أقسام الوصول السريع ( مربع البحث )

رواية تزوجت صديق زوجها عرفيا الحلقه الخامسه والسادسه والسابعه بقلم الكاتب عادل عبدالله حصريه وجديده على أصل للمعلومات والروايات


رواية تزوجت صديق زوجها عرفيا الحلقه الخامسه والسادسه والسابعه بقلم الكاتب عادل عبدالله حصريه وجديده على أصل للمعلومات والروايات 



رواية تزوجت صديق زوجها عرفيا الحلقه الخامسه والسادسه والسابعه بقلم الكاتب عادل عبدالله حصريه وجديده على أصل للمعلومات والروايات 


بالشكل ده لازم نرتب اوراقنا من جديد .

لأ يا حبيبتي قصدك لازم نتجوز انا وانتي بسرعة .

افترض اننا اتجوزنا دلوقتي يا رشدي نادر مش هيسكت وهيقلب علينا الدنيا وهندخل في مشاكل كبيرة اوي معاه .

عندك حق يا حبيبتي علشان كده فكرت لحد ما لقيت احسن حل .

اي هو  

نتجوز عرفي .

بتقول اي انت اټجننت يا رشدي !!! انا اتجوز عرفي ليه انت شايفني اي انا كنت فاكراك بتحبني و بتحترمني اكتر من كده .

انتي مش فهمتيني صح .

طيب فهمني انت الصح با رشدي .

اولا احنا كده قدامنا مشكلتين اساسيين الاولي نادر والتانية صلاح ولو عرفوا اننا اتجوزنا هتلاقي المشاكل هتحاصرنا من كل اتجاه .

يا رشدي مفيش حد له حاجة عندنا علشان نعملهم حساب !!! 

مش كده يا حبيبتي فعلا مفيش حد له حاجة عندنا لكن علشان ايه ندخل في مشاكل واحنا ممكن نبعد عن المشاكل دي كلها .

كلامك جميل لكن مش مقتنعة يا رشدي وبصراحة كده هبدأ اخاڤ منك .

تخافي مني انا يا هيام! معقول !!!

ده انا اكتر انسان حبك في الدنيا كلها .

قصدي اخاڤ من كلامك .

انتي ناسية بنتك يا هيام !! تفتكري انها هتوافق علي جوازنا وهتتقبل وجودي وحياتي معاكي عادي 

مش عارفة .

هيام هتقدري تواجهيهم وتتحديهم كلهم بما فيهم بنتك !!! انا بالنسبالي ممكن اواجههم عادي لكن هتتحملي انتي معايا كل ده  

واوعي تنسي كمان ان معاش المرحوم هينقطع !!! انا فكرت كتير يا هيام واكتشفت ان من الافضل اننا نتجوز عرفي دلوقتي ولما الامور تستقر ونمهد كويس لبنتك ولكل اللي حوالينا وقتها نتجوز رسمي ونعلن جوازنا قدام العالم كله .

اوعي تلعب بيا يا رشدي .

انا يا هيام دا انا عمري ما حبيت غيرك .

ولا حتي ياسمين مراتك 

مش هكدب واقولك اني مش حبيتها لكن حبي لها حاجة وحبي ليكي انتي حاجة تانية خالص .

انت بتضحك عليا يا رشدي .

عارفة لو قولتي كده تاني مش هتشوفيني ولا هتسمعي صوتي ابدا .

طيب خلاص خلاص انا اسفة .

بصي يا هيام احنا دلوقتي لازم نرتب هنعمل اي بالظبط .

شوف انت يا رشدي الصح واعمله وانا معاك .

مبدئيا احنا مش هينفع نعيش مع بعض لغاية ما نعلن جوازنا .

اكيد طبعا .

مؤقتا هناخد شقة نتقابل فيها كل يومين تلاته .

لكن احنا كده هنبقي عاملين زي اللي بيسرقوا وخايفين حد يشوفهم .

لا يا حبيبتي هنبقي متجوزين ومعنا عقود الجواز ومش بنعمل حاجة غلط ولو عاوزة العقدين معاكي انا مش عندي مانع .

