعد اسيب الدنيا كلها علشانك يا حياه

بس انا طالب منك شويه وقت بس علشان الشغل ال بيني وبين اهل تالا يتم وبعدها هفسخ الخطوبه وهكون ليكي انتي وبس

حياه ضحكت:والمفروض اني اوقف حياتي لحد ما حضرتك تخلص شغلك مع اهل الانسه تالا وتجيلي صح

المفروض اساسا اني اصدقك واصدق انك بتحبني بعد الكلام ال انت بتقوله دا

انت مبتحبش في حياتك غير شغلك وبس يا قدر بيه

قلبك عمره ما هيعرف معني الحب

بلاش حضرتك تمثل عليا الحب لاني مش هصدقك

قدر:يا حياه والله العظيم انا بحبك

حياه:وانا مبحكبش وياريت تبعد عن طريقي احسنلك

واوعدك انك مش هتشوف وشي تاني عن اذنك

حياه سابته ومشيت

نور برا كانت بتتكلم في التلفون

نور:ايوه يا سليم

سليم:الو يا نور

انتي فين مجاتيش ليه قلقتيني عليكي

نور: معلش يا سليم اصلي تعبانه وكنت عايزه ارتاح شويه

انت كنت عايز حاجه

سليم:بقولك ايه يا نور عمالتيلي ايه في الموضوع ال قولتلك عليه

نور اتنهدت:انا اسفه يا سليم مش هقدر اعملك ال انت عايزه

انا مش هقدر اكلم حياه في الموضوع دا

لو انت عايز تكلمها هبعتلك رقمها وتكلمها انت انا اسفه

نور قفلت في وش سليم قبل ما يرد عليها واتنهدت نور شافت حياه خارجه من الكافية

نور: حياه

يا حياه

حياه ركبت التاكسي ال وقفته ومردتش علي نور

حياه بعد شويه وصلت البيت بتاع فاطيمه وكلمت السواق

حياه:ثواني هجبلك الفلوس واجي يسطا

حياه راحت خبطت على الباب والباب اتفتح بس ال فتح كان مصطفى

حياه بصدمه: مصطفى بيه

رحيم راح عند اوضه زينب وفضل يخبط عليها وزينب مكانتش بتفتح

رحيم:زينب انتي سامعاني

زينب انا كده بدات اقلق

رحيم فتح الباب لاقي زينب مغمي عليها ومرميه على الارض

رحيم جري عليها:زينببب

يتبع 



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-