خلاص يا رشدي اللي تشوفه .

رواية تزوجت صديق زوجها عرفيا الحلقه الخامسه والسادسه والسابعه بقلم الكاتب عادل عبدالله حصريه وجديده على أصل للمعلومات والروايات 

اول ما اخد الشقة هكلمك ونكتب عقود الجواز عند محامي ضمان لحقوقك يا حبيبتي وبعدها هيجمعنا عش حبنا الجميل .

ولو نادر او صلاح طلبوني للجواز تاني هعمل ايه  

مؤقتا مفيش حد هيكلمك تاني في الموضوع ده ولو حصل وحد كلمك انا معاكي هقولك تعملي اي ومش

هسيبك .

وبعد انتهاء العدة بأيام رشدي اتصل بيا وقالي انه استأجر شقة وأخدني عند واحد محامي صحبه وكتبنا عقود الجواز العرفي .

اتجوزنا انا ورشدي والصراحة كان مختلف خالص عن خالد .

رشدي كان رومانسي وحبوب وبيهتم بيا اوي وبيحاول يسعدني بأي طريقة وطول الوقت وهو معايا ضحك وهزار ورغم دمه الخفيف ده لكن شخصيته محترمه جدا وكاريزما .

كنا بنتقابل في الشقة كل يومين واحيانا كل يوم .

لكن بعد حوالي اسبوعين اتفاجئت بياسمين بتتصل بيا وبتقولي عاوزة اكلمك ضروري .

حسيت من كلامها ان في موضوع خطېر عاوزاني فيه وخۏفت تكون عرفت ان انا ورشدي اتجوزنا .

ولما ياسمين جات وقعدت معايا كان واضح عليها التوتر والقلق فسألتها مالك يا ياسمين في اي 

انا حاسة ان رشدي بيعرف واحدة عليا !!! 

واي الجديد في كده ماهوه طول عمره بيعرف ستات وانتي بتبقي عارفة !!

المرة دي الوضع مختلف يا هيام .

ليه  

لسببين الاول ان من اخر مرة من حوالي سنة كنت عرفت انه ماشي مع واحدة ولما عرفت حلف انه مش هيكررها تاني ومن ساعتها كان بطل يعرف ستات .

والسبب التاني انه اتغير معايا بطريقة ملفتة اوي يا هيام .

اتغير من ناحية اي يا ياسمين 

بقي مش ملهوف عليا زي الاول وتصرفاته اتغيرت وكمان اتغير معايا. جدا في العلاقة بينا وبيغيب كتير عن البيت .

لما كانت بتتكلم كده كنت مش عارفة ارد عليها واقولها ايه !!! 

معقول اقولها ان انا الست اللي واخده جوزك منك الايام دي !!! 

ده المصېبة كمان انها بالشكل ده وهي فاكرة انه بيعرف ست عليها !!! اومال لو عرفت انه اتجوز هتعمل ايه !!!! اكيد هتولع الدنيا والمصېبة الاكبر لو عرفت ان جوزها اتجوزني انا صحبتها !!!

وفكرت اني احاول اكدب عليها وادافع عن رشدي علشان امسح الشكوك والوساوس دي من دماغها 

حاولت ادافع عن رشدي واشتت تفكيرها وامسح من دماغها خالص فكرة انه يعرف ست عليها .

وكانت لحظة مرعبة لما رشدي اتصل عليا و ياسمين قاعدة جنبي !!!

فتحت التليفون تردد للحظات وقولتله ازيك يا رشدي اخبارك ايه انت ابن حلال ياسمين مراتك عندي .

رشدي فهم وقال معقول !! شوف الصدف !! دا انا كنت بتصل عليكي علشان اقولك لو فاضية يوم الجمعة انا و ياسمين والاولاد نعدي عليكم وتخرجوا معانا انتي وخلود  

 لا يا رشدي اسفة والله مش هقدر .

ياسمين قالتلي والنبي يا هيام توافقي وتخرجي معانا علشان خاطري .

معلش يا ياسو خليها مرة تانية .

ياسمين لو مش خرجتوا معانا انتي وخلود مش هخرج معاه وبصراحة انا عاوزة اخرج معاه بره البيت علشان أتأكد اذا كانت شكوكي في محلها ولا لأ .

وهتتأكدي ازاي 

ياسمين دي طريقتي انا بقي .

ولقيت نفسي اتدبست في الخروجة دي معاهم وانا مش عارفة هتصرف ازاي ورشدي وياسمين قدامي !!!

لما مشيت ياسمين اوصلت برشدي وقولتله پغضب انت اي اللي انت عملته ده يا رشدي 

عملت ايه 

دبستني في الخروجة دي معاكم وانا هبقي في موقف وحش اوي .

موقف وحش ليه 

يعني افرض ياسمين هزرت او ضحكت معاك انت فاهم احساسي هيبقي اي وقتها 

كنتي اعتذري وخلاص .

ياسمين صممت ومعرفتش اهرب منها .

طيب خلاص يا حبيبتي تعالي معانا انتي وخلود وانا هاخد بالي كويس واحافظ علي مشاعرك اني مش اجرح مشاعرك او اعمل موقف يضايقك .

طيب يا رشدي انا هروح معاكم لكن خلي بالك لو حصلت حاجة تضايقني مش هعديها علي خير .

وفعلا في اليوم المحدد اخدت خلود وخرجنا مع رشدي وياسمين واولادهم .

واللي عملت حسابه لقيته ياسمين من اول ما خرجنا وهي ضحك وهزار وتمسك ايد رشدي و انا مفروسة ومش عارفة اعمل لكن كنت لازم اعمل حاجة علشان الغل اللي جوايا يروح واستخدمت كيد النساء و......


#رواية       الحلقة ٦

#بدون_لينات

#تزوجت_صديق_زوجها_عرفياً

#الكاتب_عادل_عبد_الله


#الحلقة_السادسة


وفعلا في اليوم المحدد اخدت خلود وخرجنا مع رشدي وياسمين واولادهم .

واللي عملت حسابه لقيته ياسمين من اول ما خرجنا وهي ضحك وهزار وتمسك ايد رشدي و انا مفروسة ومش عارفة اعمل ايه لكن كنت لازم اعمل حاجة علشان الغل اللي جوايا يروح واستخدمت كيد النسا وقولتلهم بصوت عال 

تخيلي مين كلمني البارح يا ياسمين 

ياسمين مين  

صلاح صاحب رشدي وخالد الله يرحمه .

تاني !!! ليه كان عاوز اي تاني  

بيقولي ان العدة خلصت و بيقولي انه عاوز يتجوزني قولتله اني مش بفكر في الجواز قالي انه مستعد يعمل اي حاجة عاوزاها حتي لو هيطلق ندي .

يخربيته !!! بتتكلمي جد 

ايوه .

وانتي قولتيله ايه  

قولتله سيبني افكر .

وانتي بجد هتفكري تتجوزيه يا هيام 

رواية تزوجت صديق زوجها عرفيا الحلقه الخامسه والسادسه والسابعه بقلم الكاتب عادل عبدالله حصريه وجديده على أصل للمعلومات والروايات 

بعد اللي انا شايفاه ده هبدأ افكر .

رشدي تقصدي ايه يا هيام باللي انتي شايفاه ده 

اقصد سعادتكم انت وياسمين ماشاء الله انا مش بحسد .

ياسمين بصراحة يا هيام الحب اللي بيني وبين رشدي حب يتكتب في روايات .

واضح يا حبيبتي واضح ربنا يسعدكم و يهنيكم .

رشدي كان قاعد مرتبك ومش قادر يسكت ياسمين وفي نفس الوقت مش عارف يهديني وانا مع كل كلمة ياسمين بتقولها دمي بيغلي زيادة .

وبعد دقايق جاتلي فرصة كنت مش اتوقعها ابدا .

جنة بنت رشدي كانت عاوزة تدخل الحمام وياسمين اضطرت تاخدها وتروح بيها للحمام ولحسن الحظ خلود بنتي قامت معاهم .

واتبقي رشدي و بنته لوجي ٤ سنين قاعدين معايا .

مش قدرت امسك نفسي خصوصا ان لوجي بنته صغيره ومش فاهمة وقولت لرشدي احنا كل اللي بينا انتهي لازم تطلقني دلوقتي .

حقيقي يا هيام صلاح كلمك تاني وقالك انه ممكن يطلق ندي علشان يتجوزك 

متهربش يا رشدي سيبك من صلاح ومن زفت انت ايه اللي بتعمله انت والهانم ده 

انا مش عملت حاجة قدامك هي اللي مش عارف بتعمل كده ليه !!! دي مش بتعمل معايا كده في البيت !!! 

اذا كنتوا بتعملوا كده قدامي بين الناس يبقي بتعملوا ايه وانتو لوحدكم !!

هيام انا مش بحب غيرك انتي وانتي عارفة كده كويس .

رشدي مد ايده ومسك ايديا وقالي اوعي تقولي كده تاني انا بحبك انتي فاهمة يعني ايه بحبك انتي ومش اقدر اعيش من غيرك .

ياسمين رجعت وكان معها بنتها وخلود بنتي رشدي ترك ايدي بسرعة وبدأنا نتكلم في اي حاجة علشان ياسمين مش تلاحظ .

ياسمين رجعت وكانت بتبص لي اوي وسألتني انتي بجد ناوية تعملي ايه مع صلاح  

مش عارفة لحد دلوقتي هعمل ايه يا ياسمين .

انا لو منك اوافق .

ده رأيك 

ايوه طبعا .

وندي اقوله يطلقها 

دي حاجة ترجعلك انتي لو عاوزاه يطلقها قوليله .

وندي ذنبها ايه  

ندي طول عمرها انزوحة ومتكبره تستاهل بقي .

انتي بتتكلمي جد !! ده رأيك !!

وفجأة لوجي

بنتهم ضحكت وقالت لمامتها عارفة يا ماما .

ياسمين نعم يا حبيبت ماما .

انا بحب بابا اوي لكن هو مش بيحبني .

ليه بتقولي كده !!! بابا بيحبك اوي طبعا .

لا يا ماما مش بيحبني زيك وزي طنط .

بتقولي ايه طنط مين 

طنط هيام .

ياسمين بصت بأندهاش انتي ليه يا حبيبتي بتقولي كده 

ايوه هو ببحبكم انتوا وانا لأ علشان طنط لما كانت بټعيط من شوية و بابا كان ماسك ايدها علشان تضحك زي ما بيعمل معاكي في البيت . انما انا لما بعيط بابا مش بيمسك ايدي .

انا كان قلبي هيقف ولساني اټشل مش قادرة انطق ولا كلمة لكن رشدي قال لبنته ايه اللي بتقوليه ده يا بنت !!! بتكدبي ليه كده مش عارفة ان كده عيب وحرام !!! 

ياسمين وشها اتغير وقالت لرشدي كنت ماسك ايديها ليه يا روميو 

رشدي انتي هتصدقي البنت ولا اي !!! دي بنت صغيرة مش فاهمة حاجة .

انا قولتلها انتي بتقولي اي يا ياسمين !!! عيب اللي بتقوليه ده !!

والله العيب عليكوا انتوا الاتنين !! مش لقيتي قدامك الا جوزي انتي يا هيام اللي شاغله جوزي وانا مش عارفة !!! وانا من خيابتي كنت بشتكي ليكي انتي !!! 

لا انا قايمة مادام وصلت للدرجة دي وانسي انك تعرفيني خالص .

قومت انا وخلود مشينا وسألتني خلود في الطريق بجد يا ماما عمو رشدي مسك ايدك 

انتي اټجننتي يا خلود !!! عيب اللي بتقوليه ده .

لوجي هي اللي قالت يا ماما .

دي بنت كدابة وقليلة الادب .

انتي صحيح مش هتكلمي طنط ياسمين وعمو رشدي تاني 

ايوه مش هكلمهم يا خلود انتي مش شوفتي قلة ادبها !!

بعد حوالي ساعتين رشدي كلمني وقالي مشيتي ليه يا مچنونة 

انت مش شوفت اللي حصل !!! 

انتي مش عرفتي تتصرفي صح .

والله !! وكنت المفروض اعمل اي بعد كلامها .

ارتباكك وخۏفك هو اللي خلا ياسمين تتكلم كده .

وانت كنت عاوزها تعمل ايه بعد كلام لوجي !!!

يا حبيبتي البنت صغيرة وبأي كلمتين ممكن نطلع من الموقف .

انا مش توقعت ابدا ان البنت تاخد بالها وتقول كده .

مش مهم خلاص حصل خير .

حصل خير ازاي يا رشدي !!! ياسمين عملت معاك اي بعد ما قومنا ومشينا انا وخلود 

عرفت اقنعها واخليها تتصل بيكي تعتذرلك .

تتصل بمين !!!!

ياسمين هتتصل بيكي النهارده تعتذرك صدقيني وهتشوفي .

ليه انت قولتلها ايه 

 مش مهم بقي انا ليا طريقتي معها وعارف بأثر عليها ازاي .

يخربيتك يا رشدي ده انت مچرم .

ضحك رشدي اوي وقالي طيب بالمناسبة بقي عايز اشوفك دلوقتي .

لا دلوقتي مش هينفع .

علشان خاطري لازم اشوفك دلوقتي .

طيب ماشي انا نازلة ورايحة شقتنا وهكون هناك كمان ساعة .


#رواية             الحلقة  ٧

#بدون_لينات

#تزوجت_صديق_زوجها_عرفياً

#الكاتب_عادل_عبد_الله


#الحلقة_السابعة


علشان خاطري لازم اشوفك دلوقتي .

طيب ماشي انا نازلة ورايحة شقتنا وهكون هناك كمان ساعة .

اغرب حاجة ان فعلا ياسمين اتصلت عليا بالليل !!! 

لما شوفت اتصالها مش رضيت ارد عليها علطول علشان افهمها اني زعلانه منها الا لما كررت اتصالها ٣ مرات .

عايزة اي يا ياسمين تاني بعد اللي عملتيه معايا !! 

اسفة يا هيام لكن اعذريني انا اټجننت لما البنت قالت كده وانتي عارفة انا بحب رشدي ازاي وبغير عليه اد ايه !!! 

لكن انتي كلامك كان جارح اوي يا ياسمين واحرجتيني قدام جوزك وقدام خلود بنتي .

خلاص بقي يا هيام علشان خاطري سامحيني .

حاضر هسامحك خلاص لكن عاوزاكي تعرفي اني مش انا الست اللي ټخطف جوز صاحبتها .

كنت مش مصدقة نفسي وياسمين بتعتذرلي !!! 

وبصراحة اعتذار ياسمين ليا كان السبب ان حبي لرشدي زاد اوي حسيت ان رشدي ده ساحر وممكن يعمل اي حاجة .

وبعد كام يوم صلاح كلمني تاني وقالي علفكرة يا هيام انا طلقت ندي علشانك .

انت اټجننت يا صلاح تطلق ندي !!! 

ايوه طلقتها علشانك .

علشاني انا وانا مالي انا قولتلك قبل كده اني مش موافقة اتجوزك حتي لو طلقتها .

انا عارف ان ده كلام وبس من ورا قلبك علشان ندي صحبتك ومش عاوزة تبقي سبب في طلاقها .

انت بتقول ايه يا صلاح انا فهمتك قبل كده وقولتلك اني حتي لو انت طلقت ندي مش هتجوزك و قولتلك اني مش ناوية اتجوز وحتي لو غيرت تفكيري وفكرت اتحوز مش هتجوزك انت .

انتي فاهمة معني كلامك ده ايه  

ايوه فاهمة طبعا .

معناه انك رفضة تتجوزيني انا شخصيا .

وده يزعلك في ايه يا صلاح !!! انا قولتلك ان انت الف واحدة تتمناك غيري لكن انا لأ ممكن تقول كيميتنا مش موافقة بعض او حاجة زي كده .

انتي عارفة يا هيام انا بحبك اد ايه !!! ليه مش عاوزة تديني فرصة اقرب منك !! مش يمكن لما نقرب من بعض تحبيني 

صلاح ارجوك بعد اذنك مش عاوزة كلام في الموضوع ده تاني . وحاول ترجع ندي تاني وتحافظ علي بيتك .

ده اخر كلام عندك يا هيام 

ايوه ده اخر كلام .

انا حبيتك اوي يا هيام ومستحيل ارضي ان راجل تاني ياخدك مني وصدقبني لو عرفت انك اتجوزتي غيري هموتك واموت نفسي .

قفلت في وشه التليفون واتصلت علطول برشدي وكلمته وقولتله علي كلام صلاح وتهديده ليا .

رشدي اتصل بصلاح وبهدله ولما صلاح سأله عن سبب تدخله في الموضوع رشدي قاله من باب صداقته لخالد الله يرحمه . 

عدا علي جوازي انا ورشدي حوالي شهرين وفي يوم رشدي طلب يقابلني في شقتنا وبعد ما روحنا الشقة بنص ساعة تقريبا جرس الباب رن !!!

كانت اول جرس باب الشقة يرن واحنا جوه !!!

مفيش حد يعرف بوجودنا في الشقة ابدا !!!

مين اللي بيرن جرس الباب !!!

ولما سألت رشدي بتعجب وخوف مين اللي بيرن جرس الباب !!

قالي اكيد حد بيرن غلط ممكن دليفري او ضيف من بره العمارة وغلط في الشقة .

طيب قوم شوف مين انا مش هنفع اخرج كده !!

جرس الباب رن كتير اوي وكانت المفاجأة لما رشدي قالي ده صاحب العمارة بيرن وواقف قدام الباب !!!!

وعايز ايه انت دفعت الايجار  

ايوه ده لسه حتي دافع ايجار الشهر الجديد الاسبوع اللي فات !!!

طيب افتح له وشوف في اي 

وبعد دقايق فتحت لصاحب العمارة وقولتله اتفضل يا حاج .

صاحب العمارة لأ مش هدخل انا جاي اقولك كلمتين وهمشي علطول .

طيب اتفضل يا حاج مش هينفع نتكلم من علي الباب .

لا ملوش لزوم انا لما اجرتلك الشقة يا استاذ رشدي قولتلي انك هتعيش فيها مع مراتك انما اللي حصل انك عملت الشقة وكر للعشاق .

تقصد ايه 

اقصد الست اللي بتطلع معاك ساعتين تلاتة وتنزل .

الست دي مراتي يا حاج .

ولما هي مراتك بتتقابلوا زي الحرامية كده ليه !!

دي ظروف وحضرتك سيد العارفين كل حد وله ظروفه وانا هجيب عقد الجواز لحضرتك تشوفه .

صاحب العمارة لما شاف عقد الجواز العرفي رفض اننا نكمل في الشقة وقال انه مش بيعترف الا بالجواز الرسمي غير كده العمارة كلها أسر .

اضطرينا بعدها نسيب الشقة ودي كانت اخر مرة نتقابل فيها هناك .

رشدي قالي انا هشوف شقة غيرها يكون مكانها بردو مناسب وبعيده عن عيون اللي يعرفونا .

طيب ما نتجوز رسمي احسن يا رشدي ونرتاح من كل ده 

تاني يا هيام ما انا قولتلك اننا هنتجوز رسمي في الوقت المناسب .

امتي بس 

قريب اوي يا حبيبتي .

لكن مر اكتر من اسبوع ولسه مفيش شقة .

فوجئت برشدي بيطلب مني انه يقابلني في شقتي اثناء غياب خلود !!!

يتبع 



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 


الحلقه الاولى من هنا



الحلقه الثانيه من هنا



الحلقه الثالثه و الرابعه من هنا



الحلقه الخامسه والسادسه والسابعه من هنا



💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺🌹❤️💙🌺




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-